Jump to content
Annons

Bygga eget "ställ" till Korg NanoKontrol


Dots

Recommended Posts

Hejsan!

idag satt jag och funderade kring hurvida jag kunde göra allt lite smartare placerat på mitt datorbord eftersom det är rätt så litet och det blir snart en utökning i "familjen" av utrustningen. Det jag vill bygga är en ställning till Korgen så det är i en lutning på sisådär 65-70° (kanske en aning mer eller mindre).

jag har tittat på lite olika prylar på Clas Ohlson & Biltema. Tittade på ett vinkeljärn som är på 90°, men man kan ju anpassa bygget så det blir i den grad jag själv vill 😛 Men frågan är ju också Hur jag ska bygga detta. Har ni byggt något liknande hemma? skulle vara tacksam för hjälp!

Titta gärna på bilderna jag har bifogat så ni förstår på ett ungefär vad jag menar .. just ja - själva ställningen där controllern skall stå kan helst vara i plast/trä så det inte blir att skapa repor på maskineriet! 😲

post-23234-1255978623_thumb.jpg

post-23234-1255978626_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle nog köpa lite MDF från en trä firma. Det är en typ av spånskiva som man lätt kan såga. Du kan använda lim, spik eller skruv för att bygga med. Du behöver ju bara en spillbit för att kunna göra det du vill. Alternativt så kanske du har någon trämöbel som ska på tippen som du kan offra.

Köper du en hel MDF skiva så räcker det till ett helt nytt databord tillockmed. Det finns ju en massa olika typer av träskivor du kan använda med iofs. Så du kanske skulle kunna kolla på vilka spillbitar som helst egentligen.

Bra idé! att det är trä är ju finfint .. då kan man kanske lacka den med något fint lack 😕

Men hur kan man bygga den tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag får en bild i skallen... men hitter ingen print-knapp där. Och är dålig på att rita skisser tillockmed.

Men vat tror du om att göra en trekantig låda, så att du får en lagom lutning, och låter underdel och väggar stickaut (framtill i lutningen) så att det blir en ram som du kan ställa korgen i?

haha hoppas du försår vad jag menar....

Hmm .. ja jag tror nog att jag vet vad du menar 😕 ska fundera lite på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

28720_PE099459_S4.jpg

Annars kan man köpa en sån hylla som visas ovan..

Såga av den så det inte blir så lång på kanterna - men sen är ju restrerande bygget dock kvar! den skivan ska ju ha någonstans att stå!

EDIT; kom på nu att den skivan som visas på bilden måste ju också vara tillräckligt djup för att korgen ska få plats 😆 men det kan man ju enkelt mäta ut - kom jag också på!

Redigerat av Dots
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick precis en cool idé. Tänk att fästa en sån där krydd/tavelhylla som Dots kom med, lacka det svart och montera det på en lång, kraftig svanhals som man skruvar in i väggen. 😄

Det skulle bli vingligt och jävligt, men man kanske vänjer sig. 🙂

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

sånt här är inte så svårt, eller sårare än man gör det.

jag slängde ihop 2 snabba ideér i Google SketchUp:

nr 1 den enkla, en trä "låda" med hylla och hål för kablarna(vet dock inte var kablarna är på korgen):

post-19551-1256155889_thumb.png

nr 2, den mer avancerade modellen, ska se ut som ett gammalt mixerbord i minatyr:

post-19551-1256155977_thumb.png

post-19551-1256155991_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden i mitten var ju hur cool som helst! 😄 sladdarna för korgen sitter på vänster sida, och har ingen on/off-knapp så man får koppla i/dra ur sladden beroende på vad man vill 😎

Undra hur man kan bygga den möbeln då. Man kanske skulle ha köpt en sådan korg till och gjort själva modellen dubbelt så bred så det får plats 2st i en och samma möbel.

Riktigt coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...