Jump to content
Annons

Skriva klart låten


evilrocker

Recommended Posts

Varför i helskotta skriver jag aldrig klart mina låtar för?!?!

Jag njuter av att skriva versen och refrängen och greja lite med sound

sen vill jag börja på nytt. Någon annan som lider av samma åkomma?

Detta gjorde jag idag, mer blev det inte 😱

http://www.speedshare.org/download.php?id=A22D712411

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske hjälper att göra upp ett tydligt mål att jobba mot? Jag håller alltid på med en skiva, jag skriver aldrig strölåtar här och där. Det gör att man får mer fokus, och om man har en idé om hur man vill att skivan som helhet ska låta så hjälper det en att komma på hur just låten man håller med nu ska vara för att passa in i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo jag får väl skärpa mig med det, tror nog att det mycket beror på att jag börjar slänga på pluggar

och mixa innan jag spelat in alla grejer som ska vara med, ska nog inte göra det.

Känner också igen mig i detta.

Finns en del tips att ta till som faktiskt funkar. Även om jag är skeptisk till sådana tips.

Men testa att göra en färdigt en hel låt med stick o allt. Även om du inte är 100% nöjd. Det spelar ingen roll.

Det viktigaste är att du blir klar med låten.

Detta är ett sätt att träna bort ditt dilemma.

Jag tror det handlar om en rädsla att man inte ska bli nöjd med slutresultatet.

Lite som att avsluta en mix. Det gäller att ta beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo jag får väl skärpa mig med det, tror nog att det mycket beror på att jag börjar slänga på pluggar

och mixa innan jag spelat in alla grejer som ska vara med, ska nog inte göra det.

Jo, jag tror det har mycket med det att göra. Att man börjar spela in och jobba med 'soundet' för tidigt. Jag blev mycket sämre på att skriva vidare på låtarna när jag fick möjligheten att kunna spela in. Har man en halv låt, som börjar låta riktigt bra, vill man sätta den på 'tape' så fort som möjligt. Sen fastnar man i det.

Framför allt tror jag att man tröttnar lite på låten iom att man lyssnar sönder låten när man råmixar!

Mitt tips är att skriva klart låten helt, innan du spelar in. På så sätt kommer det vara en morot att bli klar. "Fan, vill spela in låten. Måste bli klar!". 🤪

Ett annat tips: Om du har problem att skriva de andra delarna, förutom vers och refräng, så kan du "skriva fritt". Dvs, du improviserar fram partier du gillar, utan att ha en färdig låt i åtanke. Gör så många som möjligt. Förhoppningsvis kommer det resultera i att du har en massa material/bitar som du inte vet vad du ska göra av. När du sedan har fastnat i en utav dina låtar kan du plocka fram "material- & bitarlådan". 😛 Mitt i allt har du en superrefräng, som du inte vetat vad du ska göra av, som stick i en annan ofärdig låt. Resultat = apbra.

Låten var skitnajs! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tror det har mycket med det att göra. Att man börjar spela in och jobba med 'soundet' för tidigt. Jag blev mycket sämre på att skriva vidare på låtarna när jag fick möjligheten att kunna spela in. Har man en halv låt, som börjar låta riktigt bra, vill man sätta den på 'tape' så fort som möjligt. Sen fastnar man i det.

Framför allt tror jag att man tröttnar lite på låten iom att man lyssnar sönder låten när man råmixar!

Mitt tips är att skriva klart låten helt, innan du spelar in. På så sätt kommer det vara en morot att bli klar. "Fan, vill spela in låten. Måste bli klar!". 🤪

Ett annat tips: Om du har problem att skriva de andra delarna, förutom vers och refräng, så kan du "skriva fritt". Dvs, du improviserar fram partier du gillar, utan att ha en färdig låt i åtanke. Gör så många som möjligt. Förhoppningsvis kommer det resultera i att du har en massa material/bitar som du inte vet vad du ska göra av. När du sedan har fastnat i en utav dina låtar kan du plocka fram "material- & bitarlådan". 😛 Mitt i allt har du en superrefräng, som du inte vetat vad du ska göra av, som stick i en annan ofärdig låt. Resultat = apbra.

Låten var skitnajs! 😛

word

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

När man jobbar fram en låt är det även viktigt att man har en vision av vad man vill säga med låten. Disciplin, struktur och vision och hårt arbete kommer man långt med. 😆 Visst det är alltid det roligaste i början när man har kommit på ett bra riff t ex. Det kräver ju även tålamod att sitta och få ur sig allt. Ibland kan det gå lätt och ibland kanske vissa låtar har man svårt ta vidare trots att man lägger ned mycket tid på den. Men förr eller senare lossnar det. Att inte göra klart är ju disciplinens motsats, lättja. Och mycket viktigt att man skrotar självkritiken(åtminstone än). Spara den tills du är helt klar med låten. Släng in något helt oförväntat i låten, byt tonart etc, tempo etc. Plocka in något riff som du har sparat sen tidigare som kan passa in i den nuvarande låten. Det är inte ovanligt att man hittar något sparar riff som passar in i en annan låt. Kanske bara behöver byta tonart på den och sen sitter den där i den nya låten. Sen när du är klar kan det vara dags med lite självkritik. Kanske något behöver förbättras, byta tonart för låten? Sen är det viktigt verkligen lyssna på hur andra har gjort favoritlåtar man har. Vad är det som är intressant med dem? Studera de bit för bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vers, en refräng och sedan inget mer...

Det är verkligen en modern klassiker. Jag tror det har att göra med att man skriver låten när man sitter framför datorn.

Här är den "snutt" du la upp ett mycket bra exempel. Det är bvara en snutt. Ändå har du bemödat dig att arra den fullt ut. Framförandet är oklanderligt och mixen i princip klar. All den mödan på ett utkast till en låt.

Lösningen kan vara att du inte slår igång datorn förrän texten är helt klar och du har en i princip färdig låtstruktur.

PS. Jag gillade din "snutt". Hoppas att få höra den som färdig låt inom kort. Mitt tips är på allvar, jag är trots allt själv en god snutt-makare. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa bra tips ju! Tackar! 😆 För mig kan det dock vara en fördel att spela in det fort, i alla fall slaska in idéen så att

jag kan jamma fram slingor å sånt, delvis för att just nu har vi paus med bandet och att jag spelar själv. Men jag får

nog har lite mer disciplin, skita i att börja mecka med pluggar å sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man jobbar fram en låt är det även viktigt att man har en vision av vad man vill säga med låten. Disciplin, struktur och vision och hårt arbete kommer man långt med. 😆 Visst det är alltid det roligaste i början när man har kommit på ett bra riff t ex. Det kräver ju även tålamod att sitta och få ur sig allt. Ibland kan det gå lätt och ibland kanske vissa låtar har man svårt ta vidare trots att man lägger ned mycket tid på den. Men förr eller senare lossnar det. Att inte göra klart är ju disciplinens motsats, lättja. Och mycket viktigt att man skrotar självkritiken(åtminstone än). Spara den tills du är helt klar med låten. Släng in något helt oförväntat i låten, byt tonart etc, tempo etc. Plocka in något riff som du har sparat sen tidigare som kan passa in i den nuvarande låten. Det är inte ovanligt att man hittar något sparar riff som passar in i en annan låt. Kanske bara behöver byta tonart på den och sen sitter den där i den nya låten. Sen när du är klar kan det vara dags med lite självkritik. Kanske något behöver förbättras, byta tonart för låten? Sen är det viktigt verkligen lyssna på hur andra har gjort favoritlåtar man har. Vad är det som är intressant med dem? Studera de bit för bit.

Lättja

Känns lite som "de sjulåtskrivardödssynderna". 🙂

Byt dock inte ut för många riff eller tonarter. Då blir det "Frosseri".

Sköna tips.. ös på med mer

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, skönt att man inte är ensam 😆

Jag behöver ju som sagt datorn till att arra, men jag behöver nog

ha disciplinen och inte slänga på 5 pluggar på varje spår.

Jepp låten eller låtarna kommer upp när jag e klar!

En vers, en refräng och sedan inget mer...

Det är verkligen en modern klassiker. Jag tror det har att göra med att man skriver låten när man sitter framför datorn.

Här är den "snutt" du la upp ett mycket bra exempel. Det är bvara en snutt. Ändå har du bemödat dig att arra den fullt ut. Framförandet är oklanderligt och mixen i princip klar. All den mödan på ett utkast till en låt.

Lösningen kan vara att du inte slår igång datorn förrän texten är helt klar och du har en i princip färdig låtstruktur.

PS. Jag gillade din "snutt". Hoppas att få höra den som färdig låt inom kort. Mitt tips är på allvar, jag är trots allt själv en god snutt-makare. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo jag får väl skärpa mig med det, tror nog att det mycket beror på att jag börjar slänga på pluggar

och mixa innan jag spelat in alla grejer som ska vara med, ska nog inte göra det.

Det tycker inte jag brukar vara ett problem om man bara vet vad man vill. Börja sitta och experimentera med soundet innan låten är färdigskriven är ingen höjdare, men att i grova drag fixa till ett sound man redan vet att man är ute efter är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ibland kan det vara skönt när man är 2 så den enas idéer väcker nya idéer hos den andra. På så sätt så kan hela processen sväva på känslovall. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det vara skönt när man är 2 så den enas idéer väcker nya idéer hos den andra. På så sätt så kan hela processen sväva på känslovall. 😲

Jo jag brukar faktiskt bolla mina idéer med fd bandkamrater vilket jag tycker brukar vara givande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i helskotta skriver jag aldrig klart mina låtar för?!?!

Jag njuter av att skriva versen och refrängen och greja lite med sound

sen vill jag börja på nytt. Någon annan som lider av samma åkomma?

Ja, det samma sak här.

Di(s)ciplin. Usch...

Till mig problemet är att jag blir fast och nästan kär i "sound" och lyssnar till sönder. Lätt att bli fastnad.

Dessutom finns rädsla att "men det blir ju inte det samma bra låt om jag arrangerar med disciplin". Speciellt om har sysslad/lyssnad hela halvfärdiglåt flera timmar.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Wall of text.

Det är ett bra tips i slutet. Det samma gäller när jag producerar elektronisk musik. Om jag letar efter varje ljud i max 1 minut innan jag går vidare med arret (det får låta som det vill soundmässigt, så länge det åt minståne är i rätt riktning) fastnar jag inte. Så fortsätter man att lägga till dom grundläggande elementen som man tycker behövs, de olika komponenterna i arret, helt utan tanke på sound. Låter låten vettigt i slutändan med de halvkassa ljuden, dessutom helt omixat, då är det något att bygga på.

När det gäller elektro bör man ju inte var för noga med arret när man gör grunden heller, av anledningen att man kommer ändra en massa grejer när man börjar mixa soundet ändå. Soundet brukar bli en del av arret. Simpla, enkla ljud, rakt fram-melodier, hitta ett tempo/tema och jobba efter det. Sen kommer soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag brukar faktiskt bolla mina idéer med fd bandkamrater vilket jag tycker brukar vara givande.

Japp här håller jag med.

Ibland kan också co/wrightern komma med nya ide´r till redan färdig låt - både på gott och ont det sista - men är det bra så är det bara att kasta sig in i arret igen.

Färdigt blir det väl aldrig dessvärre,då man utvecklas konstant som musiker/låtskrivare/mixare å producent..

Evigt dilemma således,men rätt kul också 😄

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...