Jump to content
Annons

Peter Criss - Fd trummis i bandet Kiss


KillwithSkill

Recommended Posts

Ja varför inte? Men tanke på Olsbergs antiOT så får vi skapa en ny tråd!

Från denna: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=947060

Är det ett sånt forum vi vill ha?

Nåväl..... jag tycker at Peter Cris svänger 10 uppöjt x10 i jämförelse med pajasen Eric Singer som för mig är riktigt kass!

Sen att båda inte är bra trummisar överlag är väl en annan femma. Å andra sidan så är det dom som lyfter/lyfte årslöner per kväll så....

Edit: Behöver gå om svenskakursen!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sen att båda inte är bra trummisar överlag är väl en annan femma.

Å, ja! :rolleyes: Eric är ju ett monster på trummor...

Av de soloalbum som gruppen släppte 1978 var det ju bara Peter Criss album som var nåt att ha!!

Du var alltså den av dem som köpte skivan som de flesta ansåg sög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte då! Jag var inte född 1978. Och jag är heller inget vidare inbitet Kiss-fan. Jag konstaterade bara för en tid sen då jag för nöjes skull lyssnade igenom alla Kiss-album som fanns på Spotify, att den enda som stack ut lite och var nyskapande på ett väldigt bra sätt, just var Peter Criss album. Men jag förstår självklart varför normala Kiss-fans hatar den. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyskapande kan jag inte hålla med om, låtarna låter som vilka låtar som helst från 60 talet, men visst den har snurrat här ganska mycket under min uppväxt.

Nä du har nog väldigt rätt. På den tiden var den inte nyskapande. Mer med dagens mått mätt kanske. Men så kan man ju egentligen inte tänka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen lyssnat igenom de tidiga skivorna från 70-talet och fram till unmasked. Kiss var väl inga vidare musiker förutom Ace som känns mest kompetent. De skrev rätt dåliga texter också måste jag säga. men..

De gjorde jävligt många bra Rock´n´roll låtar!!

Ofta blir det inte bra om musikerna är för skickliga på sina instrument och lägger mer energi på att spela svåra istället för bra saker.

lite poesi: 🙂

I'm a man, I'm no baby

And you're lookin' every inch a lady

You're good lookin' and you're lookin' like you should be good

You were distant, now you're nearer

I can feel your face inside the mirror

The lights are out and I can feel you, baby, with my hand

Link to comment
Dela på andra sajter

För att den inte låter Kiss för 5 öre?

Njae... I så fall skulle Genes Solo-platta, med sina symfoniorkestrar och julsånger, vara än mer "hatad" [vilket den kanske också är], och som enligt Gene själv har sålt mer än Ace Solo-platta (som enligt min mening är mest "KISS", och som vid releasen sålde mer än Paul+Gene+Peter tillsammans).

Link to comment
Dela på andra sajter

I'm a man, I'm no baby

And you're lookin' every inch a lady

You're good lookin' and you're lookin' like you should be good

You were distant, now you're nearer

I can feel your face inside the mirror

The lights are out and I can feel you, baby, with my hand

Vidrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen lyssnat igenom de tidiga skivorna från 70-talet och fram till unmasked. Kiss var väl inga vidare musiker förutom Ace som känns mest kompetent. De skrev rätt dåliga texter också måste jag säga. men..

De gjorde jävligt många bra Rock´n´roll låtar!!

Ofta blir det inte bra om musikerna är för skickliga på sina instrument och lägger mer energi på att spela svåra istället för bra saker.

lite poesi: 😆

I'm a man, I'm no baby

And you're lookin' every inch a lady

You're good lookin' and you're lookin' like you should be good

You were distant, now you're nearer

I can feel your face inside the mirror

The lights are out and I can feel you, baby, with my hand

Håller till större delen med, fast man skall kanske inte ta det ur sitt sammanhang. Gene Simmons sa vid något tillfälle; "Om folk vill bli slagna i huvudet med en hammare så skall jag gladeligen tillhandahålla verktyget". Dom har ju aldrig utgivit sig för att vara något annat än rockers, ett gäng grabbar från New York som fick tillfälle att leva rocklivet och gjorde det. Det är kanske inte så konstigt att deras texter handlade om det som de levde. De är ju knappast det första bandet/artisten att sjunga som kärlek (läs: sex)... många gamla blueslåtar handlar ju om det, om än med liknelser. Jag tycker de är lite charmiga och minst sagt oskyldiga jämfört med många andra modernare texter. 😉 Mer poesi:

Put your hand in my pocket

and grab onto my rocket,

It feels so good see you tonight

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja det finns ju ett utbrett förakt för den här typen av texter. Ganska lustigt då det är så här många killar tänker ändå och en hel del beter sig. Och de som oftast ser ned på såna här texter och ser sig moraliskt högre än så är ju som bekant de som brukar bete sig som de värsta svinen när de blir fulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var mest denna rad jag tänkte på som lite brist på fantasi:

You're good lookin' and you're lookin' like you should be good

annars kända jag som gammal punkare när jag hörde Kissplattorna att här var verkligen ett lysande exempel på vad som fick punken att uppstå, band som sjunger om brudar som "room service" livet på turne osv. inget som handlar om vanligt folks verklighet som man kan identifiera sig med eller känna igen sig i.

men som sagt så var Kiss ett bra band på den tiden.

lite skoj:

finns fler klipp från samma show.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tumregeln, inte minst bevisad av Kiss, är ju: Ju bättre musik, ju sämre texter, och vice versa. ( Det finns många undantag, men bedra er inte, de är bara undantag.)

Sedan "You're good lookin' and you're lookin' like you should be good". Det kanske är sexistiskt och fånigt, men fantasilöst. Hur då? För att dessa ord redan var uppfunna?

"annars kända jag som gammal punkare när jag hörde Kissplattorna att här var verkligen ett lysande exempel på vad som fick punken att uppstå, band som sjunger om brudar som "room service" livet på turne osv. inget som handlar om vanligt folks verklighet som man kan identifiera sig med eller känna igen sig i."

Här instämmer jag fullt och fast! Och biblioteken har de också fyllt, från tak till golv, med böcker som inte ens är sanna och på riktigt. Och så har de mage att kalla det för skönlitteratur. Skamligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Å, ja! :rolleyes: Eric är ju ett monster på trummor...

Du var alltså den av dem som köpte skivan som de flesta ansåg sög.

Denna tråd har jag missat...och du Valle har missat lite grann vad det är som gör en bra trummis!

Brian Downey och Peter Criss är bra trummisar i den lätta rockiga skolan.

Bonham och Bill Ward i den tyngre.

En stel och tråkig trummis är Eric Carr..svänger ofantligt dåligt och har inte heller hittad på så värst många signaturtakter mer än "I love it loud" som snarare är en producentgrej!

Kola in detta och tänk till...lyssna på vad det är han spelar...och ja, Hi-haten går när han spelar på riden..så killen är in PACE men med häng...och, fan han sjunger ju också, det höll jag på att glömma...dålig röst, dåligt band, dålig show ☺️ .

Redigerat av aROCKER
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller till större delen med, fast man skall kanske inte ta det ur sitt sammanhang. Gene Simmons sa vid något tillfälle; "Om folk vill bli slagna i huvudet med en hammare så skall jag gladeligen tillhandahålla verktyget". Dom har ju aldrig utgivit sig för att vara något annat än rockers, ett gäng grabbar från New York som fick tillfälle att leva rocklivet och gjorde det. Det är kanske inte så konstigt att deras texter handlade om det som de levde. De är ju knappast det första bandet/artisten att sjunga som kärlek (läs: sex)... många gamla blueslåtar handlar ju om det, om än med liknelser. Jag tycker de är lite charmiga och minst sagt oskyldiga jämfört med många andra modernare texter. 😉 Mer poesi:

Eller...varför står den blekfeta Mauro Scocco och skriker min frus namn när hon fan inte ens vet vad ett SEVEN EVELEN är!?

Och hon faller inte för trötta killar med gitarr!?

Sådana där gråt texter klarar vi oss utan..eller inte!😮😄

Bästa texten nånsin är väl "You got Noothin to loose"...

Handlar också om sex, sjungen av Peter Criss, (2:an)

"She didn´t wants to do it but she did anyway

So baby don´t please refuse, you know you got nothing to loose"

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd har jag missat...och du Valle har missat lite grann vad det är som gör en bra trummis! (...)

Nämen se vad som flöt upp till ytan! 😄 (Tråden, alltså. Inte du.)

Well, ärligt talat fokuserar jag inte så mycket på vad det är som gör en bra trummis; bra hemförhållanden, lagom knark, begåvning, tillägnan, bra kost, talang – vilket förmodligen stämmer in på vilken instrumentalist som helst.

Jag förutsätter åtminstone att trummisen har "timing" – vilket de flesta tekniker/producenter, som har haft med KISS att göra genom åren, är rörande överens om att Criss inte hade.

En annan sak med mr Criss var att han hade en av rock-världens i särklass läckraste röster, men han sjöng väldigt illa, tycker jag. Eller för att citera Richie Wise (producent): "As a singer, Peter had pitch problems up the ass". Ganska klart besked där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiss som helhet har form av magi som varken hörs i musiken, eller syns på utseendet, det där osynliga som ett fåtal artister har. Elvis, Snoddas, Michael J, Stones, Eric Sade mfl. Kanske Peter Chriss efterträdare inte har haft Magin? Även om de varit bättre trummisar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Criss hade stor betydelse för Kiss sound på 70-talet med sitt "svängiga" trummkomp.

Ibland var han lysande på trummor. Även live, som en del bootlegs vittnar om.

Tyvärr var han oftast otight, hade dålig timing och på återföreningsturnén var det

rent åt helsike.... Kiss för mig är ändå med Peter Criss på trummor.

Sångrösten är superb, om än ibland han presterar mest falsksång.

Kiss live in Largo 79 är en konsert där Criss ballar ut fullständigt

på trummor. Hög som ett hus....

Men, Eric Singer idag är lysande så länge han får spela ut för Paul och Gene.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var väl en medelmåtta rent instrumentalt, ungefär som dom andra snubbarna i KISS, men som trummis gjorde han det han behövde på låtarna och på Dressed to Kill gjorde han det riktigt lysande till och med. Där verkade han väldigt inspirerad i likhet med dem andra. Det svänger rejält på den skivan och det märktes att turnerandet hade gjort dem betydligt tajtare som band.

Hans trumsolo på Alive! är väl knappast det mest fantasifulla, och det är en riktig showstopper på skivan tyvärr. Numera när man lyssnar så är det bara att trycka fast forward så slipper man eländet...(aah, digital teknik är underbart) 🙂

Att han hade problem med timingen får man nog anta att det är sant då det är ett antal som sagt samma sak, men på skiva verkar han ha fått till det i slutändan i alla fall.

Däremot så tycker jag att hans röst är en av rockhistoriens minst utnyttjade resurser. Där raspar det som det skall och kanske hade han blivit mer erkänd för den om han hade varit sångare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen se vad som flöt upp till ytan! 😄 (Tråden, alltså. Inte du.)

Well, ärligt talat fokuserar jag inte så mycket på vad det är som gör en bra trummis; bra hemförhållanden, lagom knark, begåvning, tillägnan, bra kost, talang – vilket förmodligen stämmer in på vilken instrumentalist som helst.

Jag förutsätter åtminstone att trummisen har "timing" – vilket de flesta tekniker/producenter, som har haft med KISS att göra genom åren, är rörande överens om att Criss inte hade.

En annan sak med mr Criss var att han hade en av rock-världens i särklass läckraste röster, men han sjöng väldigt illa, tycker jag. Eller för att citera Richie Wise (producent): "As a singer, Peter had pitch problems up the ass". Ganska klart besked där.

Så det haltar på mitt bifogade klipp eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sure?

På refrängerna ja...eller tror du att dom har förinspelat honom live-74?

Kom igen, du vet vad jag menar. Att säga att "Nothin' To Lose" är "sjungen av Peter Criss" (när den till 98% är "sjungen" av Gene och Paul) är ju som att säga att "Shock Me" är sjungen av Gene och Paul (samma typ av svarssång i refrängen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen, du vet vad jag menar. Att säga att "Nothin' To Lose" är "sjungen av Peter Criss" (när den till 98% är "sjungen" av Gene och Paul) är ju som att säga att "Shock Me" är sjungen av Gene och Paul (samma typ av svarssång i refrängen).

Ja det har du helt rätt...jag fokuserade på texten och bara klämde ur mig ett namn för jag liksom hörde hans röst...helt rätt av dig

Och svänger inte det om klippet eller har du inte tagit ställning än.

Lyssna in live i San Fransisco -74 och säg sedan att den konserten är taffligt spelad av Peter med hedern i behåll...finns nog en större procent konserter som svängde än tvärtom hela vägen fram till -75.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...