Jump to content
Annons

Dator för rock'n'roll-inspelning.


HotLava

Recommended Posts

Hej.

Sitter med ett Pro-Tools, monitorer och en midi-synth som jag inte använder.

Jag vill spela in lite för skojs skull och är ute efter en dator som funkar bra till att spela in gitarr, bas, trummor (EZ-Drummer) ,midi-piano samt sång (högst 2 stämmor).

Har spelat in med en dator som hade 2Gb RAM och en processor på 2.6 Ghz men den vill jag använda till annat.

Helst vill jag ha en lap-top och jag vill inte bygga/köpa komponenter själv.

Ge mig tips så är ni snälla.

Vill mest spela in rock'n'roll! Typ Status Quo, AC/DC, Dave Edmunds o.s.v. Med ovanstående sättning.

4GB Ram känns kanske lämpligt till att börja med. Har kollat på Elgiganten och de flesta processorer är på 2,1 Ghz är det något som funkar eller hakar det upp sig då?

De flesta har VISTA. Funkar VISTA med pro-tools och Amplitube, EZ-Drummer o.s.v?

Tacksam för svar.

Glad helg!

/Alvis Presley

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Du kan använda vilken av som helst dagens datorer för inspelning. Min är säkert 5 år redan och den funkar utmärkt fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta har VISTA. Funkar VISTA med pro-tools och Amplitube, EZ-Drummer o.s.v?

Det funkar väl sådär enl vad jag har hört men många datortillverkare lockar med gratis uppgradering till Windows 7 om man köper en dator med premiumvarianten av någon av de olika Vistaversioner som finns. Typ "Vista Home Premium" etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack för svar!

Hur är det med processorns hastighet? Påverkas den och gör att Pro-Tools blir segt/hackigt med många plug-ins?

Eftersom min gamla dator hade en processorhastighet på 2,6 Ghz och de nya man köper har 2,0 eller 2,10 så skräms jag lite av detta. Men det kanske inte har med det att göra?

Skulle t.ex. denna funka bra?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-t...-easynote-ql-64

Ha en bra fredag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med processorns hastighet? Påverkas den och gör att Pro-Tools blir segt/hackigt med många plug-ins?

Eftersom min gamla dator hade en processorhastighet på 2,6 Ghz och de nya man köper har 2,0 eller 2,10 så skräms jag lite av detta. Men det kanske inte har med det att göra?

Det går inte att svara på den frågan eftersom du inte nämner vad det är för processor i din gamla dator eller hur gammal den är, men om vi antar att den har några år på nacken så skulle jag bli förvånad om en Core2Duo av dagens datum presterar sämre, trots lägre klockfrekvens. Stirra dig inte blind på antalet GHz, det säger inte så mycket längre. Sitter själv med en Core2Duo 2,13 GHz och har aldrig blivit begränsad på grund av processorn, men däremot inte sagt att det inte finns andra saker som kan skita sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela in rock'n'roll måste du ju ha mikrofoner och micka upp gitarrstärkare. Digitala gitarrljud låter inte rock'n'roll. 😆

Är du säker på det? 😐 Gitarrljudet på "rock N roll music" som jag har uppe är jag supernöjd med. Allt är presets från min porta Boss BR-864. COSM- nånting.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6059

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För att spela in rock'n'roll måste du ju ha mikrofoner och micka upp gitarrstärkare. Digitala gitarrljud låter inte rock'n'roll. 😐

Skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

De tips jag kan bidra med är att Windows 7 eller XP rekomenderas framför Vista. Sen går det ju säkert att spela in på de flesta datorer, men desto bättre processor och RAM du har råd med desto större är sannolikheten att du slipper problem. 1,3 GHz låter lite som en chansning, men kan ju gå.

Själv har jag en laptop (Dell Studio) med 4 Gb RAM och en Pentium Dualcore processor på 2 x 2GHz och med den har jag utan problem spelat in 8 kanaler, men för någon vecka sedan började det knäppa som om latencyn var för låg trots att jag spelade in med 2 kanaler och 10 ms i latency. Så även om jag har en bra maskin på papperet kan det ju skilja sig en väsentlig del i verkligheten. Varför det blev så för mig vet jag inte, men troligtvis tog en annan process CPU och minne just då, även om jag inte hittade något fel.

Jag har även testat två begagnade Dell varianter där en hade en 2 GHz processor och den andra 2,4 GHz och det gick bara att spela in på den senare, trots att jag stängde av de flesta andra processer och ordnade en del enklare tweaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Att säga att "alla nya datorer funkar bra som inspelningsmaskiner" är inte helt sant. Definitivt inte om man kör ProTools. PT är rätt kinkigt gällande både hårdvara och mjukvara.

Ska du ha en stationär dator är det bästa och billigaste att bygga själv (inte särskillt svårt heller). Laptops är lite knivigare men kika efter en med få "krusiduller".

Ang processorhastigheten är denna väldigt viktig. Däremot är det så att många nya processorer är sk flerkärniga. En 4-kärnig processor på 2GHz tokspöar en 1-kärnig på 3,5Ghz. Ska man ha en "musik"dator ska man verkligen satsa på flerkärniga...helst 4-kärniga processorer.

Om du ska köra EZ och kanske en orgel eller mjukvarusynth behöver du rejält med ram. Jag rekomenderar 4Gb.

Operativsystem: PT funkar än så länge bäst med Windows XP. Vissa får det att flyta på fint i Vista men det är en chansning. Det är isf bättre att vänta ett tag tills Digidesign uppdaterar PT så man kan köra det på Windows7.

Hoppas detta skänker lite ljus på dina datorfunderingar. Hör av dig om du vill ha mer hjälp 😲

Jag rekomenderar dig att kika runt på digidesigns (PT) forum. Där finns svaren på alla dina funderingar! http://duc.digidesign.com/forumdisplay.php?f=17

Trevlig helg!

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Tack för svaren.

Grejen är att jag nu har en bra stationär dator och behöver en laptop i andra syften. (T.ex. surfa på mina resor.) MEN jag vill även kunna använda ProTools till enklare saker som t.ex spela in gitarr och sång (Utan effekter för det kan jag lägga på i min stationära när jag kommer hem.)

Alltså söker jag en bärbar, (helst liten), dator som klara av detta. Flera inspelade spår men inga pluggar.

(Då kanske jag klarar mig med 2Gb RAM och 1,3 Ghz 2 kärnig processor??)

Mvh

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Då klarar du dig med 2Gb ram och en dual-core 1.3GHz meeen. Du behöver kolla Digidesigns kompabilitetssida ang grafikkort, moderkort, processortyp etc. Vad har du för ljudkort? Firewire/Usb? Usb är något mindre maskinvarukänsligt (alltså lättare att få att funka).

Mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...