Jump to content
Annons

KISS


spaceman

Recommended Posts

Fast nu handlade det ju om den nya skivan 😆 Jag har inte hört hela ännu men inte varit så impad av det jag hört. Men, jodå, jag skall köpa den och lyssna. Har för övrigt lyssnat igenom Ace nya platta några gånger och det som slog mig mest är att ljudet är rätt kasst. Trummorna låter som hämtade från en skiva från slutet av 80-talet och mixen är inte 100. Låtmässigt är den rätt ojämn också, det finns väl några OK låtar men knappast något som slår hans gamla alster och jag misstänker att det är det samma med Sonic Boom. Fast skivan har ju fått (för mig) förvånansvärt höga betyg, dock ej i DN. Å andra sidan är nog inte Fredrik Strage rätt person att recensera den plattan.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller hur, för det är ju egentligen du som har mixat den så du borde veta?

ALIVE! sålde inte ett skit i Europa förrän den blivit stor i USA.

Kramer säger det i klipp på youtube+ i boken Behind the mask. Peter var så osvängig så att han till och med körade..jaja!

Alive! som souvenir, jo jag har hört den tesen. Lite dyrt för ungdoma att bara köpa en skiva för den sakens skull...finns ju turnebooklet.

Nåväl, lite skum känsla får man såhär i efterhand när man hör hur lite live ALIVE! är och Thin Lizzys "Live and dangerous" är inget live alls kvar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, jag håller helt med dig om att Peter Criss lirar bra mycket bättre på dom tidiga plattorna än dom senare, men live har han alltid varit totalt ostadig.

Nu ska jag hala fram Come On And Love Me apropå Peter Criss, svänger!

Låter som en bra idé, blir nog en KISSplatta idag medans man grejar hemma i huset.

Gå in på studiobilder här på forumet så ser du hur min dator/studiorum ser ut...en hel del KISS plus en fondvägg med KISS!

Från -73/74

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Thin Lizzys "Live and dangerous" är inget live alls kvar av.

Nej det enda som är äkta på den är trummorna. Trummisen var den enda som var nöjd med ljudet och ville behålla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reflexioner på ovan, Alive!/Alive II respektive Peter Criss och hans tighthet:

Mr Kramer själv berättar i David Leaf och Ken Sharps bok KISS Behind The Mask..., att Alive! efterkorrigerades mer än vad de andra medlemmarna verkar komma ihåg. I vissa fall, men vilka nämns inte, spelades allt utom trummorna om på nytt. Och på ännu fler lades leadsången om. Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!. Men jag måste erkänna att det känns frustrerande att höra när Paul lägger stämmor på sig själv på nästan alla låtar — lyssna särskilt på Tomorrow And Tonight —, något som inte är lika uppenbart/förekommande på Alive!

Peters problem med att hålla takten är definitivt dokumenterat i historien. Samtliga KISS-producenter, med start Wise och Kerner, via Kramer och Ezrin, till Fairbairn, har påpekat Peters "timing"-problem.

Och som en liten sidonot kan nämnas att endast Fairbairn har dissat Ace som "oduglig", medan de andra producenterna mer eller mindre har haft uppfattning om att Ace var den i bandet som var mest underskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför inte? Ska skapa en hel jävla meningslös tråd angående detta!

Jag såg att det var gjort och det känns ju rätt överflödigt. Om du verkligen tror att det är avsikten har du nog tyvärr missat hela innebörden... och det är ju synd.

Valle sa...

Mr Kramer själv berättar i David Leaf och Ken Sharps bok KISS Behind The Mask..., att Alive! efterkorrigerades mer än vad de andra medlemmarna verkar komma ihåg. I vissa fall, men vilka nämns inte, spelades allt utom trummorna om på nytt. Och på ännu fler lades leadsången om. Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!. Men jag måste erkänna att det känns frustrerande att höra när Paul lägger stämmor på sig själv på nästan alla låtar — lyssna särskilt på Tomorrow And Tonight —, något som inte är lika uppenbart/förekommande på Alive!

Peters problem med att hålla takten är definitivt dokumenterat i historien. Samtliga KISS-producenter, med start Wise och Kerner, via Kramer och Ezrin, till Fairbairn, har påpekat Peters "timing"-problem.

Och som en liten sidonot kan nämnas att endast Fairbairn har dissat Ace som "oduglig", medan de andra producenterna mer eller mindre har haft uppfattning om att Ace var den i bandet som var mest underskattad.

I den boken nämndes även att Kramer brukade stå framför Criss o dunka takten på en låda. Även Bob Ezrin hade ju en del klagomål men inte enbart mot trummisen. Sedan kan jag ju tillägga att min personliga reaktion på detta var en viss förvåning... om man bortser från reunionspelningarna när Criss fortfarande var med (och som en skugga av sitt forna jag), så tycker jag att han är kompetent trummis live. Bra driv och sväng och i vissa trumsolon ruggigt snabb. Å så kan man ju diskutera hur bra musiker de är... som om det spelar någon roll. Min åsikt är att de under de första åren skrev ruskigt bra låtar och om man plockar ner dem och analyserar dem, som jag gjorde när jag började lira in hela "Dressed to kill", så slog det i alla fall mig att det ÄR ganska enkla riff men de har jävlar i mig använt de enkla riffen på ett perfekt sätt som ger go'a enkla rocklåtar. Det samma med Ace solon, det är inte frågan om något virtuost räkspel här men de ligger så otroligt rätt i låtarna. Och för mig är det inte direkt vad som levereras utan hur det görs, om du fattar vad jag menar. Det finns kanske en anledning att det oftast är enkla låtar som blir populära, det är framförandet, känslan och melodierna som gör det. Och det är just det som jag tycker har saknats på de senare skivorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det enda som är äkta på den är trummorna. Trummisen var den enda som var nöjd med ljudet och ville behålla det.

Haha, typ som KISS!

70-tals trummisarna hade ofta jazzskolning i bakgrunden och jag gick och lyssnade på tidiga KISS-grejor...och det svänger!

Dessutom så hade han ett bra jäkla klipp i spelstilen plus coola ghostrokes!

Som i låten "She", "Love her all i can" mm!!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, här OT:as det rejält, trots Olsbergs uppmaningar om att det skall skärpas till...kanske en extra tråd angående Peter Criss oduglighet som trummis skulle vara en ide? :rolleyes:

OT är nog mera FORUM är forum i sig själv!

Peter Criss oduglighet, får nog diskuteras mellan icke trummisar och gitarrister, hehe!!! 😛 same, same but different!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reflexioner på ovan, Alive!/Alive II respektive Peter Criss och hans tighthet:

Mr Kramer själv berättar i David Leaf och Ken Sharps bok KISS Behind The Mask..., att Alive! efterkorrigerades mer än vad de andra medlemmarna verkar komma ihåg. I vissa fall, men vilka nämns inte, spelades allt utom trummorna om på nytt. Och på ännu fler lades leadsången om. Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!. Men jag måste erkänna att det känns frustrerande att höra när Paul lägger stämmor på sig själv på nästan alla låtar — lyssna särskilt på Tomorrow And Tonight —, något som inte är lika uppenbart/förekommande på Alive!

Peters problem med att hålla takten är definitivt dokumenterat i historien. Samtliga KISS-producenter, med start Wise och Kerner, via Kramer och Ezrin, till Fairbairn, har påpekat Peters "timing"-problem.

Och som en liten sidonot kan nämnas att endast Fairbairn har dissat Ace som "oduglig", medan de andra producenterna mer eller mindre har haft uppfattning om att Ace var den i bandet som var mest underskattad.

Wise Kerner!? Vill inte minnas att dom blåbären hade invändningar mot det...timing, att Peter sedan inte hittade ett bra sätt att vara tight i studion är ju ett annat problem.

Kollade upp Lite live-tagningar idag, kanske ska mäta upp det...knappast värre än Zeppelins studiotagning av "Dazed and confused"...nädå, lite kult att pissa på tomtarna KISS...jävla typiskt att man låter en trummis med dålig timing sjunga lead också live, hhhehehehe .....NOT!!!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Wise Kerner!? Vill inte minnas att dom blåbären hade invändningar mot det...timing,

Richie Wise: [beskriver arbetet med debutplattan]... "In hindsight, Peter Criss was pretty terrible."

Kenny Kerner: [angående "Hotter Than Hell"]... "Peter had a timing problem".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!.

min med

där ser man

Criss (---), så tycker jag att han är kompetent trummis live. Bra driv och sväng och i vissa trumsolon ruggigt snabb.

men var inte hans stora problem att tempot gick upp å ner medan själva liret var ok i övrigt?

nåt jag fått för mig iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

⚠️😆

Richie Wise: [beskriver arbetet med debutplattan]... "In hindsight, Peter Criss was pretty terrible."

Kenny Kerner: [angående "Hotter Than Hell"]... "Peter had a timing problem".

Ajaj..lyssna med öronen!

VAR DETTA EN GAMMAL TRÅD!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reflexioner på ovan, Alive!/Alive II respektive Peter Criss och hans tighthet:

Mr Kramer själv berättar i David Leaf och Ken Sharps bok KISS Behind The Mask..., att Alive! efterkorrigerades mer än vad de andra medlemmarna verkar komma ihåg. I vissa fall, men vilka nämns inte, spelades allt utom trummorna om på nytt. Och på ännu fler lades leadsången om. Vad som däremot, i alla fall för min del, kom som en ringa överraskning var att Alive II — igen, enligt Kramer — hade långt färre efterkorrigeringar än Alive!. Men jag måste erkänna att det känns frustrerande att höra när Paul lägger stämmor på sig själv på nästan alla låtar — lyssna särskilt på Tomorrow And Tonight —, något som inte är lika uppenbart/förekommande på Alive!

Peters problem med att hålla takten är definitivt dokumenterat i historien. Samtliga KISS-producenter, med start Wise och Kerner, via Kramer och Ezrin, till Fairbairn, har påpekat Peters "timing"-problem.

Och som en liten sidonot kan nämnas att endast Fairbairn har dissat Ace som "oduglig", medan de andra producenterna mer eller mindre har haft uppfattning om att Ace var den i bandet som var mest underskattad.

Mest underskattad i detta band är väl Criss då..Alla lade om, utom trummorna...ojojo,,,var dom svängingiga och coola månntro.. vi låter tunnisen, gitaristen lägga om en 6-7 tagningar, hoho!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Criss är en väldigt ojämn trummis. Vissa konserter spelade

han som en gud, andra som en sopa.

Men, bäst var han ibörjan av Kiss karriär.

Återföreningsturnén sög rätt bra....

För övrigt kommer Kiss ut med ny skiva våren 2012.

Eric Singer på trummor är kalas. Han får spela ut mer och mer

för varje år och slippa låta Criss. Gene o Paul är diktatorer

med dollartecknen i ögonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

⚠️😆

Ajaj..lyssna med öronen!

Det tror jag nog att Wise gjorde! 🙂

Mest underskattad i detta band är väl Criss då..Alla lade om, utom trummorna...ojojo,,,var dom svängingiga och coola månntro.. vi låter tunnisen, gitaristen lägga om en 6-7 tagningar, hoho!?

Klart att Criss fuckade upp och fick lägga om. Inte bara det, han fick hjälp genom att producenterna klappade/stampade takten åt honom på än det ena än det andra uppfinningsrika sättet.

Nope wrong!

Kanske efter -76

Det finns dokumenterat i allehanda KISS-biografier att Peter hade timing-problem redan från begynnelsen. Demonproducentens antagande ovan är korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eric Singer på trummor är kalas. Han får spela ut mer och mer

för varje år och slippa låta Criss. Gene o Paul är diktatorer

med dollartecknen i ögonen.

Å andra sidan, KISS är ingen välgörenhetsorganisation, utan en vinstkåt business. Varför tumma på det nästintill unika och vinstinbringande konceptet? Det finns säkert goda skäl till att t.ex. Thayer ska "kopiera" så mycket Ace-prägel som möjligt; i annat fall hade han väl låtit lika banal som viken pudelrocksgitarrist som helst från 80-talets hippa fjolldagar.

Singer och Thayer är inte KISS-medlemmar utan -anställda – att spela enligt direktiv. Och jag tror att deras medverkan uppskattas högt av Gene & Paul, inte bara för att de "kan" låta som Peter respektive Ace, utan för att de rentutav gör "Peter" respektive "Ace" bättre än vad Peter respektive Ace själva gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, KISS är ingen välgörenhetsorganisation, utan en vinstkåt business. Varför tumma på det nästintill unika och vinstinbringande konceptet? Det finns säkert goda skäl till att t.ex. Thayer ska "kopiera" så mycket Ace-prägel som möjligt; i annat fall hade han väl låtit lika banal som viken pudelrocksgitarrist som helst från 80-talets hippa fjolldagar.

Singer och Thayer är inte KISS-medlemmar utan -anställda – att spela enligt direktiv. Och jag tror att deras medverkan uppskattas högt av Gene & Paul, inte bara för att de "kan" låta som Peter respektive Ace, utan för att de rentutav gör "Peter" respektive "Ace" bättre än vad Peter respektive Ace själva gör...

Jag håller med dig i ditt resonemang.

Det är bara synd att de håller igen Eric Singer (även om det blivit bättre)

för han är en otroligt bra trummis. Revengeturnén med Kiss är ett bra exempel.

En sättning jag tyckte var intressan ibörjan på 2000-talet var Paul, Gene, Ace och Eric.

Kiss i sig är lite speciellt. De säljer fortfarande ut stora stadiums även

med Tommy och Eric som Ace och Peter. Folk går på det, folk gillar det och de

har en oehört lojal skara fans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läst någonstans att detta album enbart släpptes/gjordes för att kiss och walmart gjorde någon slags deal??

Inte "enbart för"... Däremot fick Wal-Mart viss exklusivitet som distributör av skivan. varför inte? Världens största "El-Giganten", typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte "enbart för"... Däremot fick Wal-Mart viss exklusivitet som distributör av skivan. varför inte? Världens största "El-Giganten", typ.

Ok tack för svaret, smart drag av kiss. Dom tjäna säkert mycket pengar på det.

Edit: extra text

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk går på det, folk gillar det och de har en oehört lojal skara fans.

Som en (f.d.) hängiven die hard KISS-fan kan jag bara säga att det förvånar mig till bristningsgränsen att cirkusen ännu rullar. Jag kan i och för sig aldrig göra mig av med KISS, jag är helt enkelt uppväxt med eländet, och jag älskar att nostalgi-lyssna på plattorna med jämna mellanrum. Men jag skruvar lite på mig när jag ser 60+ år gamla gubbar, vars kött håller på att lossna från dess skelettfäste, stå och kråmar sig i outfits som numera klassas som Halloween-kostymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...