Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr ju van vid att mikrofoner Àr vÀnda uppÄt vid inspelning av sÄng. Dvs sladden gÄr in pÄ undersidan.

Typ:

RebeccahKaufmann.jpg

Men sÄ finns det mickar som Àr monterade upp och ner? Varför gör man sÄ?

468_10011635Fotostation2Fyrisradio.jpg

Annons
Postat

StÄr stativet pÄ golvet Àr det enklare att micken Àr som pÄ övre bilden.

Sitter stativet i taket kan det vara lÀttare att ha den uppochner.

Ska man komma Ät nÄt pÄ tex ett trumset med en stor otymplig mick kan det oxÄ vara fördel att vrida den lite hipp som happ, liggande kanske. Men de lÄter ju inte annorlunda. Om nu en mick lÄter?

Postat (redigerat)

Har det inte nĂ„got att göra med att Ă€ldre rörmickar genererade en del vĂ€rme som kunde vara skadligt för membranet pĂ„ sikt, genom att hĂ€nga micken upp och ner förhindrade man sĂ„ledes detta, har hört det nĂ„gonstans men vet inte? 😉

Redigerat av Lithium
Postat

Det handlar sÀkert mycket om hur man enklast kan rikta mikrofonen. I ovan exempel sÄ riktar de mikrofonen mot personernas haka för att fÄnga upp eller undvika ett visst ljud i sÄngarnas röst.

Men det finns nog ingen ljudmÀssig fördel av att ha mikrofonen upp och ner.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Men det finns nog ingen ljudmÀssig fördel av att ha mikrofonen upp och ner.

Tror du inte? Kan det inte vara sÄ att om man har micken uppochner sÄ upplever lyssnaren att diskanten kommer underifrÄn och killar honom/henne pÄ halsen?

Postat
Ska man komma Ät nÄt pÄ tex ett trumset med en stor otymplig mick kan det oxÄ vara fördel att vrida den lite hipp som happ, liggande kanske.

Ja, det Àr ju ofta radiostationer som har micken upp och ner. De vill vÀl kunna ha plats för papper och annat pÄ skrivbordet kan man tÀnka.

Postat
Det handlar sÀkert mycket om hur man enklast kan rikta mikrofonen. I ovan exempel sÄ riktar de mikrofonen mot personernas haka för att fÄnga upp eller undvika ett visst ljud i sÄngarnas röst.

Är sĂ„ngljudet frĂ„n hakan bĂ€ttre? 😉

Postat (redigerat)

om man har en rörmikrofon som man skall anvÀnda bör den vara pÄ minst 30 minuter innan man spelar in med den. dÄ hela konstruktionen blir varm och förÀndrar ljudkaraktÀren dÄ rören blir varma. och som dom flesta vet sÄ stiger vÀrmen, och om mikrofonen Àr upp och ner sÄ passerar inte all vÀrme förbi membranet. "och kanske kan orsaka skada <--- vet ej?"

Redigerat av kakelugn
Postat
Tror du inte? Kan det inte vara sÄ att om man har micken uppochner sÄ upplever lyssnaren att diskanten kommer underifrÄn och killar honom/henne pÄ halsen?

ja ungefÀr sÄ.SÀtter man en U/D decoder sÄ kan man vÀnda pÄ det.

JĂ€ttebra... 😆

Postat
Det kan ju lÄta ut genom nÀsan? Och öronen? Och baktill, strax nedanför ryggslutet.

Beror pĂ„ vad man Ă€r ute efter men jag hade nog föredragit hakan framför nedanför ryggslutet som du sĂ„ fint sa det. 😆

Postat (redigerat)
jag hade nog föredragit hakan framför nedanför ryggslutet

Vad ska du med hakan dĂ€r Ă„ göra? 😆

Redigerat av Analogfreak
Postat
En tjej med vĂ€ldigt stora tuttar behöver nog ocksĂ„ ha den uppochner sĂ„ hon inte river omkull stativet... 😆

...plus Ànnu vÀrre upp, kÀpprÀtt Ät helvete fel oxÄ!!!

skrattaat.giftotaltgalen.giffane.gifchockadskeptisk.gifhihihi.gif
Postat (redigerat)
...plus Ànnu vÀrre upp, kÀpprÀtt Ät helvete fel oxÄ!!!

skrattaat.giftotaltgalen.giffane.gifchockadskeptisk.gifhihihi.gif

Ja den dÀr Àr fin...

Det hade lika gÀrna kunnat vara mitt ex för hon fattar inget...

Redigerat av Analogfreak
Postat

Efter allt detta trams, som inte precis hjÀlper till med frÄgestÀllningen, sÄ kommer hÀr tvÄ gamla trÄdar med lite seriös diskussion kring Àmnet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5473

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7683

Postat
En tjej med vÀldigt stora tuttar behöver nog ocksÄ ha den uppochner sÄ hon inte river omkull stativet... :rolleyes:

PÄminner om en spelning jag sÄg för ett par Är sedan dÄ den kvinnliga gitarristen klagade pÄ att hennes akustiska gitarr "helt klart var konstruerad av mÀn", för mick-kontrollerna pÄ ovansidan av gitarren satt i ett utsatt lÀge för hennes "kvinnliga behag".

Postat
PÄminner om en spelning jag sÄg för ett par Är sedan dÄ den kvinnliga gitarristen klagade pÄ att hennes akustiska gitarr "helt klart var konstruerad av mÀn", för mick-kontrollerna pÄ ovansidan av gitarren satt i ett utsatt lÀge för hennes "kvinnliga behag".

Jaha sÄ hon lÀt dom vila pÄ sargen? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Risken för puffar och s-ljud minskar. Klart man har micken fr taket !

Bilden Àr tagen fr Studios "inspelning special 2005"

post-995-1254489869.jpg

Redigerat av robc
Postat
Risken för puffar minskar o tiltar man den lite sÄ minskar oxÄ risken för s-ljud. Klart man har micken fr taket !

...men du kan ju fÄ precis samma vinkling om du har micen stÄende ocksÄ, sÄ det spelar ingen roll. :rolleyes:

Postat

Men Claes, tÀnk dig att du sjunger rakt fram. Visst Àr dÄ risken större att huvudet riktas nerÄt ibland (kollar i textbladet mm) Àn uppÄt ?!

robc

Postat
Men Claes, tÀnk dig att du sjunger rakt fram. Visst Àr dÄ risken större att huvudet riktas nerÄt ibland (kollar i textbladet mm) Àn uppÄt ?!

robc

Vad Àr det för skillnad? Jag har micens membran pÄ samma stÀlle och med samma vinkling som pÄ din bild. Enda skillnaden Àr att mikrofonkroppen Àr ovanför eller under membranet...

Postat (redigerat)

Ville bara bidra med vad jag tycker/lÀst. SÄg denna bild i gÄr, dÀrför tÀnkte jag att det kunde hjÀlpa nÄgon. Jag har den i taket pga av jag ej har nÄt mikstÀll. Det gÄr lika bra att ha den pÄ golvet bara man tÀnker pÄ att minska risken för puffar och s-ljud sÄ blir det lÀttare att jobba med filen senare......

robc

Redigerat av robc
Postat
Ville bara bidra med vad jag tycker/lÀst. SÄg denna bild i gÄr, dÀrför tÀnkte jag att det kunde hjÀlpa nÄgon. Jag har den i taket pga av jag ej har nÄt mikstÀll. Det gÄr lika bra att ha den pÄ golvet bara man tÀnker pÄ att minska risken för puffar och s-ljud sÄ blir det lÀttare att jobba med filen senare......

robc

...men det BLIR ju ingen skillnad, utan det blir precis lika mycket reduktion av puffar och sibilanser om man har micen stÄende och vinklar den nerÄt, som om man har den hÀngande i samma höjd och vinkel. Man mÄste ju inte ha micen lÀngre ner bara för att den sitter i ett golvstativ.

Sedan kan det vara smart att ha micen hĂ€ngande frĂ„n taket om man har möjlighet till det, eftersom man slipper ha ett platskrĂ€vande stativ pĂ„ golvet dĂ„ - och slipper risken att man sparkar till stativet i stridens hetta och förstör dagens bĂ€sta tagning, slipper ifrĂ„n vibrationer som gĂ„r upp till micen genom stativet om man stampar takten etc, men det Ă€r ju en annan frĂ„ga... 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Ni har alla fel! Svaret Àr, det ser bara koolare ut, speciellt om man har en snygg kabel som Àr eler nÄt som löper lÀngs ovansidan av micken. sÄ enkelt Àre, brukar göra sÄ nÀr jag ska impa pÄ mina vÀnner!

okej nej det Àr inte sant, Min gissning skulle ocksÄ vara pga texter och sÄnt, lÀttare nÀr stativet inte Àr ivÀgen!

k9 (oregistrerad)
Postat

Eftersom Kina ligger pÄ andra sidan jorden sÄ tillverkas mikrofonerna upp och ner dÀr. SÄ Kina-mickar ska man vÀl alltid hÀnga just sÄ? SÄ vi kan ju gissa att tjejen pÄ bild ett spelar in nÄgonstans i Australien. För det Àr vÀl en Röde hon har stÄendes dÀr?

sry kunde inte lÄta bli.

Men jag sjÀlv brukar hÀnga dem upp och ner nÀr jag spelar in av samma orsak som bla Claes nÀmner. För att fÄ bort stativet och upp teleskopbommen en bit extra. Oftast för att jag mÄste springa mellan inspelningspallen och datastolen nÀr jag jobbar sjÀlv. Det Àr ju annars lÀtt hÀnt att man har omkull stativet med hörlurskabeln med. Dessutom sÄ har jag ju ofta en gitarr som jag viftar med ocksÄ.

Postat
Eftersom Kina ligger pÄ andra sidan jorden sÄ tillverkas mikrofonerna upp och ner dÀr. SÄ Kina-mickar ska man vÀl alltid hÀnga just sÄ? SÄ vi kan ju gissa att tjejen pÄ bild ett spelar in nÄgonstans i Australien. För det Àr vÀl en Röde hon har stÄendes dÀr?

Hahahahaha!!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.