Jump to content
Annons

Mikrofon i 9000 kronors klassen


laquente

Recommended Posts

Hej allihopa,

Nu har jag sparat ihop en del pengar som jag ska köpa en riktigt bra mikrofon för.

Men skulle behöva lite hjälp med vilken jag ska välja 🙁

Så jag skulle vilja ha lite förslag på bra mikrofoner i 9000 kronors klassen.

Jag ska använda mikrofonen till sång och är ute efter så rent ljud som möjligt!!

Har funderat på bland annat Neumann TLM 103 MT, kan det vara något för mig?

128998.jpg

http://www.thomann.de/se/neumann_tlm103mt.htm

Vore jätte tacksam för er hjälp 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej allihopa,

Nu har jag sparat ihop en del pengar som jag ska köpa en riktigt bra mikrofon för.

Men skulle behöva lite hjälp med vilken jag ska välja 🙂

Så jag skulle vilja ha lite förslag på bra mikrofoner i 9000 kronors klassen.

Jag ska använda mikrofonen till sång och är ute efter så rent ljud som möjligt!!

Har funderat på bland annat Neumann TLM 103 MT, kan det vara något för mig?

http://www.thomann.de/se/neumann_tlm103mt.htm

Vore jätte tacksam för er hjälp 🙂

Well då har du redan hittat en bra modell. Men annars kan du ju kolla på lite Milab-mickar. Jag rekommenderar DC-96B så skarpt jag kan. Oehört bra mick för allround med hög upplösning genom hela registret. http://www.milabmic.com/showproduct.asp?id=1108

EDIT: Personligen ställer jag den över 103:an på flera sätt. Framför allt att den lyckas vara snorigt detaljerad, transientsnabb och "glittrig" men ändå mjuk och snäll. Ingen skärande diskant här inte.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så sjukt många mikrofoner som skulle passa dig, och även många som är bättre än Neumann.

Jag skulle rekommendera dig att kolla in Gearslutz forumet, där du kommer att hitta en många rekommenderade mikrofoner.

http://www.gearslutz.com/board/low-end-the...-vocal-mic.html som ex.

sök vidare där så lär du hitta något vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well då har du redan hittat en bra modell. Men annars kan du ju kolla på lite Milab-mickar. Jag rekommenderar DC-96B så skarpt jag kan. Oehört bra mick för allround med hög upplösning genom hela registret. http://www.milabmic.com/showproduct.asp?id=1108

EDIT: Personligen ställer jag den över 103:an på flera sätt. Framför allt att den lyckas vara snorigt detaljerad, transientsnabb och "glittrig" men ändå mjuk och snäll. Ingen skärande diskant här inte.

Okej, tack för tipset! Ska kolla runder lite 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra! Vi har kört den på många inspelningar.

Finns begagnad med elastisk upphängning på annons på MM för någon vecka sedan.

Upphängningen kostar massvis om man köper nytt från Neumann.

Hälsningar Tomas Henriksson

Okej, låter bra!

Ja jag såg det, 3000 kronor för en shockmount det är ju helt sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så sjukt många mikrofoner som skulle passa dig, och även många som är bättre än Neumann.

Jag skulle rekommendera dig att kolla in Gearslutz forumet, där du kommer att hitta en många rekommenderade mikrofoner.

http://www.gearslutz.com/board/low-end-the...-vocal-mic.html som ex.

sök vidare där så lär du hitta något vettigt.

Okej, tack 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, låter bra!

Ja jag såg det, 3000 kronor för en shockmount det är ju helt sjukt.

JAM har kopior på Neumanns upphängningar för ca 350. Jag skulle lätt slå vad om 20 kr att ingen kan höra skillnad på dem och orginal. 3000 spänn extra att lägga på värstingmick. De orkar med mina NT2-A i alla fall, om jag drar åt skruven lite rejält. De är självklart inte lika bra som orginal i handhavandet, men skillnad i ljud? Knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAM har kopior på Neumanns upphängningar för ca 350. Jag skulle lätt slå vad om 20 kr att ingen kan höra skillnad på dem och orginal. 3000 spänn extra att lägga på värstingmick. De orkar med mina NT2-A i alla fall, om jag drar åt skruven lite rejält. De är självklart inte lika bra som orginal i handhavandet, men skillnad i ljud? Knappast.

Okej, va bra.. Då får det bli en sån!

Hade fan varit billigare att utbilda mig som svetsare och gjort en sån själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
JAM har kopior på Neumanns upphängningar för ca 350. Jag skulle lätt slå vad om 20 kr att ingen kan höra skillnad på dem och orginal. 3000 spänn extra att lägga på värstingmick. De orkar med mina NT2-A i alla fall, om jag drar åt skruven lite rejält. De är självklart inte lika bra som orginal i handhavandet, men skillnad i ljud? Knappast.

Dom är skit... går sönder lätt... lödningen av byglarna som gummibanden sitter i håller inte.

Släpper lödningen då micken sitter i korgen så åker den i golvet... synd på en dyr mick.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är skit... går sönder lätt... lödningen av byglarna som gummibanden sitter i håller inte.

Släpper lödningen då micken sitter i korgen så åker den i golvet... synd på en dyr mick.

Mina verkar vara väldigt rejäla, och bra lödda, de har redan fått ett antal smällar utan att gå sönder. Men kvallen från China kan ju vara väldigt upp och ner.

Köper du en beg kvalitetsmick får du ju upphängningarna med och slipper funderingen om det är värt 3000 kr extra. Jag skulle köpt beg av nån pedant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Mina verkar vara väldigt rejäla, och bra lödda, de har redan fått ett antal smällar utan att gå sönder. Men kvallen från China kan ju vara väldigt upp och ner.

Köper du en beg kvalitetsmick får du ju upphängningarna med och slipper funderingen om det är värt 3000 kr extra. Jag skulle köpt beg av nån pedant!

SM2 som följde med K2:an kostar över 700:-.

Jag köpte en extra för att kunna hänga båda NT2:orna i vid MS-konfiguration.

http://www.thomann.de/se/rode_sm2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en beg Neumann:

http://www.blocket.se/jonkoping/Neuman_Ber...tm?ca=5&w=3

Är det en orginalupphängning man ser på bilden? De jag har ser exakt lika ut.

Det ser ut som original.

Fast micken i annonsen är en TLM49 med simulerad rörkaraktärestik. Jag gissar att den inte påminner om TLM103 i karaktären.

Men med lite tur kan den påminna om en M49.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som original.

Fast micken i annonsen är en TLM49 med simulerad rörkaraktärestik. Jag gissar att den inte påminner om TLM103 i karaktären.

Men med lite tur kan den påminna om en M49.

Ja jäklars, det där är ju ingen Neumann. Försöker de sälja den som en Neumann ändå!? Spindeln kanske är en lika Chinatown som jag har oxå då?

Jag blir så chockad att jag måste lägga mig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Håller just på att leta efter en bra upphängning till min NT2A,

den där ser ju stabil ut, är den i metall??

Mvh

Björn

Nej den är gjord i hård och seg plast. Väldigt rejäl faktiskt. 🙂

Mvh Fredrik

Edit: Du får den billigare här ser jag 😉

http://www.dv247.com/microphones/rode-ntsm...rophones--10242

SM2.jpg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till, är JZ Black Hole SE som också ligger i samma prisläge. Jag har en sådan just nu med anledning av den pågående omgången testinspelningar, så den kommer snart upp på testsiten. Räknar med att det blir klart i mitten av nästa vecka någon gång.

Svenska Milab har också sin DC-196 (som är lite dyrare, men ändå) och DC-96B (som nämndes tidigare).

Audio-Technica har också t ex AT4050 och AT4047 som är ungefär i samma prisläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har spelat in en del med Milab... tror det var DC-96B. Låter riktigt fint, men... jag valde bort den för att det var alldeles för mycket brus i den.

Den brusar nästan lika mycket som CM3, och det tycker iallafall jag är på tok för mycket för en stormembranare. (eller vad man nu ska kalla de rektangulära grejerna).

Själv är jag sugen på en AKG C414, har hört mycket bra om och från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har spelat in en del med Milab... tror det var DC-96B. Låter riktigt fint, men... jag valde bort den för att det var alldeles för mycket brus i den.

Den brusar nästan lika mycket som CM3, och det tycker iallafall jag är på tok för mycket för en stormembranare. (eller vad man nu ska kalla de rektangulära grejerna).

Själv är jag sugen på en AKG C414, har hört mycket bra om och från dem.

Jag har aldrig tänkt på att milaben brusar så värst. Jo C414 är en jävligt bra mick, speciellt på gitarrförstärkare, men man ska vara medveten om att den lyfter midbas/lågt mellanregister ganska mycket. Åt minståne de gamla gör det, har inte hört de nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sagt det många gånger förr. TLM 49 är betydligt bättre än TLM 103 både på sång och AK. Brauner Phantom är också grym. Själv har jag AE och jag tror att den motsvarar Classic. Allt beror på smak och vad man ska använda den till. Personligen och då det gäller min röst så föredrar jag TLM 49.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...