Jump to content
Annons

Har jag mördat min dator? *LÖST*


Stolle

Recommended Posts

Hej hej forumvänner!

Jag tröttnade på att min processorfläkt lät så mycket så jag köpte mig en ny. Jag gav mig på att byta den själv vilket jag trodde gick bra tills jag försökte starta upp datorn efteråt. Nu är den helt död. Det är precis som om strömsladden inte sitter i datorn. Inte ett pip gör den. Jag såg till att avjorda mig då jag bytte fläkten (tog på chassi och jordeni uttaget). Jag är trots det lite orolig att jag råkat ge datorn en stöt av statisk elektricitet. Då det var trångt i datorchassit så fick jag böka en del innan processorfläkten kom på plats. Vid något tillfälle tryckte jag nog en del på själva fläkten istället för på skruvarna (jag pratar om socket 775). Kan jag ha råkat trycka sönder processorn?

Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös.

Mvh Kristoffer

Redigerat av Stolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej forumvänner!

Jag tröttnade på att min processorfläkt lät så mycket så jag köpte mig en ny. Jag gav mig på att byta den själv vilket jag trodde gick bra tills jag försökte starta upp datorn efteråt. Nu är den helt död. Det är precis som om strömsladden inte sitter i datorn. Inte ett pip gör den. Jag såg till att avjorda mig då jag bytte fläkten (tog på chassi och jordeni uttaget). Jag är trots det lite orolig att jag råkat ge datorn en stöt av statisk elektricitet. Då det var trångt i datorchassit så fick jag böka en del innan processorfläkten kom på plats. Vid något tillfälle tryckte jag nog en del på själva fläkten istället för på skruvarna (jag pratar om socket 775). Kan jag ha råkat trycka sönder processorn?

Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös.

Mvh Kristoffer

Pröva att plocka ut allt utom processor och fläkt, RAM, grafikkort rubbet. Om den fortfarande inte ger minsta liv ifrån sig, inte ens försöker starta fläkten, ja då verkar det dystert.

I annat fall kan pröva att sätta in en del itaget igen.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det kan vara som att PWR kabeln som går ifrån chassits påslagningsknapp till moderkortet kan ha åkt ur sina två stift på moderkortet.

Dom här kablarna sitter oftast i en grupp, post-98455-1193403120.jpg.

Kolla även att dom stora anslutningarna ifrån nätagget som han skrev ovan, en större sockerbit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag tror inte du behöver vara så orolig.

Skulle du sabbat tex minnen med ESD så borde du hört datorn pipa vid uppstart.

Att paja något så att det blir helt dött är inte så lätt att göra utan att du ser rök el. dyl 😏

Några saker som jag kommer på att testa:

1. Är du säker på att du satte ihop lådan så att powerknappen verkligen trycks in (i.e. kan det vara så att den aldrig sluter)?

2. Kan det vara så att den nya fläkten har för lågt varvtal och att ditt bios har skyddsfunktioner? OM så är fallet så kan du testa att starta med den gamal fläkten och stänga avv detta i bios. Denna funktion är verkligen en pain in the a... då du kommer åka på samma problem om du flashar om bios (har själv haft detta).

3. Som fler sagt, kolla över all anslutningar (från powerknappen, ström till moderkort, fläktar mm mm).

Ska se om jag kommer på mer.

MEN, stressa av och kolla över allt. Du kommer få igång burken igen!

BTW, vad är det för cpu och moderkort?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

IT'S ALIVE!!!!

Tack så jättemycket för svaren. Redan Neosus var inne på det korrekta svaret. Det var den stora kabeln från nätaggregatet till moderkortet som ramlat ut. Nu känner jag mig dum som inte upptäckte det redan igår men den satt kvar på rätt ställe fast inte i kortet. Jag var nog så stressad igår och fokuserad på CPUn. Det är tur att det finns forum där folk lungt och stilla kan analysera situationen och komma med bra tips. Ibland är ju lösningen betydligt enklare än man först tror. Återigen, tack för alla svar!

Nu är jag glad igen. 😆 Datorn verkar ha blivit betydligt tystare också. Lysande!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...