Jump to content
Annons

Monitorplacering


Joelbille

Recommended Posts

Hej på er!

Jag håller på att inreda en källare till min nya studio och funderar lite på vad som egentligen är optimalt angående placeringen av monitorerna.

1)Har hört på flera håll att någon meter ifrån väggen är att föredra, men andra säger att man ska placera så nära som möjligt och i så fall med någon form av absorbent på väggen. Vad fungerar bäst?

2) Är det viktigt att placera sig så att man har lika långt till sidoväggarna? Hur mycket påverkar det till ex stereobilden om man har ena väggen närmare sig?

Om någon har några andra smarta tips så är jag mycket tacksam!

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips är att köpa en mätmick för typ 600kr och sedan mäta dig till var de ger bäst frekvenskuvra och minst problem med stående vågor. Samt förstås lyssna:)

Börja med att ställa dem så långt ifrån alla väggar du du kan där de ändå står i en liksidig triangel med dina öron. Sen testa ha de så nära framväggen som möjligt. Det finns nog ingen "standard" för detta tror jag.

Edit: Du bör nog utgå från att ha de symetriskt uppställda i rummet, gärna mot en kortsida. Och akustikbehandla lika symetriskt. Annars så kolla in studiobygge-delen här på forumet. Där finns mycket info!!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...