Jump to content
Annons

Hur spelar DU in sången hemma?


Mange112

Recommended Posts

Annons
Okej! enkla trick låter det som! Ingen som använder sig av någon typ av isolering eller dylikt då? Får ni torrt ljud ändå?

Vad tycker ni om garderob med madrasser? Finns det något sätt att få bort överdriven bas vid ett sådant tillfälle?

Så ser mitt inspelningsrum ut ;D

800x600-273096.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! enkla trick låter det som! Ingen som använder sig av någon typ av isolering eller dylikt då? Får ni torrt ljud ändå?

Anledningen till att jag kan göra som jag gör är för att rummet är dämpat i sig. Man försöker ju ha så neutral akustik som möjligt hemstudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt absorbenter som jag jag slängt upp på väggarna samt bildat ett sånghörn av sådana. Detta skall kombineras med en s.k micscreen för att döda till inspelningen ytterligare. Slänger upp bilder på "bygget" i en annan tråd om en vecka eller två..

Annars är det inga krusiduller...ställ nivån, pigg i skallen, blås i rösten och gaspedal!

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång handlar mest om att man som sångare låter betydligt mer illa än man tror. Det handlar inte om mickar, preamps och rum.

Själv spelar jag in i ett dåligt rum. Har ganska mycket bra prylar men förutom sången, bra eller dålig så är det Shure SM7 eller RealTraps som gäller.

Kan inte nog rekomendera RealTraps sånglösning som är åtminstone dubelt så bra som SE's reflection filter.

Jag vet att ett dåligt rum suger men det finns även lösningar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder armbågen när jag trycker på rec för att skapa lite mer utmaning i själva tagningen.

Ska jag growla kör jag upp en 30 cm lång elsticka med tolvtusen volt i röven, för att skapa den där rätta känslan.

Sedan mixar jag med "mute" aktiverat, så att jag använder min inre känsla istället för att vilseledas av en sjuherrans massa olika spår. Micken struntar jag helt och hållet i. Brukar oftast bli mycket bättre om man sjunger med en digital signal, direkt in i min DAW (ms paint).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett litet rum (ca 6 m2) som liverum/sångrum, där dämpningen består av en stor bäddsoffa, välfyllda bokhyllor längs en vägg, välfyllt hörnskåp med dörrar i ett hörn, TV vid en vägg och två stora växter i ett annat hörn - och ganska gott om tavlor på väggarna. Det blir bra ljud med lagom mycket liv i utan mer dämpning och det finns så många avbrott längs väggarna, att eventuella fula reflektioner diffuseras och tappar därmed mycket energi innan de gör någon skada.

Puffskyddet från Mikrofonen AB används numera alltid. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sång handlar mest om att man som sångare låter betydligt mer illa än man tror. Det handlar inte om mickar, preamps och rum.

Själv spelar jag in i ett dåligt rum.

Det låter jättefint det där du! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog har rätt jag försökte framhäva mig själv. Det lät illa. Trots det är sången det stora problemet då det gäller inspelning. I alla fall i en hemstudio.

Det finns två vägar. Antingen akustikbehandlar man allt eller så använder man en dynamisk mick eller så använder man RealTraps.

Edit: Tydligen fick jag med mer än två där.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Sång handlar mest om att man som sångare låter betydligt mer illa än man tror. Det handlar inte om mickar, preamps och rum.

Tyvärr ligger det en del i vad du säger här. Har själv en TSM 87, alltså en stormembransmick för ca 800:-, som jag kör direkt in i mitt preampförsedda EMU-0404-kort. När jag sjunger in mina spår låter det jäkligt illa och jag förbannade länge mig själv för att jag köpte en så billig mikrofon. Men för en dryg vecka sen hade jag en kvinnlig bekant på besök som sjöng in några spår och då lät det helt plötsligt väldigt bra. Den jobbiga slutsatsen jag måste dra av det här är helt enkelt att min sångröst suger rätt hårt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr ligger det en del i vad du säger här. Har själv en TSM 87, alltså en stormembransmick för ca 800:-, som jag kör direkt in i mitt preampförsedda EMU-0404-kort. När jag sjunger in mina spår låter det jäkligt illa och jag förbannade länge mig själv för att jag köpte en så billig mikrofon. Men för en dryg vecka sen hade jag en kvinnlig bekant på besök som sjöng in några spår och då lät det helt plötsligt väldigt bra. Den jobbiga slutsatsen jag måste dra av det här är helt enkelt att min sångröst suger rätt hårt... 😄

...eller att du inte gillar hur din egen röst låter när den är inspelad, eftersom det låter annorlunda än det låter medan du sjunger.

Medan man sjunger, så hör man ju både direktljud som går genom skallben, bihålor och allt vad det nu finns där inne - och det ljudet låter mörkare och fylligare. Till det kommer reflektioner från rummet och tillsammans tycker man ofta att det låter ganska ok. När man har spelat in sin egen röst, så hörs bara ljudet som micen utsätts för - och jämfört med ljudupplevelsen när man sjunger, så låter det tunnare och sämre oavsett vilken mic man har - men det är ju så rösten egentligen låter när alla andra hör den, så det är bara att vänja sig... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...