Jump to content
Annons

dubbelkagge vs bas


BburnerR

Recommended Posts

Hej!

Jag kör sidechain på bas mot kagge och det är jag nöjd med men när det är dubbelkaggepartier i låten så är det även basgång och jag vill att båda ska höras, då använder jag ej sidechain. Hur gör ni för att dubbelkagge och bas ska höras bra?

Jag gissar att svaret är att eq:a men hur? Jag vill ju behålla både tryck i kagge och bas!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag kör sidechain på bas mot kagge och det är jag nöjd med men när det är dubbelkaggepartier i låten så är det även basgång och jag vill att båda ska höras, då använder jag ej sidechain. Hur gör ni för att dubbelkagge och bas ska höras bra?

Jag gissar att svaret är att eq:a men hur? Jag vill ju behålla både tryck i kagge och bas!?

Genom att skära så att de inte tar upp samma frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att lätta på sidechainen så att den bara dippar basen knappt hörbart. Försök lägga kicken lite högre i registret och basen under och över. Kicken kan ju smattra på vid ~100 hz och så lägger du en svacka i basen där. Det viktigaste är att dom inte krockar runt 40-70 hz då det blir gröt.

Men som föregående talare: Svep.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...