Jump to content
Annons

Fråga till mic-proffs


stickane

Recommended Posts

Hej!

Har haft ett lite problem sen jag köpte min mic Röde NT1-A. När jag spelar in framför allt ljusa (höga) toner tex från tvärflöjt eller från diskanten på dragspelet så hörs det mycket korta,oregelbundna sprak ungefär som när det är ett brott på en kabel. På mörka bastoner har det inte hörts nåt. Har inte haft det här problemet med andra micar. Jag har försökt att justera på alla möjliga sätt och vis men inget hjälper. Vad kan det vara för fel?

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter onekligen mycket märkligt om det är som du säger att det bara inträffar vid höga frekvenser… Har du dubbelkollat detta? Annars så ligger de vanliga "sprak/knaster"-orsakerna nära till hands.

Hejsan!

Jo jag har kollat upp det. Vanliga sprak/knaster har ju varit lätt att justera men det här......Jag misstänker att felet ligger i just micen som jag köpte eftersom jag haft felet från första början. Jag ringde Musikbörsen o dom sa att jag skulle justera ner Gain-ratten på mixerbordet något så skulle det bli bra. Inget har hjälpt. Hoppas det är ett års garanti på grejerna för jag vill nog byta bort den.

Mvh Stickane.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stickane,

Vad är det för mixer, mick-steg (eller ljudkort) du använder ???

Om du har "PAD" (dämpknapp -dB någonting) på mick-förstärkaren, och använder denna, blir det någon skillnad ? (förutom att det blir svagare)

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Har haft ett lite problem sen jag köpte min mic Röde NT1-A. När jag spelar in framför allt ljusa (höga) toner tex från tvärflöjt eller från diskanten på dragspelet så hörs det mycket korta,oregelbundna sprak ungefär som när det är ett brott på en kabel. På mörka bastoner har det inte hörts nåt. Har inte haft det här problemet med andra micar. Jag har försökt att justera på alla möjliga sätt och vis men inget hjälper. Vad kan det vara för fel?

Mvh Stickane

Om jag inte mins fel så har röde 10 års garanti. Om det är micken och inte din pre-amp eller sladd som är trasig så borde det kunna gå på garantin.

en tanke som slog mig är att membranet är trasigt/skadat. har det utsatts för extremt höga ljud eller stödar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Också värt att kolla, det är inte dina monitorer som helt enkelt inte tål de ljuden, jag har själv var med om det, trodde att preampsen i mitt ljudkort var så pass dåliga att det sprakade så fort jag skulle lira in bas, visade sig sen bara att högtalarna jag använde helt enkelt inte klarade av bas registret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad kan det vara för fel?

Hörs sprakljuden vid inspelning eller vid uppspelning eller både och? Vad har du för inspelningsutrustning?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Var det något mer du bytte samtidigt som din mikrofon så kolla först att de sakerna är OK. Annars så ber du att de på affären byter, eller åtminstone testar micken där.

Jag blir lite orolig att missljudet sitter i öronen/örat på dig dock. De symptomen låter som en överansträngning eller skada på örat. Spela upp det du spelat in för någon och fråga om de hör det oljudet du upplever. Eller lägg upp inspelning på nätet så kan vi lyssna åt dig.

Det skulle ju lika gärna kunna vara rummet du spelar in i som orsakar missljudet iofs. Testa i ett annat rum med.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en Röde NT1-A för länge sedan som det var glapp i och där frekvenserna inte stämde

det tog ett tag för mig att märka detta och garantin på musikbörsen hade gått ut

men de skickade iväg den och efter ett tag fick jag en helt ny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har haft ett lite problem sen jag köpte min mic Röde NT1-A. När jag spelar in framför allt ljusa (höga) toner tex från tvärflöjt eller från diskanten på dragspelet så hörs det mycket korta,oregelbundna sprak ungefär som när det är ett brott på en kabel. På mörka bastoner har det inte hörts nåt. Har inte haft det här problemet med andra micar. Jag har försökt att justera på alla möjliga sätt och vis men inget hjälper. Vad kan det vara för fel?

Mvh Stickane

Hej!

Förlåt att jag inte har bevakat den här tråden bättre. Jag har hittat orsaken till felet. Det var inget fel på micen däremot orsakades de mystiska dova oregelbundna spraken vid inspelning av: 1. Jag hade internetanslutningen på. 2. Routern var på slagen, o jag tror att det var huvudanledningen till problemet.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förlåt att jag inte har bevakat den här tråden bättre. Jag har hittat orsaken till felet. Det var inget fel på micen däremot orsakades de mystiska dova oregelbundna spraken vid inspelning av: 1. Jag hade internetanslutningen på. 2. Routern var på slagen, o jag tror att det var huvudanledningen till problemet.

Mvh Stickane

Coolt. Rödena håller nog ganska bra och jämn kvalitet verkar det som. Tyckte jag också att det läst som ett typisk sprak inne i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...