Jump to content
Annons

Hur mycket färgar hifi--förstärkare ljudet?


Fertan

Recommended Posts

Behöver köpa ett par monitorer, billigt som vanligt. Har kört hifi-högtalare och bättre lurar hittils, men behöver ett par semitillfälliga monitorer nu och har inga vettiga hifihögtalare att ställa ut på det nya stället. Kollade runt lite på thomann och såg passiva närfältsmonitorer, som jag helt avfärdat i tankarna hittils, men pengarna tryter och har en hel hög olika hifi-stärkare som står och står - så tja, varför inte egentligen om man kan köpa något där man kan lägga en tusenlapp extra på en bättre högtalare istället för de inbyggda slutstegen...

Frågan är då hur mycket en hifi-stärkare pajar och färgar ljudet? Som jag, med min minimala hjärnaktivitet och kassa uppmärksamhet, uppfattat det hittils så är det högtalarna/elementen som står för den högre upplösningen i monitorer, och inte förstärkardelen. Nu har väl de aktiva monitorerna en hel del fördelar för korrigering av ljudet beroende på placering och rum osv, men man borde kunna korrigera det liknande på en vanlig hifi-förstärkare som har en åtminstone semivettig EQ?

Är det över huvud taget värt att tänka på, eller bör man avfärda idén helt? Tanken var att köpa ett par behringer truth bara för att ha en semivettig lyssning utan att man ska behöva använda lurarna och kunna lyssna mer än en person samtidigt och samtidigt kunna konversera om vad det är man hör, men de verkar dessvärre bara gå ner till 50 hz även med baselement på 8,3/4".

Så för att kunna komma ner en liten bit till utan att få en hemmabio med 20 kg bas upptryckt i plytet kanske en passiv närfältsmonitor vore något, för att hålla ner priset och ändå få en vettig upplösning på det?

Och om så är fallet, någon speciell man bör kolla på och som man kanske ska akta sig för?

Blev mycket mer skrivet än vad jag planerat..hm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har å andra sidan inte hittat någon passiv ännu som går ner under 50 hz, förutom krk r6 rokit som gick ner till hela 49.. Vore ju trevligt om man kunde komma ner till ca 40 iaf... Vill helst inte bli tvingad till någon subbaslösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har svaret redan.. Behringer Truth är bra högtalare för priset.. Inget snack om saken.. Testade av idel guldöron på tidning Studio för nåt år sedan och dom passerade nålsögat lätt.. När det gäller din så kallade "hifi"-förstärkare så kan bara du själv svaret på den frågan.. Självklart kan det bli bra.

Jag kör själv med passiva högtalare och "hifi"-stärkare.. JBL4030 som matas av 2 st Gaz Ampzillas..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan skicka in ljudet direkt i slutsteget, så borde det färga ganska minimalt. Om du däremot går genom förförstärkaren med eq och allt, så är det större risk att det blir en viss färgning även med en neutral inställning av eq.

Största risken för problem i övrigt, är troligen att nätdelen är lite för klen, så att den inte kan klara alla transienter. Kan avhjälpas - åtminstone delvis - genom att byta till större kondensatorer på nätdelens utgångar, om du är lite experimentlysten och om det finns plats... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, min NAD som är på 2x20w skulle jag utan tvivel använda som slutsteg till monitorlyssning.

Har svårt att tro att en Hifipryl skulle färga så mycket, om det inte är skräp förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, min NAD som är på 2x20w skulle jag utan tvivel använda som slutsteg till monitorlyssning.

Har svårt att tro att en Hifipryl skulle färga så mycket, om det inte är skräp förstås.

NAD och Denon brukar ha rejält tilltagna nätdelar, så där skulle jag inte vara orolig heller. Många andra, framför allt billiga alternativ, kan det vara mer osäkert just med strömkapaciteten från nätdelen - men slutstegen i sig färgar nog ganska lite även i sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack då!

Får nog bli ett par Behringer tills vidare då! Onödigt att riskera att hamna på något som bara fungerar halvdant. Siktar på ett par A7, men de ligger som sagt en nivå högre upp så det får vänta något år eller så.

Har för övrigt kollat runt på en hel hög olika Behringer Truth, och det stör mig att jag hittils inte kunnat se någon skillnad på olika modellnamn. Samma bild överallt, samma specar förutom att någon bara hade ett 5" baselement, men sex olika namn, 2030A, 3030A, 3030B, 3031A osv... Och olika pris, så klart. Har av ren vana antagit att det är den dyraste modellen på ca 3700 som är den folk pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Färgningen borde vara sååååå marginell att utan A/B test tror jag inte man skulle höra en skillnad. Och frågan är då nog inte så mycket om att slutsteget färgar utan monitorn i sig.

Säger jag utan att testat.

Det är ju faktiskt först dom senaste åren då aktiva monitorer exploderat i användande.

Närfältsmonitorer har ju fram till nyligen (nyligen för mig är förvisso inom ramen av 10 år....) nästan alltid varit passiva.

Yamaha NS10 (som varit den dominerande närfältslyssningen sedan hedenhös) med flera har ingen förstärkning, utan är passiva.

Jag tror nästan att en NAD förstärkare med bra högtalare borde ha chansen att låta bättre än billiga aktiva monitorer.

Har jobbat med några billiga monitorer och på vid starkare spelning "skiter dom på sig".

Något som min NAD och Dali högtalare inte gör lika snabbt, trots sina "snåla" 2x 20 watt. Ljudet är fortfarande rappt även vid starkare uppspelning.

Så för hemmabruk ser jag inga som helst problem med en lös förstärkare och passiva högtalare som ett problem.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Färgningen borde vara sååååå marginell att utan A/B test tror jag inte man skulle höra en skillnad. Och frågan är då nog inte så mycket om att slutsteget färgar utan monitorn i sig.

...och rummet...

Jag tror nästan att en NAD förstärkare med bra högtalare borde ha chansen att låta bättre än billiga aktiva monitorer.

Har jobbat med några billiga monitorer och på vid starkare spelning "skiter dom på sig".

Något som min NAD och Dali högtalare inte gör lika snabbt, trots sina "snåla" 2x 20 watt. Ljudet är fortfarande rappt även vid starkare uppspelning.

Instämmer helt. Normal lyssningsnivå handlar oftast inte om mer än ca 5W, så med ett bra slutsteg på 20W, med väl tilltagen nätdel, kommer man inte att få några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

min pappa köpte ett par nya högtalare i våras (ett par stora i Ushers X-serie) och eftersom dom är så otroligt tydliga i sig började vi testa igenom olika förstärkare för att dels hitta vad som lät bäst och dels märka skillnaden. Det visade sig att skillnaden inte bestod i olika färgning (eller så marginell att man inte märkte den efter den lilla tid det tar att koppla om kablaget) utan tydlighet, att den klarar av att förse högtalarna med tillräckligt kraftig signal på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...