Jump to content
Annons

Det suger...


slejnard

Recommended Posts

Annons

Under tiden kan jag låta meddela att jag fått veta av mina amerikanska släktingar och vänner att uttrycket som en hel del personer numera använder i det svenska språket och så även i denna tråd - men som jag själv skulle dra mig för att använda då jag starkt ogillar engelskt inflytande över vårt språk - egentligen inte alls ska vara "det suger" utan "den suger" och det syftar på "hon/han den där, suger (underförstått) kuk", men där man omtalar personen ifråga med "den där".

Något nedlåtande alltså.

Tillägg: Hade en intressant diskussion med några andra turistande amerikaner i början av förra veckan också, i väntan på bussen, och det mest kännetecknande de lärt sig av svenskarna och svenskan, det var att vi i det här landet svor genom att referera till Satan hela tiden, medan man i USA (och många andra länder) refererar till könsorgan och sexuella akter då man svär.

Halleluja!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan visst vara "det suger", likväl som man på engelska kan säga "it sucks" och syfta på exempelvis en företeelse eller vädret. Dina släktingar har helt enkelt fel =)

(förutom att det skulle vara något nedlåtande då, för det är ju det som är poängen med hela uttrycket, så länge man inte pratar om ökad aptit i närhet till havet)

Definition enligt urban dictionary:

"It sucks

It is crap, a loser, broken, second rate.

 

Believed to have originated from street racing or traffic light racing in the USA. The slower cars are left "sucking" the exhaust fumes and smoked rubber of the leaders. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! 😛 Vad går det ut på? 😉

Man går runt i skogen och lyser med en ficklampa i vattenpölar, och försöker se både liten och stor vattensalamander. Den lilla är ganska vanlig, men den stora är utrotningshotad. Bäst går det nog om man bor nära ett naturreservat. Träffar man på ett elstängsel, måste man prova hur det känns att bli elshockad på rumpan.

vattensalamander.jpg

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Man går runt i skogen och lyser med en ficklampa i vattenpölar, och försöker se både liten och stor vattensalamander. Den lilla är ganska vanlig, men den stora är utrotningshotad. Bäst går det nog om man bor nära ett naturreservat. Träffar man på ett elstängsel, måste man prova hur det känns att bli elshockad på rumpan.

Det är inte mycket mat på salamandrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan visst vara "det suger", likväl som man på engelska kan säga "it sucks" och syfta på exempelvis en företeelse eller vädret. Dina släktingar har helt enkelt fel =)

(förutom att det skulle vara något nedlåtande då, för det är ju det som är poängen med hela uttrycket, så länge man inte pratar om ökad aptit i närhet till havet)

Definition enligt urban dictionary:

"It sucks

It is crap, a loser, broken, second rate.

 

Believed to have originated from street racing or traffic light racing in the USA. The slower cars are left "sucking" the exhaust fumes and smoked rubber of the leaders. "

Kan man inte säga "it blows" också? Undrar varför inte detta försvenskats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...