Jump to content
Annons

Förskutning i wavefiler


Hellpig

Recommended Posts

Jag har nästan alltid dragits med detta problem när jag jobbar med andra över nätet, att de filer som skickas till mig inte stämmer helt hundra när jag lagt in dem i Cubase. Taktmässigt alltså. De blir lite förskjutna bakåt eller framåt och jag har ingen aning om varför det blir så här. Så vitt jag har sett så spelar det inte någon från vilket program exporten är gjord eller vilket format (24/16 bits etc) ljudfilen kommer - förskjutningen finns där ändå. Det går ju an när det en enstaka fil för någon låt men nu börjar jag bli trött i mössan... när jag har ett projekt på 11 låtar där ett tjog människor människor hjälper till med sång-, trum-, keyboard- och basfiler. Finns det en lösning på det här problemet? Jag har gjort som så att när jag importerar ljudfilen (om den är i t ex 24bitar mot det 16bitar som jag kör projektet i) så låter jag Cubase konvertera filen... men det har ju inte spelat någon roll när det var 16bitars ljudfiler - samma förskjutning. Min samplerate i Cubase är satt till 44 KHz och det är de ljudfiler jag fått också. somliga har varit mono medan andra stereo - ingen skillnad.

De filer som jag skickat ut har jag exporterat som wavefiler från Cubase, sedan har jag omvandlat dem till MP3 i Winlame (samplerate 44 KHz även här).

Någon som vet var problemet ligger? Måste man justera alla filer manuellt eller finns det någon smart lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Jag hade problemet när jag fick filer av folk til en bakgrund jag hade gjort att det inte stämde riktigt. Upptäckte då att mp3konveteringen (switch) gjode en liten paus i början av filen. Pausen blev dock olika gång på gång. Det kan inte vara detta som hänt?

Gör en mixdown av låten, konvetera till mp3 och impotera mp3:n i projektet. Är de i synk?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, du träffade huvudet. Testade och MP3:an blir förskjuten... ugh. Men nu vet jag det och testade även att konvertera till OGG istället - ingen förskjutning. Det får bli det i framtiden antar jag, storlken blir ju dessutom mindre med OGG:

Original wave: 10.8 Mb

MP3: 1.28 Mb

OGG: 1.00 Mb

Tack for hinten!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det där har hänt mig men enbart när jag bränt ned trumfiler till wave och när jag lagt in dem igen i Cubase har de förflyttats och inte heller stämt i takt och fått pilla dem rätt.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har hänt mig men enbart när jag bränt ned trumfiler till wave och när jag lagt in dem igen i Cubase har de förflyttats och inte heller stämt i takt och fått pilla dem rätt.

Det verkar ju lite latt sinnessjukt att man inte skall kunna plocka in filerna igen utan forskjutning... i ditt fall da. Har testat att konvertera en rad originalfiler till OGG nu, sa far man se om det blir battre nar jag far tillbaka fiiler da...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju lite latt sinnessjukt att man inte skall kunna plocka in filerna igen utan forskjutning... i ditt fall da. Har testat att konvertera en rad originalfiler till OGG nu, sa far man se om det blir battre nar jag far tillbaka fiiler da...

Gillarr din NORSKA eller var det DANSKA skrivbordet sedan semestern. 🤪

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det verkar ju lite latt sinnessjukt att man inte skall kunna plocka in filerna igen utan forskjutning... i ditt fall da. Har testat att konvertera en rad originalfiler till OGG nu, sa far man se om det blir battre nar jag far tillbaka fiiler da...

Ja fattar inte alls varför det har hänt. Hände senast med en låt. Hade några andra låtar jag bränt ned till wave för trummorna men de strulade inte alls. Fattar inte varför det hände med den senaste? 🤪 Ja vi får väl se om Claes har någon aning om han läser den här tråden. Själv fattar jag noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillarr din NORSKA eller var det DANSKA skrivbordet sedan semestern. 🤪

/aROCKER

Näe, det var ngn inställning i Firefox som strulade! Omstart hjälpte där... 😱 men danmark var dejligt, som de säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del brukar det kruxa till sig på samma sätt med mp3filer som jag skickar över nätet för samarbeten. Använd wav istället.

Att konvertera dem till OGG (lossless) verkar ju funka. Det finns möjlighet att göra det i Winlame också. Har testat med några låtar till aRocker för trumpålägg, så det blir intressant att se om detta fungerar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med uppstår 512 (eller 1160) samples fördröjning i mp3-kodningen, så redan där är längden påverkad.

Som om inte det var nog består mp3-filer av X antal frames, och en frame består av 1152 samples. Är ljudfilens längd inte jämnt delbar med 1152 samples, fyller kodaren ut filen med nollor (tystnad) tills den är delbar med 1152.

Kodar du mp3 med LAME kan du klicka för "gaplesss encoding" varpå metadata läggs till i filen. När LAME-baserade avkodare läser filen kompenseras tidsförskjutningen med hjälp av denna metadata.

Att OGG inte bidrar med några tidsförskjutningar är trevligt. Synd att formatet är (relativt) ovanligt bara.

Själv skulle jag föredra att FLAC:a filerna så de tog mindre plats utan att snålkodas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...