Jump to content
Annons

Record


Carle

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Är på jobbet, så jag tar det här från minnet ...

Det funkar lite annorlunda än i t ex Cubase, men skillnaden är mer handhavandemässig än principiell.

Skapa en ny mixerkanal. Lägg dit önskade enheter som inserts, i det här fallet en mixer. Kabla från direct out i resp mixerkanals rackenhet, till den nya kanalens mixer.

Så långt har jag också kommit. Finns det ett smidigt sätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Så långt har jag också kommit. Finns det ett smidigt sätt då?

Nej tyvärr. Jag hade uppskattat möjligheten att markera spår i mixern högerklicka och välja "buss to new channel" eller något liknande. Det skulle spara en del klickande och scrollande.

En annan sak som inte vore så dum är en solofunktion som håller koll på hur olika kanaler på borde är routade till varandra. Solar du en buss solas automatiskt alla kanaler som är bussade dit. Solar du en kanal som bussas vidare solas även den bussen.

Vänta nu, jag känner igen det tänket... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så långt har jag också kommit. Finns det ett smidigt sätt då?
Nej, smidigare blir det väl inte.

Jag slår ihop signaler med Direct out+Spider Audio.

Mitt förslag till Propp är att ge oss VCA-grupper, så man går SSL-vägen fullt ut.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast 89 kostade en serietidning typ 4 kr. Idag kostar dom 30. Nästan tio gånger så mycket. Alltså borde vi få tio gånger så mycket muckbidrag. På så vis kan vi köpa lika mycket lösnummer Agent X9 som ni gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Måste nog säga att jag blev glatt "suprised".

Josh Mobley - Push me Down låten slank igenom på min gamla singlecore 3ghz P4 utan att klaga.

Peakar på 96% av CPU som värst... (Enligt windows aktivitetshanterare)

Fortfarande så kan man att navigera och mixa under den hårda belastningen.

Man kan väl säga att jag har ett annat system på min dator som blir i princip oanvändbara på mycket lägre belastning.

Det systemet måste man nästan stoppa för att justera en kanals volym under hög belastning.

Om man kollar på den låten med allt den innehåller så tycker jag faktiskt att det är otroligt bra att en gammal häck klarar ett arr så pass stort som detta. I en annan DAW hade min dator inte kommit långt med en liknande mängd med effekter och inserts. Truly amazing.

Jag har dessutom slagit på lite effekter och syntar till i mixen utan att Record klagar. Faktiskt helt otroligt.

Och efter månader av användande av Record så har polletten trillat ned ur jag vill jobba.

Tittar på mix, rack och sequenser i samma fönster och vid behov trycker jag på F7 för att förstora sequensern.

Tycker faktiskt navigeringen i Record är bättre än i Reason. Som man scrollar runt i racket skulle jag önska mig i Reason. Kommer säkert....

Kanalinsert funkar ju på ett elegant sätt när man fått kläm på det.

Jag är nog mer förtjust i Screamern som dist än Line 6 gitarrförstärkaren. Screamern plus högtalare sim från Line 6 funkar kanon, så kabinetterna kan jag använda från Line 6. Line 6 kommer säkert till användning i andra lägen men det är gott att veta att man har fler alternativ än Line 6 förstärkarna.

Screamern drar dessutom mindre CPU kraft verkar det som.

Bytte ut Line 6 disten mot en Screamer men behöll Line 6 högtalare emuleringen och CPU och då peakade Push me Down på 92% istället för 96%. Inte dumt när ens weapon of choice drar mindre än Line 6 gitarrförstärkaren.

Jag skall villigt erkänna att jag har dissat Record fram till förra veckan när som sagt jag äntligen fick kläm på hur jag vill jobba. Lite märkligt tycker jag eftersom jag som är så smart inte fattat hur Record skall användas förrän nu... 😄

Så nu återstår bara önskemålet om gruppkanaler på ett smidigt sätt och jag är villig att ge Record första platsen vid mix.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej, smidigare blir det väl inte.

Jag slår ihop signaler med Direct out+Spider Audio.

Mitt förslag till Propp är att ge oss VCA-grupper, så man går SSL-vägen fullt ut.

Nu har jag tänkt till.

VCA grupper + vanliga subgrupper vore mumsigt.

Om jag får välja så vill jag hellre ha subgrupper än VCA grupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jo fast 89 kostade en serietidning typ 4 kr. Idag kostar dom 30. Nästan tio gånger så mycket. Alltså borde vi få tio gånger så mycket muckbidrag. På så vis kan vi köpa lika mycket lösnummer Agent X9 som ni gjorde.

Och med dåtidens ekonomi motsvarade det 30:- . Och 3000:- var hälften av min månadslön när jag fick ett jobb snart efteråt. 24 000:- är inte hälften av genomsnittslönen idag. Bortskämda generation som tror de ska få så mycket hela tiden.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Record en del i Beta-stadiet och tyckte det funkade så bra att det var värt att köpa samma dag det släpptes i butik. Kan inte riktigt ännu säga om jag är helt övertygad men smidigheten och, faktiskt, prestandan är ett stort plus. Har kört in en hel del, både gitarr och sång och tycker det funkar utmärkt för en amatör som jag. Har tidigare mest använt Cubase av olika smaker. Att jag överhuvudtaget började testa Record berodde på att jag dök på Reason i ett projekt och fick lära mig hantera det.

Record: 12 points (so far)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Cubase av olika smaker" 😄

"Record: 12 poäng" På vilken skala? 🙂

🙂

Jag har också köpt det och gjorde den fantastiska dealen att jag fick med uppgradering på mitt Reason 3 till 4. Så, Reason 4 och Record för en Gustav Wasa och en....(Vem fan är på femhundralappen?). Efter lite krångel med licensen till Reason fick jag igång det och är nu i full fart med att kolla om det går, och i så fall hur, man triggar trummor och kör Vocodern i realtid. Skulle vara grymt att kunna köra Vocodern live.

Lite Kuriosa: Det känns som att Record är Guds gåva till mig. Alla dom här åren som jag småpysslat i Samplitude, Wavelab, Fl Studio och Cubase på sidan av den evige vapendragaren Reason, bara för att senast nämda program saknade inspelningsfunktion, utan att någonsin kännt lusten att lära mig programmen fullt ut. Hur man lägger ihop spår, hur en vocoder funkar i cubase, hur man sidechainar, hur man triggar etc. Det känns som att jag nu funnit svaret på varför hjärtat valt att bortse från alla program. Jag hade bara inte funnit den rätta. Men nu tror jag att jag funnit denne rätta, den jag vill bli gammal med. Som en fjortånårig flicka med ( 😊 ) ack så mycket livserfarenhet hade sagt: "Jag har aldrig kännt såhär för någon annan förut".

Jag och Record planerar höstbröllop i år, ni är alla bjudna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med dåtidens ekonomi motsvarade det 30:- . Och 3000:- var hälften av min månadslön när jag fick ett jobb snart efteråt. 24 000:- är inte hälften av genomsnittslönen idag. Bortskämda generation som tror de ska få så mycket hela tiden.

Knappast vår generation som har bestämt summan, hade man kunnat bestämma den själv så hade man väl satt det till vad motsvarande ersättning skulle varit på ett lågavlönat jobb.. Typ 75 pix timmen, plus reseersättning, OB-tillägg och vad man nu kan komma på 😊 Skulle bli lagom saftigt att få i klumpsumma efter 11 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört Record ett tag nu och det är väl "fine" so far. Det enda jag saknar är gruppkanaler och att

man inte kan köra timestretch på enskilda spår. Sen kan man inte skicka midi info till externa enheter,

men det kanske inte är så viktigt för dom flesta.

Ytterligare en dongel att hålla reda på. Snart har jag inga lediga USB kvar. Snyggt fodral dock.

När man spar ner ett projekt så bakas allt ihop till en megastor Record fil istället för att lägga audio

i en audio mapp osv som är brukligt i andra DAW:s.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gate skulle vara fint. Finns säkert någon combinator som gör en gate som jag missat.

Saknar regroove:mixern från Rsn4 samt tool window där jag snabbt kan lägga random ticks på mina programerade trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på din fråga om gate i somras, missade du länken? För det är som Joachim säger, gate sitter i mixern.

Eftersom Records sajt inte hymlar med detaljer, så postar jag en länk och säger "Bläddra ner till Channel Dynamics"

http://www.propellerheads.se/products/reco...amp;article=mix

Saknar regroove:mixern från Rsn4

Ikonen har blivit mindre...

regroove.jpg

samt tool window där jag snabbt kan lägga random ticks på mina programerade trummor

...och Tool Window sitter kvar på F8-tangenten, eller så väljer du Window-menyn och klickar Show Tool Window

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man.

Tyvärr är jag en virrig kille som oftast undviker allt som kan verka jobbigt. Till exempel länkade sidor med beskrivningar som man själv måste leta sina svar i. Värst är om de inte är på svenska. Jag är sämst.

Men det där med Regroove var ju fult att den inte ligger på samma ställe som i Rsn4.

Jag har aldrig jobbat med Gate:ar så jag måste sätta mig in ordentligt i den. Kan ni kanske trycka in en sida om den i Studio Linus? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra sidechain i Record utan att koppla tusen kablar genom halva racket ?

Borde det inte gå med compressorn precis som i Rsn? Det kräver ju inte så extremt mycket kopplande.

Link to comment
Dela på andra sajter

om det här nog är den rätta Record - trådet...

jag tänkte börja med att skapa musik, inspirerad av Pet Shop Boys, men även hip-hop...

så jag tittat lite på Record programmet. hittills har jag använt Cubase, och spelat in enbart instrument och sång.

jag förstår att VST instrument inte fungerar i Record, synd, för att jag är beroende av Revalver...

nyfiken på Reason ändå... ska jag köra Reason i ett annat program, som Cubase?

eller ska jag strunta i Reason och lära mig att skapa hip-hop beats i Cubase direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också förtjust i Pet shop Boys. Inte så förtjust i Hiphop dock.

Det här är ju en tråd om Record, snarare än Reason. Men för att hålla det till topic säger ja såhär:

Record i samband med Reason kommer funka skitbra till synthpop och hiphop. Sen är jag rätt partisk och många kommer säker skrika något om pro tools och cubase är de enda alternativen. Men hiphop är ju rätt beatbasserat och jag tycker det är både enklare och roligare att sitt och leka i redrums seqeuncer än att trycka i cubase. Gränsnittet är mer överskådligt och snyggt och bara det ger ju upplopp för kreativitet. Så jag säger antingen kör du record och reason eller cubase med reason som slav.

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp. eller båda... men herregud...

jag förstår inte varför man inte kan köra VST i Record. hade det varit fallet så hade det varit det ultimata verktyget... nu blir jag tvungen att använda båda. men så är det...

kommer dock att vänta med Record. även om det låter som ett suveränt progam.

Ska testa Reason så snart jag kan, behöver nog en ny dator till det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med att Reason inte stödjer vst är att alla sam använder programmet skall ha samma förutsättningar typ. Att om jag vill öppna en reasonfil någon annan skapat skall det inte fattas massa ljud för att jag inte har pluggarna. Det blir nästan som en liten sekt där de dedikerade användarna använder Reason och dess innehåll punkt. På gott och ont. Dessutom innehåller Reason så bra pluggar att jag inte direkt ser så stor anledningen att vilja ha vst. Med Thor kan man göra allt. Reverbet och disten är toppklass. Skulle vara grymt med en Eq med fler band än två. Fast det är lätt att bara lägga fler efter varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...