Jump to content
Annons

bränt slutsteg?


JJMusik

Recommended Posts

När ett slutsteg blivit överbelastat och man känner den där fräna doften som känns som den är framför än fast den är på någon meters avstånd - alltså bränt steg - vad är det då som luktar? är det plastkomponenter som brinner eller vad är det som händer?

Vi kunde inte fysiskt se att något brunnit och vi såg inga lågor eller någon direkt rök men det luktade konstigt bränt på något vis?

Är det hälsofarligt att ha fått i sig denna doft?

Någon mer som varit med om det?

Nyfiken...

Det var ett LAB 1000 som började osa när vi kopplat det till två d&b c7-toppar, kanske stämde inte impedansen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara lite vad som helst som luktar, gammalt damm tex. Om jag inte minns fel sa ar val LAB kortslutningssakert sa av impedansfel bor det inte ha brunnit. Men formodligen ar det sluttrissorna som har gatt. Lod dan dom och mat pa dom. Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, det såg att vara ett lite äldre lab-steg. som sagt det började inte fysiskt brinna, men när vi krämade på volymen sprakade det till och började sedan osa. Det var en väldigt skarp och obehaglig doft... men det är kanske inte dofter som är så hälsofarliga utan det är kanske mer om man andas in fysisk gas/ånga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att det sprakade till innan det började stinka.. Kan ju faktiskt vara som så att du lyckats "spränga" en elektrylytkondensator.. Kan lukta som nått mitt i mellan ättika och kattpiss om dom.. 😆

ingen mer som vet?
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hullan,

Nu har jag inte schemat i huvudet på detta gamla LAB 1000 steg, men vad jag minns, så var det ganska ström-kapabelt och hade både "hängslen och livrem" gällande tempratrur och strömbegänsning.

Om nu slutsteget forfarande är fungerande efter vad som hände, så skulle jag kunna tänka mig att det kan vara L/C/R filtren som sitter strax före högtalarutgångarna, som har gått varma när du försökt "spela skiten ur" slutsteget, och kan också bränt glasfiberkortet som ger en speciell doft när det förkolnas.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tippsa om att Lab gruppen kör med livstids garanti på sina gamla slutsteg och har fast pris på service av dom stegen.

Jag fick min förenings slutsteg ett Lab ss 1000 dvs den gamla järnspisen servat för endast 800 kr. Dom bytte hela vänstra kanalen.

Den reparationen hade säket gått på 2000 kr om jag lämmnat in det någon annanstans.

Lämna in steget På Labgruppen i kungsbacka.

Labgruppen service:

Contact Joakim Franzon Phone +46 300 56 28 30

Fax. +46 300 56 28 99 Email service@labgruppen.com

Adress: Faktorvägen-1 434 37 Kungsbacka.

http://www.labgruppen.com/support/find_service_centre/

http://www.labgruppen.com/downloads/produc...rvice_form1.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...