Jump to content
Annons

Trummickar för ~500-600€ (5000-6000kr)


LinusDD

Recommended Posts

Tjenare.

Jag har just räknat ut att jag kommer få lös åtminstone en 1000€ (runt 10.000 kr) i sommar, av vilket jag tänkt spendera på ett par vettiga mikrofoner.

I mitt set finns dubbla basar, två hängpukor, en golvpuka, hihat, ride, två crashar, den obligatoriska koklockan samt en virvel. Skulle storlekarna spela roll kan jag skriv upp det med 😛

då dessa mickar inhandlas kommer jag ha en Presonus Firestudio project med åtta mickingångar, så åtta mickar max 😛

Några förslag på vad för mickar jag skall titta efter?

Någon som skulle vilja plocka ihop nåt på thomann kanske? 🙂

EDIT: har ett par behringer C-2 kondesare, så kanske jag sku slippa nya overheads? 🙂

Ja tycker det är helt okej ljud i dom, och jag behöver int värsta grejerna.

Tack på förhand!

//Linus

Redigerat av LinusDD
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan varmt rekommendera detta:

Kagge: Sennheiser e902

Virvel: e905

Pukor:e905

OH 2st Rode NT5a

Blir ju ganska rejält över hans budget tycker du inte? Med dubbla kaggar hamnar du runt 12-13000 och han vill lägga 5-6000

Gilberts tips är vettigt och inte allt för dyrt, då har du bra allroundmickar som funkar till det mesta.

Annars kan det vara bra att kolla beggatmarknaden, ofta folk som säljer av hela "kit" med mickar, du får ju mycket för pengarna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIlberts tips är bra tycker jag med.

Personligen tycker jag audix I-5 oftast är roligare på virvel. Den tar lite lägre och högre frekvenser än vad 57:an gör och kostar samma. D112 funkar alltid. Skulle du få me pengar så kolla även på Electrovoice EV N/D868 till baskagge. Den är väldigt känslig för placering så det är kul att leka runt med den.

Kolla även begagnat och håll utkit efter märken som t.ex. shure, audix, akg, sennheiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller bastrumma vill du helst ha AKG D112, och 2 st. bastrummor leder till 2 st. D112 och där är du redan uppe i halva budgeten... 🙂

...och ska du på det ha 4 st SM57:or får du nog ta Kina-kopior istället för att klara budgeten. Annars är du uppe i 8-9000 spänn.

Nåja, här är mitt budgetförslag.

Använd Behringer C-2:orna du redan hade som överhäng. Köp 2 st. EV PL33 till kaggarna och 4 st. EV PL35 på virvel och pukor.

Där är vi uppe i åtta kanaler, så det blir ingen underskinns-mikrofon till virveln. Och vi bör hamna strax under 600€ på prislappen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj jäklar va de ramla in svar nu då 😄

När det gäller bastrumma vill du helst ha AKG D112, och 2 st. bastrummor leder till 2 st. D112 och där är du redan uppe i halva budgeten... 😛

...och ska du på det ha 4 st SM57:or får du nog ta Kina-kopior istället för att klara budgeten. Annars är du uppe i 8-9000 spänn.

Nåja, här är mitt budgetförslag.

Använd Behringer C-2:orna du redan hade som överhäng. Köp 2 st. EV PL33 till kaggarna och 4 st. EV PL35 på virvel och pukor.

Där är vi uppe i åtta kanaler, så det blir ingen underskinns-mikrofon till virveln. Och vi bör hamna strax under 600€ på prislappen.

jadu, 573€, det var precis 😛

joo, kolla på det, men det finns ingen matchande kickmick separat på thomann 😑

Nämen tack för svaren alla!

Begagnat är det väl int så troligt att hitta här på kobben, aldrig sett en mick till salu nånstans här förutom i den lokala musikaffären.

kanske blir en tripp till grannen i väst (ni 😉) och kolla upp lite mera, och kanske man hittar nått beggat där 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...