Jump to content
Annons

Skapa "modern" Rock på elektronisk väg


johle

Recommended Posts

Tjena allihop! Vet inte riktigt om denna forumdel är den rätta, men vi provar 😉

Jag har hittills gjort enbart elektronisk musik där rösten är det enda inspelade elementet. Genren skulle man väl kunna säga är lite "sommarpop"/fjortis.

Ni som är intresserade kan ju kolla in www.lennefalk.com lite snabbt.

I vilket fall, jag skulle vilja göra lite "tyngre" mer "seriösa" produktioner (populärrock är väl rätt ord kanske). Nu kommer jag verkligen inte på några bra exempel, men t.ex:

Dead By April - Losing You

För att uppnå det här "rockiga" stuket, är det ens möjligt att göra detta utan riktiga instrument?

Kanske bör påpeka att rösten som typ skriker (mestadels), den är jag inte intresserad av. Det är mer gitarren, basen och trummorna som jag diggar. Sythen är ju inget speciellt egentligen.

Jag antar att gitarren blir svår att imitera med VSTs, men trummor och så, finns det lite schysstare samplingsbibliotek man kan använda?

I vilken ända ska jag börja? Detta är helt nytt för mig! Trumkomp, instrumentval... allt!

Hoppas någon kan ge lite tips! Vore guld värt!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller med. Det kommer låta plastigt hur du än gör.

Plastigt behöver dock inte vara av ondo. Lyssna på the bear quartets I have an itch för lite midigitarrer som låter sjukt rockiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det som utmaning och gör ditt bästa så kanske det blir rätt bra ändå.

Efter en hel del tweakande kan du nog lura en hel del människor om det är chugga-chugga med massa dist som du vill skapa.

Ju mer dist desto enklare att fejka skulle jag tro.

Go for it! Om inte annat kommer du lära dig en massa på vägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan nog komma rätt långt med trummor och bas i datorn. Sång går ju inte att få till utan en sångare om det inte är kyrko/munk-körer. Det verkar dock inte som om det är det du är ute efter.

När det gäller just gitarrerna så håller jag med de andra om att du kommer ha en tuff uppgift framför dig ifall du vill försöka lura någon att en syntetisk gitarr är en riktig, men om så inte är fallet kan du ju helt klart göra "en grej" utav det hela och inrikta dig på att det ska låta lite fejkat.

Hur som helst kommer du att få trixa ordentligt - mitt råd är att hitta någon kompis som kan spela in gitarr (och bas) åt dig så att du har lite spår att leka med.

När det gäller pluggar så tycker jag att du kan börja med EZ Drummer för trummor och någon schysst gratis VST synth för bas. (GOOGLA!!! 😉)

För gitarrer rekommenderar jag äkta vara + någon form av försärkarsimuleringsplugg. Glöm inte att du kan köra synthbasen genom allehanda pluggar som inte alls är menade för att behandla synthbas, t. ex Amplitube SVX (som för övrigt låten helt galet fint med inspelad elbas).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag man måste skita ner samples lite för att det ska funka i detta sammanhang. Beror självfallet vad du utgår från, men trummorna kan säkert må bra av lite smuts t.ex. osv.

Men det tar tid att göra en övertygande rockprod på detta sätt. Trummor är inte lika statiska, det handlar mycket om anslag och velocity, att försöka få det att låta som om en trummis spelade. Alltså inte som i "fjortis"-musik riktigt.

Men ja, det blir luddigt och inte så konkret nu. Berätta gärna vad du har att utgå ifrån, vad du jobbar i för program?

I trumväg kan jag rekommendera Addictive Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena allihop! Vet inte riktigt om denna forumdel är den rätta, men vi provar 😛

Jag har hittills gjort enbart elektronisk musik där rösten är det enda inspelade elementet. Genren skulle man väl kunna säga är lite "sommarpop"/fjortis.

Ni som är intresserade kan ju kolla in www.lennefalk.com lite snabbt.

I vilket fall, jag skulle vilja göra lite "tyngre" mer "seriösa" produktioner (populärrock är väl rätt ord kanske). Nu kommer jag verkligen inte på några bra exempel, men t.ex:

Dead By April - Losing You

För att uppnå det här "rockiga" stuket, är det ens möjligt att göra detta utan riktiga instrument?

Kanske bör påpeka att rösten som typ skriker (mestadels), den är jag inte intresserad av. Det är mer gitarren, basen och trummorna som jag diggar. Sythen är ju inget speciellt egentligen.

Jag antar att gitarren blir svår att imitera med VSTs, men trummor och så, finns det lite schysstare samplingsbibliotek man kan använda?

I vilken ända ska jag börja? Detta är helt nytt för mig! Trumkomp, instrumentval... allt!

Hoppas någon kan ge lite tips! Vore guld värt!

MVH

Johan

Så många som svarat och ingen som upplyst om Slayer 2 vst pluggen , en bra synthgitarr...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Blää, lyssna inte på dom som säger att det inte går.

Klart det går en vän har gjort dessa : http://files.getdropbox.com/u/1324770/ADM%20UNO.mp3 och http://files.getdropbox.com/u/1324770/CHUGAWOOKA.mp3

Samplade Trummor

Samplade Gitarrer (JA DET ÄR ALTSÅ INTE RIKTIGA GUROR, Midi kontrollerat alltså spelbart på en synth eller om du vill programmera för hand)

Samplad Bass

Något sånt här du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blää, lyssna inte på dom som säger att det inte går.

Klart det går en vän har gjort dessa : http://files.getdropbox.com/u/1324770/ADM%20UNO.mp3 och http://files.getdropbox.com/u/1324770/CHUGAWOOKA.mp3

Blev glatt överraskad över att det faktiskt lät riktigt bra. Kanske inte 100% autentisk men det funkar ju otroligt bra ändo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...