Jump to content
Annons

ADAM A5


Krokodilen

Recommended Posts

Så blev jag då ägare till A5:or efter att ha plågat butiksbiträden med provlyssningar i det oändliga. Jag har lyssnat mig igenom det mesta som på ett eller annat sätt rekommenderats här på forumet och fastnade för just A5 för dess upplösning. De andra var i mitt tycke en smula "grusiga" eller "dimmiga?". Självfallet är A5 klen i basen, men inte så klen som dess ringa storlek låter påskina, men en Sub7 är beställd.

Till mitt provande har jag i huvudsak använt eget mtrl och David Foster som referens och för kännedom så blev det en mindre chock att höra sina egna alster i monitorer! Platt, skrikigt, brummmmel, samling i mittcirkeln osv är de snälla omdömena.

I mitt val av monitorer var storleken av betydelse. Jag som så många andra glada amatörer har inte tillgång till ett dedicerat utrymme utan, som i mitt fall, ockuperar en del av vardagsrummet. Ur akustisk synvinkel är det förkastligt men jag resonerade som så att ett par bra monitorer kan ju omöjligt göra saken värre?? och dessutom finns det nästan inget roligare än att köpa nya kreativitetsfrämjande prylar .... eller... ?? 😄

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😄

Glad att ha bidragit till den allmänna förvirringen... 😛

Vissa uppgraderingar av ljudkedjan blir riktigt stora revolutioner - och monitorerna är definitivt en av dessa, eftersom allt man gör, av naturliga skäl, baseras på det man hör.

Nästa revolution får du när du akustikbehandlar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Grattis till ett bra köp! valde själv mellan A5 och A7 för knappt ett år sen när det var dags för mig att skaffa något, fast då blev det ett par A7:or (som jag köpte av Claes, ständigt denna Claes... 😄). Jag har inte heller gjort så mycket akusikbehandling (mycket beroende på att jag är mitt uppe i en flytt nu) men tycker dom funkar väldigt bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

He,

Kul med all respons.

Anledningen till att det inte blev A7 var storleken och att det saknas galler (vilket det för övrigt inte finns på sub7:an heller men, men..).

Som min avatar avslöjar så får jag på nåder bo samman med tre galna siameser! (det är ju deras hus, i vilket fall tycks de tro det) och lika många kids. Diverse saker och pryttlar har under årens lopp fått hårdhänt besök. Gaffatape ÄR BRA!! Galler, kättingar och golvmontering är att föredra...

Lider för konsten 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter nästan ett dygns konstant lyssnande kan jag bara konstatera att -1db (effekt, inte EQ) på tweetern gör underverk. Med denna modesta justering är det bara att njuta i all oändlighet utan att man känner sig trött i öronen. Jag lyckades även att kombinera A5:orna med min befintliga Hifi sub med överkomligt resultat.

Sade jag att jag hade familj? ... inte nu längre.... 😉

Hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nu har jag använt A5orna ett tag.

Jag vet inte varför men numera blir samtliga min förstautkast till mix klena i sången. All sång är så otroligt tydlig i 5:orna så det beror nog på det?

Bas och gitarr blir oftast kanon genast. Än så länge är det mest Metal som mixats så något riktigt sub-basmättat har inte fått någon egentlig test.

I övrigt är jag otroligt nöjd med mina 5:or.

Härligt ljud, lämplig storlek och används numera till allt, även spel och ren musiklyssning.

My 2 cent

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju ha en del med rummet att göra. Testa att ändra lite på rums-eq:n bak på monitorerna, t ex genom att sänka tweeter level och höja lite på >6kHz ratten. Ta bara ett litet steg i taget när du labbar med sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Claes!

Ja!, självklart, naturligtvis har det med rummet att göra. (Ärligt talat så hade jag helt förbisett detta om inte Claes hade påtalat något så uppenbart)

För övrigt så står den ena monitorn i ett hörn! Brrr....

När jag slutat känna mig korkad 😊 så skall jag ge mig på att ratta EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Claes!

Ja!, självklart, naturligtvis har det med rummet att göra. (Ärligt talat så hade jag helt förbisett detta om inte Claes hade påtalat något så uppenbart)

För övrigt så står den ena monitorn i ett hörn! Brrr....

När jag slutat känna mig korkad 😱 så skall jag ge mig på att ratta EQ.

😆

Det är inte korkat alls. Jag kan själv också behöva påminnas om "självklara" saker ibland...

...fast det där med hörnet känns lite kor... ähum - mindre önskvärt... 😛😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...