Jump to content
Annons

Hur hög latency klarar du av att spela med?


Martin

Recommended Posts

Annons

Sånginspelning kör jag alltid utan latency, eftersom det är så enkelt att fixa det i Total Mix i ljudkortet.

Annars beror det på vad det är för instrument. Trummor vill jag ha kort latency på och kör gärna med 3ms (som motsvarar ett avstånd på ca en meter), medan många andra instrument kan vara ganska ok upp till 12ms.

Min standardinställning är dock 6ms, så jag går bara över det i nödfall, om datorn inte skulle orka med den latencyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det börjar kännas läskigt vid högre än 8 ms. Men det går att spela med högre om det inte är komplexa komp.

Vart går eran smärtgräns?

Latency... totalt eller vad programmet rapporterar? Ganska stor skillnad om man kör externt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

I latencydiskussioner så ska man inte underskatta hjärnans förmåga att anpassa sig. Efter en väldigt kort tillvänjning så kan man spela med betydligt längre latency om det behövs, eftersom man då helt enkelt anpassar sin egen timing efter latencytiden.

Jämför också med ett väldigt tajt band som spelar live. Det kan låta väldigt tajt - trots att det mycket väl kan vara över 10m (motsvarar ca 30ms latency) mellan en gitarrstärkare i ena änden av scenen och en keyboardstärkare i andra änden av scenen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

I latencydiskussioner så ska man inte underskatta hjärnans förmåga att anpassa sig. Efter en väldigt kort tillvänjning så kan man spela med betydligt längre latency om det behövs, eftersom man då helt enkelt anpassar sin egen timing efter latencytiden.

Jämför också med ett väldigt tajt band som spelar live. Det kan låta väldigt tajt - trots att det mycket väl kan vara över 10m (motsvarar ca 30ms latency) mellan en gitarrstärkare i ena änden av scenen och en keyboardstärkare i andra änden av scenen...

Om det är så långt mellan musikerna så har de nog monitorer på scenen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så långt mellan musikerna så har de nog monitorer på scenen...

...eller så följer alla trummorna, som brukar finnas mitt på scenen - eller så går man mer efter synen, eftersom man får omedelbar respons då. Det är svårt att säga, eftersom det går automatiskt att anpassa sig efter omständigheterna. I sidefills brukar man i och för sig också lägga instrument lite grand, så man kan få lite lyssning den vägen, men poängen är att det ändå inte är omöjligt att få ihop det om man har en förhållandevis lång "latency" mellan olika musiker som spelar tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 6ms inställt i ljudkortets mjukvara. Funkar för mig i alla lägen.

Säger ingenting om din latency om man inte vet vilket ljudkort du använder och hur många ms kortet lägger till (om externt).

Såg att du kör Duet, någon som mätt upp den?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt gamla ljudkort och lappis så körde jag med 500 ms. Det var helt okey, man anpassar sin timeing.

Men med det nya ljudkortet och den nya lappisen så kör jag som laxlaxlax, direct monitoring. Det är som en helt annan värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt gamla ljudkort och lappis så körde jag med 500 ms. Det var helt okey, man anpassar sin timeing.

Men med det nya ljudkortet och den nya lappisen så kör jag som laxlaxlax, direct monitoring. Det är som en helt annan värld.

500 ms? En halv sekund alltså? Hur lyckas man spela med det? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt gamla ljudkort och lappis så körde jag med 500 ms. Det var helt okey, man anpassar sin timeing.

Men med det nya ljudkortet och den nya lappisen så kör jag som laxlaxlax, direct monitoring. Det är som en helt annan värld.

500ms?

Direct Monitoring? Inte riktigt vad vi pratar om väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger ingenting om din latency om man inte vet vilket ljudkort du använder och hur många ms kortet lägger till (om externt).

Såg att du kör Duet, någon som mätt upp den?

Vet inte, kan jag göra det själv på något sätt? Jag sitter på en iMac så det där latency programmet funkar inte då det är för windows. Och den andra länkens länkar är inte aktiva nu 😮

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara så svårt att göra på MAC?

Det är det säkert inte , men jag vet inte hur jag ska göra. Vilket du borde fattat från början istället för att posta tillbaka till samma tråd igen.

I och med att du såg i mitt inlägg att jag kör ett Apogee Duet så drog jag den långa slutsatsen att du kanske även såg att jag kör iMac, och Logic Studio som körs i Mac OS(det står inte men det enda alternativet som fungerar idag). Och därav min fråga om det fanns liknande att göra för mitt kort. Du verkade kompetent på området......

Latency test utility får jag inte igång på min MAC då jag inte kör windows.

Å andra sidan skiter jag i det nu, tyckte det skulle vara en rolig grej att kolla från början, men nu dog min inspiration.

Men oroa dig inte, någon dag löser jag det nog sikkan 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det säkert inte , men jag vet inte hur jag ska göra. Vilket du borde fattat från början istället för att posta tillbaka till samma tråd igen.

Nej, jag trodde du hade missat mina länkar.

I och med att du såg i mitt inlägg att jag kör ett Apogee Duet så drog jag den långa slutsatsen att du kanske även såg att jag kör iMac, och Logic Studio som körs i Mac OS(det står inte men det enda alternativet som fungerar idag).

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det börjar kännas läskigt vid högre än 8 ms. Men det går att spela med högre om det inte är komplexa komp.

Vart går eran smärtgräns?

Min gitarrist körde med 20 ms NEGATIV latency, dvs -5% utan att märka det, då han spelade in solo.

(Råkade ha det inställt som minus-fördröjning sedan tidigare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad diskuterar vi? Total latency (in och ut, t ex el-gitarr genom DAW) eller bara ut (t ex VSTi triggad med midi-klav)? Bara bufferinställningen eller den totalt uppmätta fördröjningen?

Det vart rörigt det här grabbar...

Det var inte min avsikt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...