Jump to content
Annons

Inspelning och liknande.


petkarlsson

Recommended Posts

Hej på er!

Jag vet inte om detta är rätt tråd att fråga i, men i alla fall...

Jag är en kille på 15 år, som alltid varit begåvad inom pianospelet. Jag har hållit på i cirka 8 år.

Men nu på senare år har jag förstått att jag inte vill hålla mig till endast det instrumentet, utan variera lite.

Jag köpte en Akustisk gitarr i vintras, och jag uppskattar det instrumentet väldigt mycket. Jag funderar även på att köpa en elgitarr nu till sommaren.

Jag skriver väldigt mycket musik, och jag har funderat mycket, och fått idén att börja spela in den. Musiken jag skriver är ofta lång, varierande. Jag håller mig oftast inte alls till standarduppsättningen på en låt (intro,vers,brygga,refr,vers,stick,refr,outro, ni fattar) utan skriver hellre en lång låt, väldigt insprirerad av den klassiska musik jag spelar på piano. Så mina planer är att skaffa en elgitarr+effekter, trummor, en ny dator som jag kan mixa musiken i+program , mikrofonanläggning och mer.

Jag har funderat mycket hur jag vill göra. Mina första tankar var att spela alla instrument själv och mixa ihop (som ett one-man band) jag vet att det skulle bli mycket jobb. Men jag har även av och till funderat på att skaffa ett par killar att köra med. Då tänkte jag mest på en slagverkare/trummis och en bassist. Jag har dock inte så många "musikaliska" vänner, endast en trummis som jag inte känner så väl nu för tiden.

Jag skulle gärna vilja att ni delade med er av era kunskaper till mig.

Mina frågor är :

1. När jag ska spela in gitarr, hur ska jag göra då? Jag har hört massa olika förslag, men inte förstått dem. Kan man spela in gitarren (elgitarr) medans man har effektpedaler igång?

2. Akustisk gitarr? vad är bäst? Spela in den miccad med en vanlig sångmic ovanför resonanslådan eller köra med endast pickups?

3. Hur mycket kostar det oftast att lägga in pickups i en akustisk?

4. Vad rekommenderar ni för trumset? Vad blir bäst och helst billigast i längden? Ett miccat akustiskt eller ett elektriskt? Hur "får man in" ljudet från det elektriska in i det man mixar med?

5. hur ska jag göra med sången? jag vill gärna ha lite lätt distad sång ibland och kanske delay och liknande, hur fixar jag det?

6. Jag hade tänkt att pröva programmet Cubase. är det bra?

7. Jag hade tänkt att beställa en specialbyggd gitarr från en butik i England som heter "Mansons". Den har en inbyggd effektpedal som kallas "Fuzz Factory"

http://mansons.co.uk/shopping/categories/p...lectric-guitar/

Har någon någon erfarenhet av antingen affären eller gitarren i sig?

Om jag vill be dem att installera en Fernandes SUstainer, är det något att rekommendera? Hur mycket batteri brukar såna saker dra?

8. Hur mixar jag bäst? jag kommer förmodligen att spela in ett instrument i taget även om jag har band, eftersom att jag är ute efter ett lite insjunket och sammanfogat ljud, om ni fattar 🙂 Jag vill inte ha det där råa som jag har hört att man får om man spelar live.

Om jag spelar in ett instrument i taget , hur ska jag göra med ljudfilerna jag får sen? Ta in dem en och en i Cubase eller vad jag använder, och mixa med någon slags EQ inställningar, och sen lägga ihop filerna?

Vad använder man egentligen ett mixerbord till, och när?

9. Kan ni ge något ytterligare tips till mig angående vad ni läst?

Jag vill bara be om ursäkt för att jag skrivit väldigt konstigt formulerade frågor 😛 Jag har inte vaknat riktigt än 😄

Svara helst så snabbt ni kan. 😄

Tack på förhand / petkarlsson.

EDIT: felstavning, awwww...

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen!

Många frågor blev det och de flesta har avhandlats i andra trådar.

Jag skulle hellre köpa en bra kondensatormik för din akustiska gitarr. Den kan du även använda till sång. En pre-amp (mikrofonförstärkare) och ett ljudkort dedikerat till musik. Finns många bundles där programvara medföljer. ex nedan:

http://www.thomann.de/se/studio_paket.html

Link to comment
Dela på andra sajter

1.) Självklart kan du spela in elgitarren med effektpedaler igång. Vad många däremot brukar göra är att de inte spelar in med delay eller reverb, utan att detta istället läggs på i efterhand för mer kontroll (man ångrar delaytiden, ändrar reverbkaraktär etc...). Det beror helt på vad man spelar in...spelar man ett låt gitarrdelar likt "Pride" (U2) så kanske det inte blir riktigt samma feeling om du inte spelar in med effekterna på en gång.

2.) Det finns inget rätt eller fel vad gäller inspelning, men det finns en hel del väl beprövade knep för att få till ett bra grundljud. Jag hade testat med en kondensatormick riktat snett in mot 12:e bandet. Vinkla med fördel in mer mot ljudhålet för mer "kropp" och bas. Personligen har jag aldrig gillat ljudet av en akustisk gitarr med inbyggd mick, och då har jag ändå hört en del dyra gitarr/pickupkonfigurationer. Återigen - testa dig fram. I vissa låtar kanske det passar jättebra med det där inbyggda micksoundet. Och testa även att blanda de två signalerna (uppmickat och via inbyggda micken)...

3.) Det finns en mängd olika mickar för akustisk gitarr. Många kräver att den byggs in i gitarren vilket inte bara orsakar extra jobb, du modifierar ju faktiskt ditt instrument också. En del modeller fäster du bara i ljudhålet utan att behöva borra i gitarren. Hör med din musikaffär och prova.

4.) Trummor är ju en värld för sig. Jag spelar själv in med ett billigt gammalt Rogers (det är kopior tillverkade i Taiwan). Jag har dock en riktigt bra virvel och bra cymbaler till det. Jag tycker det låter kanon, både för sig eller om man vill blanda in lite triggat. Vad har du för budget? Mitt råd är att inte lägga ut allt för mycket pengar på ett trumset. Köp hellre ett mellanklass, men lägg istället lite extra pengar på virvel och cymbaler. Jag har hört väldigt dyra trumset som folk inte kunnat spela in och som därför låter jätteilla...och jag har samtidigt hört motsatsen, där folk som vet vad de gör stämt trummorna rätt och sedan mixat det snyggt. Jag hade dock kollat upp ett begagnat Yamahatrumset i prisklassen 5000-7000:- om jag letade trummor idag. Yamaha gör fantastisk hardware, och det kommer man uppskatta efter ett tag. Skippa digitala trummor...i mina öron låter de för platt och sterilt och att spela på dem tar bort allt vad känsla heter, och det är inte vad trummor är för mig. Testa hellre att trigga i efterhand i datorn med t.ex. Drumagog. Bra mycket roligare enligt mig.

5.) Sången slipar du väl till i datorn, förutsatt att du har en bra signal in i ditt ljudkort. En preamp är en väldigt bra investering. Kör själv med en Focusrite Voicemaster och känner att på den här nivån passar den perfekt...den har massor med inställningsmöjligheter i EQ, rörmodellering, kompressor, limiter etc...resten fixas i ditt inspelningsprogram med div. pluggar. De som du nämner (dist och delay) följer i princip alltid med som standard och kan vara bra att börja med.

6.) "Alla" musikprogram kan göra samma saker om man ska hårddra det. Det finns inget som Cubase klarar som Sonar eller Logic inte klarar, åtminstone om vi pratar basfunktionerna. Sen är det olika gränssnitt och det blir ju förstås en smaksak...bara för att "alla kör Logic" eller "alla kör Pro Tools" så betyder inte det att det programmet är bäst för dig. Surfa runt lite på tillverkarnas hemsidor, prova demoversioner och avgör sen.

7.) Nej. Har dåliga erfarenheter av sånt som är "inbyggt"...jag förstår konceptet, men tror inte på det ett dugg.

8.) Det finns fantastiskt mycket material på nätet att läsa sig till, och en uppsjö av böcker. Gör lite research så kommer du hitta det du söker. Och glöm inte bort detta forum, det finns jättemycket material och kunskap här också. Gör en sökning först innan du startar en ny tråd bara 🙂

9.) Våga göra det du vill och lyssna inte på folk som säger "sådär kan man inte göra" eller "det där går inte". Det är oftast pryltokiga "experter" som aldrig blev rockstjärnor som köpt massa dyra studioprylar i kompensation för sitt misslyckande och sitter på utrustning för flera hundratusen kronor och inte kan varken spela in, mixa eller skriva låtar. En dum generalisering, jag vet, men den är självupplevd och det räcker för mig. Och med det vill jag säga: Det sitter aldrig i vilken inspelnings/musikutrustning du köper! Lär dig dina egna prylar och gör det bästa utav det, för man kan göra mer än man tror med väldigt enkla medel.

KÖR HÅRT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...