Jump to content
Annons

Förstärkare för min talkbox?


linuskarlsson

Recommended Posts

Är det någon som har ett tips på en bra och billig förstärkare för min talkbox? Den ska kopplas mellan keyboarden och talkboxen. 🙂

Så här står det i manualen: "The talkbox is an 8 ohm speaker rated at 100 watts max power or 50 watts RMS", så förstärkaren bör ju följa dessa kriterier 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då får du nog vara lite påhittig och gå på loppis och kolla efter nån avdankad liten förstärkare.. En 30w gitarrstärkare lär nog vara svårt att hitta för en femhundring.

Fast jag har för mig att Lidl sålde nåt krapp för lite och ingenting inklusive en strattakopia för nåt år sedan..

Jag tänkte på det, en sån enkel sak kostar 500:-. Vad fan får man ge för en liknande förstärkare av känt märke med reglage? 😏
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Då får du nog vara lite påhittig och gå på loppis och kolla efter nån avdankad liten förstärkare.. En 30w gitarrstärkare lär nog vara svårt att hitta för en femhundring.

Fast jag har för mig att Lidl sålde nåt krapp för lite och ingenting inklusive en strattakopia för nåt år sedan..

Okej 😏 Vad får man för 1000-2000 kr då? 😕

edit: är det något av det här som jag söker? http://www.thomann.de/se/foerstaerkare_upp_300_w.html har ingen erfarenhet av detta innan. 😠

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte du vill mecka för mycket själv så behöver du en gitarrförstärkare med "Speaker Out"-kontakt.. Sen stämmer det att man får mata på med förvånansvärt mycket kräm i talkboxen, speciellt om man vill köra live. Finns lite roliga rykten om att ens tänder lossnar om man håller på för mycket:)

Själv har jag en gammal basförstärkare som jag använder.. tänk på att synthljuden måste vara diskantrika, sen är det bara att öva.. ja ÖVA på att kunna SÄGA alla konsonanter och vara tyst på vokalerna.. 🙂

klassiskt stevie-klipp förresten:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om inte du vill mecka för mycket själv så behöver du en gitarrförstärkare med "Speaker Out"-kontakt.. Sen stämmer det att man får mata på med förvånansvärt mycket kräm i talkboxen, speciellt om man vill köra live. Finns lite roliga rykten om att ens tänder lossnar om man håller på för mycket:)

Själv har jag en gammal basförstärkare som jag använder.. tänk på att synthljuden måste vara diskantrika, sen är det bara att öva.. ja ÖVA på att kunna SÄGA alla konsonanter och vara tyst på vokalerna.. 😄

klassiskt stevie-klipp förresten:

Tack för tipset 😄 Men är det rätt saker jag letar efter när jag kollar här? 🙂http://www.thomann.de/se/foerstaerkare_upp_300_w.html

edit: denna verkar följa manualens krav: http://www.thomann.de/se/tamp_s100.htm eller?

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppas att jag kan få svar nu. Jag antar att man inte behöver en förstärkare som är 100 watt, som är max föra att talkboxen ska funka. Någon som kan rekommendera hur många watt förstärkaren bör ligga på? 😉

edit: jag epostade tillverkaren av talkboxen och han rekommenderade en ephiphone valve jr. som verkar ligga på bara 5 watt.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...