Jump to content
Annons

midigate i logic 8


E.n.T

Recommended Posts

hur får jag en gate och funka i logic? har provat med silvergate men utan lycka.. det jag vill göra är och koppla på en gate på tex pad eller kör och rita in med midit hur det ska öppnas och stängas. men får det inte och funka alls. i cubase ställde man ju in och ut men hittar inte riktigt samma slags options på kanalerna som jag vill jobba med

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hur får jag en gate och funka i logic? har provat med silvergate men utan lycka.. det jag vill göra är och koppla på en gate på tex pad eller kör och rita in med midit hur det ska öppnas och stängas. men får det inte och funka alls. i cubase ställde man ju in och ut men hittar inte riktigt samma slags options på kanalerna som jag vill jobba med

Kolla mitt inlägg i den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...st&p=866116

Link to comment
Dela på andra sajter

provar nu men får inte den hackande effekten på kören tex som sjunger ett långt aaaaaaahhhhhhhhh... vill att det ska hacka i takter som jag själv bestämmer med midispåret

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ser jag pre fader?

Tryck och håll ner musknappen i send-rutan (den där du väljer vilken bus som du ska skicka signal till) så ska det finnas två val ovanför bus-listan: Post och Pre.

Du får nog förklara lite mer om vad du har gjort och vad det är som händer om jag ska kunna hjälpa dig mer 😳

Har du gjort enligt mitt inlägg i andra tråden? Händer det nånting med sången över huvud taget när du har midi-noter i triggspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag ändrade output 1-2 till bus 10. var det inte på output man skulle ändra? för där fanns inte post och pre iaf

nu ser jag, men dom är skuggade. kan inte välja.. ahh.. fick hålla ner alt 😄..ska prova igen.

Redigerat av E.n.T
Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. nu funkar det iaf med öppna och stänga... men fortfarande får jag inte den hackade effekten

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. nu funkar det iaf med öppna och stänga... men fortfarande får jag inte den hackade effekten

Vad använder du som triggsignal? Om det är en synth så se till att attack och release står på noll i synthen. Du får nog också labba lite med inställningarna i Noise Gaten för att det ska bli som du vill. Kort attack, hold och release vill du nog ha, sen får du ställa in threshold så att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har kört battery.. men om jag inte minns fel aså i cubase behövde jag bara miditracket.. som tala om för midigaten om den var öppen eller stängd..

Link to comment
Dela på andra sajter

tror valet av plugg och styra med spelar in.. kör nu med es1 som trigger.. verkar funka.. nu blir det bara småpill med gaten så det låter snyggt.. mkt tack för hjälpen.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugnt! 😲

Ett annat sätt att hacka upp sång är ju att klippa och mecka med audiospåret direkt. Ett bra knep där är att hålla in Alt-knappen medan man klipper. Om du håller ner Alt och sen klipper av ett sångspår en fjärdedel in i spåret så kommer hela spåret delas upp i lika stora delar (fjärdedelar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...