Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Snubblade över detta igĂ„r nĂ€r jag surfade pĂ„ ett annat forum 😛

Företaget Acousticas har slÀppt impulsfiler frÄn Bricastis fantastiska reverb som Àr fria att ladda ner frÄn denna lÀnk!

Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar Àven att anvÀnda med Altiverb och Sir.

Mer info finns att lÀsa hÀr!

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ska testas under dagen. 😛

DieHard (oregistrerad)
Postat

Har bara lekt lite kort med plateimpulserna och de Àr fan det bÀsta jag har anvÀnt i plateimpulsvÀg. Rekommenderas ladda ned dem hÀr. :rolleyes:

Postat (redigerat)
Snubblade över detta igĂ„r nĂ€r jag surfade pĂ„ ett annat forum 🙂

Företaget Acousticas har slÀppt impulsfiler frÄn Bricastis fantastiska reverb som Àr fria att ladda ner frÄn denna lÀnk!

Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar Àven att anvÀnda med Altiverb och Sir.

Mer info finns att lÀsa hÀr!

Man tackar! Har bara hunnit testa att det funkade som det skulle. Ska sĂ€tta mig och gĂ„ igenom dem sen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag fÄr det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det stÄr i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nÄt i installeringen eller Àr det för att jag har en PC?

Postat
Kul att till och med Casey (en av mĂ€nniskorna bakom Bricasti) uppskattar Acousticas beslut att slĂ€ppa dem fria! 🙂

Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra...

Bra reklam for bricasti.. 😎

For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k 🙂

Postat
For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran.

Hade gÀrna velat trÀffa den som hör skillnad pÄ dessa impulser och hÄrdvaran i en helt vanlig mix:)

SÄ klart sÄ kan inte impulser ersÀtta hÄrdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna Àr riktigt bra!

creel (oregistrerad)
Postat
Hade gÀrna velat trÀffa den som hör skillnad pÄ dessa impulser och hÄrdvaran i en helt vanlig mix:)

SÄ klart sÄ kan inte impulser ersÀtta hÄrdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna Àr riktigt bra!

Skojar du eller? Det gör de flesta som hĂ„llit pĂ„ ett tag... du kan fĂ„ trĂ€ffa mig, men jag har inga ĂŒberöron för att jag kan höra det.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja man hör det man vill höra. Det hÀr Àr inget nytt eller specifikt för musik. SÀger att nÄgot t ex vin Àr mycket dyrt och en annan flaska Àr billig kommer folk att tycka den som de tror Àr den dyrare smakar bÀttre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika omrÄden. MÄnga blir förvÄnade nÀr de fÄr veta svaret.

creel (oregistrerad)
Postat
Ja man hör det man vill höra. Det hÀr Àr inget nytt eller specifikt för musik. SÀger att nÄgot t ex vin Àr mycket dyrt och en annan flaska Àr billig kommer folk att tycka den som de tror Àr den dyrare smakar bÀttre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika omrÄden. MÄnga blir förvÄnade nÀr de fÄr veta svaret.

LÀgg upp ett blindtest pÄ Bricasti M7 och nÄt sketet impulsreverb, jag blir mycket förvÄnad om jag inte skulle klara det.

Postat

hmmm....jag ska ju inte sÀga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad pÄ just dessa bricasti-impulser och den Àkta hÄrdvaran, nÀr reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir vÀldigt imponerad av den som gör det....

creel (oregistrerad)
Postat
hmmm....jag ska ju inte sÀga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad pÄ just dessa bricasti-impulser och den Àkta hÄrdvaran, nÀr reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir vÀldigt imponerad av den som gör det....

Reverb Àr inte nÄgot som ligger "dolt", reverb Àr det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hÄrdvara pÄ denna bit, att limma ihop djupet med nÀrhetsljudet, och fÄ det naturligt. Impulsreverben lÄter lite artificiellt ocksÄ.

Jag har lyssnat pÄ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bÀsta impulserna jag hört/testat, men det lÄter inte lika bra som hÄrdvara.

Sen Àr det sÄ att vissa instrument Àr kinkigare Àn andra med reverb.

Hör av er nÀr ni lyckats fÄ ett impulsreverb lÄta sÄhÀr bra:

http://www.sendspace.com/file/oou827

😼

Postat
Skojar du eller? Det gör de flesta som hĂ„llit pĂ„ ett tag... du kan fĂ„ trĂ€ffa mig, men jag har inga ĂŒberöron för att jag kan höra det.

jag TROR inte att du eller nÄgon (som inte jobbar pÄ Bricasti) hör skillnad pÄ Acousticas impulser och hÄrdvaran i en mix. VISST pÄ ett enskilt sÄngspÄr kanske.. speciellt i reverbsvansen.

creel (oregistrerad)
Postat
jag TROR inte att du eller nÄgon (som inte jobbar pÄ Bricasti) hör skillnad pÄ Acousticas impulser och hÄrdvaran i en mix. VISST pÄ ett enskilt sÄngspÄr kanske.. speciellt i reverbsvansen.

Tja, jag vet ju inte, men om man skulle ha impulsreverb pÄ allt i en mix och sen jÀmföra med riktig hÄrdvara Àr jag rÀtt övertygad om att det skulle bli tydlig skillnad. NÀr man blandar hÄrdvara och impulser kan det vara svÄrare att höra.

Postat

Har du jÀmfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? KÀnns ju dumt att flyga ur sig med sÄna saker om man inte faktiskt har jÀmfört.

Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och Àr riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag fÄr med ett testspÄr till studion och jÀmför med the real deal...

creel (oregistrerad)
Postat
Har du jÀmfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? KÀnns ju dumt att flyga ur sig med sÄna saker om man inte faktiskt har jÀmfört.

Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och Àr riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag fÄr med ett testspÄr till studion och jÀmför med the real deal...

Nej, jag hade varken testat eller lyssnat nÀr jag skrev det dÀr, sorry. Men generellt Àr det sÄ annars med impulsreverb vs hÄrdvara.

I detta fall, dÄ det Àr riktigt bra impulser, Àr det svÄrare. Men jag hör skillnad, jag har lyssnat pÄ A/B-jÀmförelser pÄ gearslutz-forumet.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har lyssnat och det Àr tillrÀckligt bra för att jag skall gÄ igÄng pÄ dom hÀr impulserna.

TÀtheten i plÄtarna Àr kanon!

Och visst kan du höra skillnad men det Àr för mig ganska givet att det hÀr Àr lyx som Àr gratis.

Gillar man inte dessa impulser, ja dÄ tror jag inte man hittar nÄt man gillar.

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat
typ som "jag hör skillnad pĂ„ Pro Tools och Logic"😛

Knappast. DĂ€r Ă€r det noll skillnad, hĂ€r ÄR det skillnad.

Postat
Knappast. DĂ€r Ă€r det noll skillnad, hĂ€r ÄR det skillnad.

Hehe OK kanske inte.. (Àven om mÄnga "hör" skillnad dÀr)

Postat
Jag fÄr det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det stÄr i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nÄt i installeringen eller Àr det för att jag har en PC?

Jag fick det att funka med Waves IR pÄ min mac utan problem. Följde bara instruktionerna.. Vet dock inte exakt hur det ska göras pÄ en PC.. Du kanske kan google'a dig till det.. Om det inte stÄr nÄt om det i trÄden som jag lÀnkade till i första inlÀgget.

Postat
Reverb Àr inte nÄgot som ligger "dolt", reverb Àr det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hÄrdvara pÄ denna bit, att limma ihop djupet med nÀrhetsljudet, och fÄ det naturligt. Impulsreverben lÄter lite artificiellt ocksÄ.

Jag har lyssnat pÄ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bÀsta impulserna jag hört/testat, men det lÄter inte lika bra som hÄrdvara.

😏

Lyssnade pÄ samplingen..kanske inte var det bÀsta ljudet att testa kanske ?

Öch vad var det för reverb som anvĂ€ndes ???

Hur som helst..har du testat Aether ???

Postat
Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra...

Bra reklam for bricasti.. 😎

For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k 😉

Det stora i det hela tycker jag Àr att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod frÄn att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem.

PÄ vilket sÀtt tycker du impulserna inte lever upp till originalet?

Jag har lyssnat pÄ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bÀsta impulserna jag hört/testat, men det lÄter inte lika bra som hÄrdvaran.

😎

Du har en vĂ€ldigt intressant syn pĂ„ musikproduktion och inspelningsteknik. 🙂

För mig Àr reverb ett av alla verktyg man kan anvÀnda för att skapa djup i en mix. Reverb kan ocksÄ fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc.

Impulser lĂ„ter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? 🙂

Alla dessa Àr artificiellt skapade klanger. De uppstÄr inte naturligt i ett rum.

Du sÀger att Acousticas bricasti-impulser inte lÄter lika bra som hÄrdvara. Samtidigt skriver du nÄgon annanstans att du inte anvÀnt Bricasti M7. Du har alltsÄ inget belÀgg för ditt pÄstÄende.

Du avslutar inlÀgget med att lÀnka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. LÄter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron?

creel (oregistrerad)
Postat
Det stora i det hela tycker jag Àr att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod frÄn att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem.

PÄ vilket sÀtt tycker du impulserna inte lever upp till originalet?

Du har en vĂ€ldigt intressant syn pĂ„ musikproduktion och inspelningsteknik. 🙂

För mig Àr reverb ett av alla verktyg man kan anvÀnda för att skapa djup i en mix. Reverb kan ocksÄ fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc.

Impulser lĂ„ter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? 😄

Alla dessa Àr artificiellt skapade klanger. De uppstÄr inte naturligt i ett rum.

Du sÀger att Acousticas bricasti-impulser inte lÄter lika bra som hÄrdvara. Samtidigt skriver du nÄgon annanstans att du inte anvÀnt Bricasti M7. Du har alltsÄ inget belÀgg för ditt pÄstÄende.

Du avslutar inlÀgget med att lÀnka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. LÄter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron?

Reverb och rumsklang Àr det som skapar djup jo. Reverb skapar sound ja, men det för att det ger ett visst djup. Det kan ocksÄ vara effekt som du sÀger. Det ena sÀger inte emot det andra.

Impulser kan lÄta som "pÄ riktigt" men det lÄter inte som musik. Ett Yamaha SPX-90 (som exempel) kan limma ihop reverbet med nÀrljudet bÀttre Àn SIR2 tycker jag. Det lÄter kanske inte "naturligare" i dina öron, men det ger mer tryck till ljudet, nÄnting som gör att det kÀnns som att ljudet har ett eget djup, inte nÄgot pÄlagt.

Jag har inte anvÀnt just Bricasti M7 nej, men jag har ju hört massvis med exempelfiler pÄ det.

Om klippet jag lÀnkade till lÄter naturligt och icke-artificiellt vettefasen (jag tycker inte det), det var inte min poÀng, men det lÄter jÀvligt snyggt. SÄ gÄr inte att fÄ till med impulser tycker jag.

Kanske Àr det min dator som Àr helt vÀrdelös? För jag tycker alltid det lÄter skit (överdrift) nÀr jag sjÀlv lÀgger pÄ impulsreverb. NÀr jag har hört andra jÀmföra impulser med hÄrdvara har det inte varit riktigt lika stor skillnad. Men inte fasen pÄverkar ljudkortet pÄ detta?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.