osiris Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 Snubblade över detta igĂ„r nĂ€r jag surfade pĂ„ ett annat forum đ Företaget Acousticas har slĂ€ppt impulsfiler frĂ„n Bricastis fantastiska reverb som Ă€r fria att ladda ner frĂ„n denna lĂ€nk! Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar Ă€ven att anvĂ€nda med Altiverb och Sir. Mer info finns att lĂ€sa hĂ€r!
DieHard (oregistrerad) Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 Har bara lekt lite kort med plateimpulserna och de Àr fan det bÀsta jag har anvÀnt i plateimpulsvÀg. Rekommenderas ladda ned dem hÀr.
joachime Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 Kul att till och med Casey (en av mĂ€nniskorna bakom Bricasti) uppskattar Acousticas beslut att slĂ€ppa dem fria! đ
Anders F Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 (redigerat) Snubblade över detta igĂ„r nĂ€r jag surfade pĂ„ ett annat forum đ Företaget Acousticas har slĂ€ppt impulsfiler frĂ„n Bricastis fantastiska reverb som Ă€r fria att ladda ner frĂ„n denna lĂ€nk! Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar Ă€ven att anvĂ€nda med Altiverb och Sir. Mer info finns att lĂ€sa hĂ€r! Man tackar! Har bara hunnit testa att det funkade som det skulle. Ska sĂ€tta mig och gĂ„ igenom dem sen đ MVH Anders Redigerat 5 juni 2009 av Gizmozis
osiris Postat 2 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 2 juni 2009 Kul att till och med Casey (en av mĂ€nniskorna bakom Bricasti) uppskattar Acousticas beslut att slĂ€ppa dem fria! đ Det kanske kan locka till sig en och annan ny kund? đ
JonasW Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 Mumma, vi har en M7 pĂ„ studion, undebart att kunna köra den hemma ocksĂ„! đ
busse Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Jag fÄr det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det stÄr i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nÄt i installeringen eller Àr det för att jag har en PC?
J.Westling Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Kul att till och med Casey (en av mĂ€nniskorna bakom Bricasti) uppskattar Acousticas beslut att slĂ€ppa dem fria! đ Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra... Bra reklam for bricasti.. đ For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k đ
iGnu Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Hade gÀrna velat trÀffa den som hör skillnad pÄ dessa impulser och hÄrdvaran i en helt vanlig mix:) SÄ klart sÄ kan inte impulser ersÀtta hÄrdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna Àr riktigt bra!
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Hade gĂ€rna velat trĂ€ffa den som hör skillnad pĂ„ dessa impulser och hĂ„rdvaran i en helt vanlig mix:)SĂ„ klart sĂ„ kan inte impulser ersĂ€tta hĂ„rdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna Ă€r riktigt bra! Skojar du eller? Det gör de flesta som hĂ„llit pĂ„ ett tag... du kan fĂ„ trĂ€ffa mig, men jag har inga ĂŒberöron för att jag kan höra det.
DieHard (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Ja man hör det man vill höra. Det hÀr Àr inget nytt eller specifikt för musik. SÀger att nÄgot t ex vin Àr mycket dyrt och en annan flaska Àr billig kommer folk att tycka den som de tror Àr den dyrare smakar bÀttre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika omrÄden. MÄnga blir förvÄnade nÀr de fÄr veta svaret.
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Ja man hör det man vill höra. Det hÀr Àr inget nytt eller specifikt för musik. SÀger att nÄgot t ex vin Àr mycket dyrt och en annan flaska Àr billig kommer folk att tycka den som de tror Àr den dyrare smakar bÀttre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika omrÄden. MÄnga blir förvÄnade nÀr de fÄr veta svaret. LÀgg upp ett blindtest pÄ Bricasti M7 och nÄt sketet impulsreverb, jag blir mycket förvÄnad om jag inte skulle klara det.
Mr Keys Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 hmmm....jag ska ju inte sÀga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad pÄ just dessa bricasti-impulser och den Àkta hÄrdvaran, nÀr reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir vÀldigt imponerad av den som gör det....
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 hmmm....jag ska ju inte sĂ€ga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad pĂ„ just dessa bricasti-impulser och den Ă€kta hĂ„rdvaran, nĂ€r reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir vĂ€ldigt imponerad av den som gör det.... Reverb Ă€r inte nĂ„got som ligger "dolt", reverb Ă€r det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hĂ„rdvara pĂ„ denna bit, att limma ihop djupet med nĂ€rhetsljudet, och fĂ„ det naturligt. Impulsreverben lĂ„ter lite artificiellt ocksĂ„. Jag har lyssnat pĂ„ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bĂ€sta impulserna jag hört/testat, men det lĂ„ter inte lika bra som hĂ„rdvara. Sen Ă€r det sĂ„ att vissa instrument Ă€r kinkigare Ă€n andra med reverb. Hör av er nĂ€r ni lyckats fĂ„ ett impulsreverb lĂ„ta sĂ„hĂ€r bra: http://www.sendspace.com/file/oou827 đź
iGnu Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Skojar du eller? Det gör de flesta som hĂ„llit pĂ„ ett tag... du kan fĂ„ trĂ€ffa mig, men jag har inga ĂŒberöron för att jag kan höra det. jag TROR inte att du eller nĂ„gon (som inte jobbar pĂ„ Bricasti) hör skillnad pĂ„ Acousticas impulser och hĂ„rdvaran i en mix. VISST pĂ„ ett enskilt sĂ„ngspĂ„r kanske.. speciellt i reverbsvansen.
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 jag TROR inte att du eller nÄgon (som inte jobbar pÄ Bricasti) hör skillnad pÄ Acousticas impulser och hÄrdvaran i en mix. VISST pÄ ett enskilt sÄngspÄr kanske.. speciellt i reverbsvansen. Tja, jag vet ju inte, men om man skulle ha impulsreverb pÄ allt i en mix och sen jÀmföra med riktig hÄrdvara Àr jag rÀtt övertygad om att det skulle bli tydlig skillnad. NÀr man blandar hÄrdvara och impulser kan det vara svÄrare att höra.
JonasW Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Skojar du eller? Det gör de flesta som hĂ„llit pĂ„ ett tag... du kan fĂ„ trĂ€ffa mig, men jag har inga ĂŒberöron för att jag kan höra det. Har du jĂ€mfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? KĂ€nns ju dumt att flyga ur sig med sĂ„na saker om man inte faktiskt har jĂ€mfört. Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och Ă€r riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag fĂ„r med ett testspĂ„r till studion och jĂ€mför med the real deal...
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Har du jÀmfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? KÀnns ju dumt att flyga ur sig med sÄna saker om man inte faktiskt har jÀmfört. Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och Àr riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag fÄr med ett testspÄr till studion och jÀmför med the real deal... Nej, jag hade varken testat eller lyssnat nÀr jag skrev det dÀr, sorry. Men generellt Àr det sÄ annars med impulsreverb vs hÄrdvara. I detta fall, dÄ det Àr riktigt bra impulser, Àr det svÄrare. Men jag hör skillnad, jag har lyssnat pÄ A/B-jÀmförelser pÄ gearslutz-forumet.
drloop (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 (redigerat) Jag har lyssnat och det Àr tillrÀckligt bra för att jag skall gÄ igÄng pÄ dom hÀr impulserna. TÀtheten i plÄtarna Àr kanon! Och visst kan du höra skillnad men det Àr för mig ganska givet att det hÀr Àr lyx som Àr gratis. Gillar man inte dessa impulser, ja dÄ tror jag inte man hittar nÄt man gillar. Redigerat 7 juni 2009 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 typ som "jag hör skillnad pĂ„ Pro Tools och Logic"đ Knappast. DĂ€r Ă€r det noll skillnad, hĂ€r ĂR det skillnad.
iGnu Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Knappast. DĂ€r Ă€r det noll skillnad, hĂ€r ĂR det skillnad. Hehe OK kanske inte.. (Ă€ven om mĂ„nga "hör" skillnad dĂ€r)
osiris Postat 7 juni 2009 TrÄdstartare Postat 7 juni 2009 Jag fÄr det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det stÄr i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nÄt i installeringen eller Àr det för att jag har en PC? Jag fick det att funka med Waves IR pÄ min mac utan problem. Följde bara instruktionerna.. Vet dock inte exakt hur det ska göras pÄ en PC.. Du kanske kan google'a dig till det.. Om det inte stÄr nÄt om det i trÄden som jag lÀnkade till i första inlÀgget.
Ekstasis Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Reverb Ă€r inte nĂ„got som ligger "dolt", reverb Ă€r det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hĂ„rdvara pĂ„ denna bit, att limma ihop djupet med nĂ€rhetsljudet, och fĂ„ det naturligt. Impulsreverben lĂ„ter lite artificiellt ocksĂ„. Jag har lyssnat pĂ„ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bĂ€sta impulserna jag hört/testat, men det lĂ„ter inte lika bra som hĂ„rdvara. Sen Ă€r det sĂ„ att vissa instrument Ă€r kinkigare Ă€n andra med reverb. Hör av er nĂ€r ni lyckats fĂ„ ett impulsreverb lĂ„ta sĂ„hĂ€r bra: http://www.sendspace.com/file/oou827 đ Lyssnade pĂ„ samplingen..kanske inte var det bĂ€sta ljudet att testa kanske ? Ăch vad var det för reverb som anvĂ€ndes ??? Hur som helst..har du testat Aether ???
joachime Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra...Bra reklam for bricasti.. đ For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k đ Det stora i det hela tycker jag Ă€r att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod frĂ„n att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem. PĂ„ vilket sĂ€tt tycker du impulserna inte lever upp till originalet? Reverb Ă€r inte nĂ„got som ligger "dolt", reverb Ă€r det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hĂ„rdvara pĂ„ denna bit, att limma ihop djupet med nĂ€rhetsljudet, och fĂ„ det naturligt. Impulsreverben lĂ„ter lite artificiellt ocksĂ„. Jag har lyssnat pĂ„ dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bĂ€sta impulserna jag hört/testat, men det lĂ„ter inte lika bra som hĂ„rdvaran. Sen Ă€r det sĂ„ att vissa instrument Ă€r kinkigare Ă€n andra med reverb. Hör av er nĂ€r ni lyckats fĂ„ ett impulsreverb lĂ„ta sĂ„hĂ€r bra: http://www.sendspace.com/file/oou827 đ Du har en vĂ€ldigt intressant syn pĂ„ musikproduktion och inspelningsteknik. đ För mig Ă€r reverb ett av alla verktyg man kan anvĂ€nda för att skapa djup i en mix. Reverb kan ocksĂ„ fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc. Impulser lĂ„ter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? đ Alla dessa Ă€r artificiellt skapade klanger. De uppstĂ„r inte naturligt i ett rum. Du sĂ€ger att Acousticas bricasti-impulser inte lĂ„ter lika bra som hĂ„rdvara. Samtidigt skriver du nĂ„gon annanstans att du inte anvĂ€nt Bricasti M7. Du har alltsĂ„ inget belĂ€gg för ditt pĂ„stĂ„ende. Du avslutar inlĂ€gget med att lĂ€nka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. LĂ„ter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron?
Ekstasis Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Tips pÄ convolution reverb som som stöd för rt60 som har vst stöd.. IR1 har ju bara stöd för typ 10 sekunders reverb...
creel (oregistrerad) Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Det stora i det hela tycker jag Ă€r att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod frĂ„n att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem. PĂ„ vilket sĂ€tt tycker du impulserna inte lever upp till originalet? Du har en vĂ€ldigt intressant syn pĂ„ musikproduktion och inspelningsteknik. đ För mig Ă€r reverb ett av alla verktyg man kan anvĂ€nda för att skapa djup i en mix. Reverb kan ocksĂ„ fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc. Impulser lĂ„ter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? đ Alla dessa Ă€r artificiellt skapade klanger. De uppstĂ„r inte naturligt i ett rum. Du sĂ€ger att Acousticas bricasti-impulser inte lĂ„ter lika bra som hĂ„rdvara. Samtidigt skriver du nĂ„gon annanstans att du inte anvĂ€nt Bricasti M7. Du har alltsĂ„ inget belĂ€gg för ditt pĂ„stĂ„ende. Du avslutar inlĂ€gget med att lĂ€nka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. LĂ„ter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron? Reverb och rumsklang Ă€r det som skapar djup jo. Reverb skapar sound ja, men det för att det ger ett visst djup. Det kan ocksĂ„ vara effekt som du sĂ€ger. Det ena sĂ€ger inte emot det andra. Impulser kan lĂ„ta som "pĂ„ riktigt" men det lĂ„ter inte som musik. Ett Yamaha SPX-90 (som exempel) kan limma ihop reverbet med nĂ€rljudet bĂ€ttre Ă€n SIR2 tycker jag. Det lĂ„ter kanske inte "naturligare" i dina öron, men det ger mer tryck till ljudet, nĂ„nting som gör att det kĂ€nns som att ljudet har ett eget djup, inte nĂ„got pĂ„lagt. Jag har inte anvĂ€nt just Bricasti M7 nej, men jag har ju hört massvis med exempelfiler pĂ„ det. Om klippet jag lĂ€nkade till lĂ„ter naturligt och icke-artificiellt vettefasen (jag tycker inte det), det var inte min poĂ€ng, men det lĂ„ter jĂ€vligt snyggt. SĂ„ gĂ„r inte att fĂ„ till med impulser tycker jag. Kanske Ă€r det min dator som Ă€r helt vĂ€rdelös? För jag tycker alltid det lĂ„ter skit (överdrift) nĂ€r jag sjĂ€lv lĂ€gger pĂ„ impulsreverb. NĂ€r jag har hört andra jĂ€mföra impulser med hĂ„rdvara har det inte varit riktigt lika stor skillnad. Men inte fasen pĂ„verkar ljudkortet pĂ„ detta?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.