Jump to content
Annons

Intel i7, cubase 5 samt vista 64 bits.


Daniel

Recommended Posts

ska köpa ny dator, nytt operativsystem och nytt Cubase. Eftersom både Cubase 5 och mitt ljudkort (2 st echo audiofire 12) stödjer detta så borde det väl vara lugnt? Eller finns det saker jag missar?

Sist jag byggde dator var det asus som gällde för moderkort, samsung vad gäller hårddisk samt kingston vad gäller ram. Ser det likadant ut idag? Något särskilt jag bör tänka på?

Har tidigare satt ihop 5-6 datorer själv, men det var några år sedan och skulle behöva en update på vad som gäller.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ska köpa ny dator, nytt operativsystem och nytt Cubase. Eftersom både Cubase 5 och mitt ljudkort (2 st echo audiofire 12) stödjer detta så borde det väl vara lugnt? Eller finns det saker jag missar?

Sist jag byggde dator var det asus som gällde för moderkort, samsung vad gäller hårddisk samt kingston vad gäller ram. Ser det likadant ut idag? Något särskilt jag bör tänka på?

Har tidigare satt ihop 5-6 datorer själv, men det var några år sedan och skulle behöva en update på vad som gäller.

Tacksam för svar.

Har för mig att det finns en del trådar i forumet om detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för Vista skulle jag rekommendera Windows 7. Om alla program som du använder funkar i W7 så ser jag det som meningslöst att använda Vista. Men som sagt, vissa stenålders pluggar har fortfarande endel problem

i W7. Men nästan alla pluggar som jag har testat som funkar i vista funkar i W7.

När det gäller moderkort så är det väl DPC latency som är mest intressant.

Och där tror jag Gigabyte är att föredra.... Fast googla om du orkar...kan vara bra att kolla upp sånt.

Jag själv har Asus Revolution och är väl inte sådär jätte nöjd med min DPC latency på µ90-120.

När det gäller minnen så är väl corsair väldigt populära nu...både billiga och mycket stabila..

För hårddiskar så är det Samsung eller Western Digital som gäller..Var dock noga med att du inte köper nån "green" variant dvs en 5400 rpm disk...

Som systemdisk rekommenderar jag en Velociraptor 150 GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Windows 7 verkligen? Verkar väldigt ostabilt efter vad jag läst men det kanske har förändrats.

DPC latency vet jag inte ens vad det är, det jag tänkte på främst var stabilitet och kompabilitet.

Tänkte köra två st 1tb diskar, en för windows, program och samplingar och en för audiospåren (alltså projekten). Men det är alltså rekommenderat att köra windows på Velociraptor istället?

Fler som backar upp detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 7 R2 är det jag snackar om, inte betan...

Som sagt det finns inga garantier att dina ljudkorts drivrutiner funkar i W7, men funkar dom i Vista är sannolikheten mycket stor att de funkar...

DPC Latency är ett mått på hur snabbt din hårdvara komunicerar med windows kärnan, ska man hålla på med real-tids ljud så är en låg DPC viktigt...annars kan man få dropouts eller klickljud osv....

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Jag kan dock inte rekommendera något specifikt moderkort just nu...men jag såg ett bra Gigabyte moderkort för ett tag sedan på ett forum som hade låg DPC...minns bara inte vilken modell..bara att det var Gigabyte.

Ska du köpa 2 st 1Tb diskar..kör dom isånnafall i Raid-0.

Om jag vore dig hade jag köpt en velociraptor som system disk..det är gör verkligen stor skillnad...

Men köp gärna 2 st 1 TB också, det lär gå åt 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ska kolla upp DPC latencyn. I övrigt så är det fritt fram att köra på de större tillverkarna? Tänker på kompabiliteten.

Ska funta och kolla lite vad gäller windows7. Känns trist att köpa skiten och så funkar det inte.

Kanske får bli en velociraptor disk och en st 1 tb disk.

Kör du med samplingarna från velociraptor disken med? Rymmer inte så mycket bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa 2 st 1Tb diskar..kör dom isånnafall i Raid-0.

Om jag vore dig hade jag köpt en velociraptor som system disk..det är gör verkligen stor skillnad...

Men köp gärna 2 st 1 TB också, det lär gå åt 😱

RAID skulle jag undvika i en musikburk med undantaget att man verkligen måste ha det OCH att man har ett bra RAID-kort (och inte kör det inbyggda ”kortet” på moderkortet d v s):

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64028

Skulle heller inte ”slösa” pengar på en 10K-varvare då dagens 7200-varvare klarar väldigt mycket. Bättre (anser jag) att köpa fler av dessa (7200) och fördela projektfiler och samplingsbibliotek vettigt över dessa. Att dessutom kasta bort pengar på en Raptor som systemdisk tycker jag verkar helt onödigt; Cubase kommer att starta på 6 sekunder istället för 7… det är väl i princip den enda fördelen med en snabb systemdisk (om man inte gillar att använda systemdisken för virtuellt minne men det vill vi ju inte).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite det jag tänkte Gilbert. Tack för svaret.

Jag har läst igenom de länkar du har skickat tidigare men konfigurationerna är ganska gamla.

Finns det någon som kan rekommendera ett moderkort flr musikbruk som säljs idag? Vill förstås undvika konflikter och numera också ha låg DPC latency.

Om jag omformulerar frågan. Om någon av er skulle köpa ett nytt moderkort, vilket skulle ni köpt? Vill ha så lite integrerat som möjligt och det ska vara I7 och stödja tillräckligt snabbt minne..

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt. Det absolut viktigaste är ju att det fungerar med ljudkort (och ev. UAD, LM, Duende och allt vad det heter) och det är ju inte så lätt att veta men jag skulle nog söka mig till UAD-forumet och se vad folk använder där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...