Jump to content
Annons

Rör-mick på rör-pre.


Bluemoon

Recommended Posts

Annons

Det kan bli skitbra, men det kan också bli skitkasst... 😛

Om du har en mic som färgar snyggt, så kan en färgande preamp antingen framhäva eller motverka den snygga färgningen, med sin egen färgning - så färgande preamps kan det vara kinkigare med när det gäller vilka mikrofoner som fungerar bra ihop med dem ljudmässigt. Hittar man en lysande kombination, så är det super, men om kombinationen inte är lyckad, så är det inte lika kul...

Alla färgande preamps färgar olika, så att en rörmic funkar bra ihop med en rörpreamp, innebär inte automagiskt att alla rörmicar passar ihop med alla rörpreamps.

Sedan finns det rörpreamps som inte färgar mer än ganska subtilt, men jag utgår från att du menar en lite kraftigare färgande preamp, eftersom det är vad de flesta är ute efter när de pratar om rörpreamps. Sedan finns det ju andra sätt att färga, både med elektronik och med audiotransformatorer, så det är inte bara rörpreamps som kan vara färgande.

Summering av denna utläggning: Man kan egentligen inte säga någonting generellt om det... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes var inne på. Det finns inget som säger att en rörpreamp eller rörmikrofon färgar mer än transistordrivna prylar. Brauner är ett bra exempel. De delar upp sin produktserie i "natural" och "charming". Båda kategorier innehåller ungefär lika många transistor- och rördrivna mikrofoner var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högklassiga rörgrejer låter det inget särskilt om, bara bra. De är gjorda för att inte dista, inte färga, inte ändra -- utom möjligen till det bättre. Det gäller både preamps och mickar.

Billiga kinagrejor med rör är oftast gjorda för att dista och förstöra ljudet. Kidsen tror det är rörvärme, men det är bara vanlig distortion. Förstör man ljudet en gång låter det illa, förstör man det två gånger låter det, hmm, bara ännu sämre.

Det finns inget särskilt rörljud, det låter inte varmare, inget sånt. Det finns rörutrustning som inte färgar ljudet, precis som det finns utrustning med transistorer som inte gör det heller. Det finns utrustning som färgar ljudet på ett bra sätt och det finns utrustning som färgar ljudet på ett dåligt sätt, med eller utan rör. Om det är bra eller dåligt är en smaksak och beror också på sammanhanget.

Men tyvärr är det så att billiga grejer vanligen lutar åt att förstöra åt det dåliga hållet. En viktig faktor för kostnaden är transformatorerna på ingången och utgången. Mycket av det goda ljudet kommer därifrån. Bra transformatorer är rejält dyra och det går inte att fuska. Att bara slänga in ett rör i en burk kan man göra rejält billigt.

Nå, mina 50 öre.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

SandraML:

Det enda du kan göra är att prova dig fram och lita på dina öron. Om du är på jakt efter en mic och preamp som du skall använda själv för sång så måste du prova olika kombinationer för att hitta den som passar dig bäst. Om du inte har möjlighet att prova allt samtidigt så kan du börja med att hitta en mic som passar dig och testa i en ”neutral” preamp (t ex Line Audio, Grace Design, P-Solo etc.) och senare komplettera med en passande preamp som färjar på önskat vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten kvad:

"Billiga kinagrejor med rör är oftast gjorda för att dista och förstöra ljudet"

Jag gillar de där råa rakt på sak kommentarerna.

Har Sandra skaffat nåt av mick eller preamp redan? I så fall kan nog de äldste ge lite förslag på sånt som passar ihop. Brauner nämns ju men vad kostar en sån? Min NT2-A tycker jag låter (på sång) som jag förr föreställt mig att en bra rörmick gör. Varmt och gott på nåt vis, och den har ju inget rör.

Vill jag skita ner sångljudet på nån enstaka låt kan jag nog göra det med den billigaste ART rörpreampen. Då kan man ju leka lite hur som helst föresten. LYssna på Iggy Pops "The Passenger". Jag tror han sjunger genom en SM57 kopplad till en Fender Twin reverb gitarrförstärkare!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Min NT2-A tycker jag låter (på sång) som jag förr föreställt mig att en bra rörmick gör. Varmt och gott på nåt vis, och den har ju inget rör.

Vad menar folk när de säger värme?

Är det avsaknad av diskant? (t ex bandmickar)

Harmonisk distorsion? (t ex rör som jobbar hårt)

” Soft clipping”? (t ex transformatorer)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar folk när de säger värme?

Är det avsaknad av diskant? (t ex bandmickar)

Harmonisk distorsion? (t ex rör som jobbar hårt)

” Soft clipping”? (t ex transformatorer)

Ja, vad är värme egentligen. Svårt att i ord nämna hur man upplever ett ljud.

Jag har en GA bandmick med rör i hemma nu, den gillar jag inte, hur den låter är också svårt att säga. Jag kopplade in den samtidigt med NT2-A´n och tyckte bandmicken lät lite plåtigt, inte alls varmt fast den hade mindre diskant än Röden.

Jag tycker även att hårt överstyrda Mesa rörgitarrförstärkare inte alls låter varmt i mina öron. De fräser som de tidiga transistorgitarrförstärkarna gjorde. Fast det är ju bara vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme" är numera bara ett s.k. buzzword och eftersom det har tappat den betydelse det en gång hade, eftersom alla budgettillverkare använder det i tid och otid. Det är med andra ord ganska meningslöst att använda uttrycket för att försöka beskriva någonting på ett relevant sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Någon som har erfarenhet av denna kombination? Har hört rykten om att det inte är askalas kanske... Vad är det värsta som kan hända, att man låter som ett murveldjur?

Tack på förhand!

Att blixten slår ner i husetn, in i datorn, ut i pre-ampen, in i micken och det blir en katastrof av allt. Sedan sprider sig branden och hela jorden brinner ner. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Att blixten slår ner i husetn, in i datorn, ut i pre-ampen, in i micken och det blir en katastrof av allt. Sedan sprider sig branden och hela jorden brinner ner. 🙂

Inte värre än så. Det kan ju vara värt att prova. Solen kommer i alla fall inte försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Personligen så tycker jag återigen att hemma kan man lugnt strunta i rör i sina grejer.

Det av två skäl.

1. Grejerna tål inte lika mycket stryk fysiskt.

2. Har man otur så försämras ett rör så där otäckt smygande.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme" är numera bara ett s.k. buzzword och eftersom det har tappat den betydelse det en gång hade, eftersom alla budgettillverkare använder det i tid och otid. Det är med andra ord ganska meningslöst att använda uttrycket för att försöka beskriva någonting på ett relevant sätt.

Nämn ett annat uttryck för hur nånting låter som man kan använda på ett relevant sätt. Eller vetenskapligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Personligen så tycker jag återigen att hemma kan man lugnt strunta i rör i sina grejer.

Det av två skäl.

1. Grejerna tål inte lika mycket stryk fysiskt.

2. Har man otur så försämras ett rör så där otäckt smygande.

Jag skulle nog kunna klara mig utan rör i mikrofoner och preamps men utan rör i

till elguran? Någon sådan stärkare har jag inte hittat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo, det är ju mick och preamp jag tänker på...

Och lever som man försöker att lära andra gör jag inte heller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag återigen att hemma kan man lugnt strunta i rör i sina grejer.

Det av två skäl.

1. Grejerna tål inte lika mycket stryk fysiskt.

2. Har man otur så försämras ett rör så där otäckt smygande.

Nä nä...! Ok för dator utan rör men även om modellering funkar fint så låter det inte som en äkta gammal "rörhög" till gitarrstärkare! Kör själv med 2 TSM MT47 genom Aphex 207D (båda rör) och tycker inte det är några problem.

1. Du får väl vara rädd om grejerna!

2. Om man oroar sig för att prylarna ska försämras gradvis så ska man nog se upp med grejer som innehåller kondensatorer!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämn ett annat uttryck för hur nånting låter som man kan använda på ett relevant sätt. Eller vetenskapligt.

"Vintage"...? 😉😉 "Digital kyla"...? 😆

Det är enormt svårt att beskriva ljud med ord, men vissa ord och uttryck missbrukas så till den milda grad att de totalt förlorar det lilla uns av reell innebärd de kanske hade från början. Det är trist när det blir så, men det är bara att bita ihop och försöka hitta andra sätt att beskriva. Man märker ju att åsikterna om vad som menas med "värme", skiljer sig åt ganska mycket - och dessutom tror alldeles för många att allting som det sitter rör i ger "rörvärme" och automatiskt ger mycket bättre ljud än det "kalla" transistorljudet... 🙂 Marknadsföringen har verkligen haft stor genomslagskraft där. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha intresserat mig för HiFi några år innan jag fick återfall på att göra musik så känns det väldigt främmande med prylar som "färgar" inspelningen så mycket att de i värsta fall inte bör användas tillsammans. Ok, jag vill inte ha elgitarren "torr" (om jag inte ska reampa), förstärkaren är ju liksom en del av instrumentet.

Alltså, färga kan man alltid göra efteråt men att få det rent igen är betydligt värre!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme" är numera bara ett s.k. buzzword och eftersom det har tappat den betydelse det en gång hade,
vilket var?

Just det. Ingen kommer ihåg... 😎

Enligt min mening handlar det om en snygg, men diskret, harmonisk distortion. Inga överdrifter, utan helt enkelt bara en snygg färgning som ger ljudet lite extra karaktär. När det går till överdrift (som det ofta gör eftersom folk tror att allt sådant måste höras jättetydligt...) så handlar det mer om en effekt än om "värme". Det är säkert bara jag som förstår hur jag menar där, men ändå... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Ingen kommer ihåg... ☺️

Enligt min mening handlar det om en snygg, men diskret, harmonisk distortion. Inga överdrifter, utan helt enkelt bara en snygg färgning som ger ljudet lite extra karaktär. När det går till överdrift (som det ofta gör eftersom folk tror att allt sådant måste höras jättetydligt...) så handlar det mer om en effekt än om "värme". Det är säkert bara jag som förstår hur jag menar där, men ändå... 😎

Jag är med på noterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
"Värme" är numera bara ett s.k. buzzword och eftersom det har tappat den betydelse det en gång hade, eftersom alla budgettillverkare använder det i tid och otid. Det är med andra ord ganska meningslöst att använda uttrycket för att försöka beskriva någonting på ett relevant sätt.

Ja men det funkar bra i reklamsammanhang. Folk köper ju. Ändra inte på något som funkar. ☺️ Sen att det inte stämmer är ju en annan femma. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har visst droppat in många svar sen jag var in sist 😉 Hittade ett roligt diagram med mickar, kanske kan ge en hint till folk som är på jakt efter ny mick... men allt är ju relativt, ska kolla vart den var så lägger jag upp en tråd med den. Var nån som fråga om jag redan har mick, -har haft en studio b1 och artpreamp sen 2005 (som jag köpte i nybörjarsyfte). Nu har det gått ett par år och jag känner mig mer än redo att prova lite nya grejor. Alltid kul med synpunkter... Har spanat in Summit audio 2BA-221 p.g.a att den ger en möjlighet att färga ljudet mer eller mindre. Tycker jag låter mycket intressant då valet av mick inte spelar lika stor roll med en preamp med sådana egenskaper. Sen kanske man vill ha mindre färgning på exempelvis körer och lite mer värme på lead...olika färgning på olika låtar m.m. Något jag känner mig osäker på är ljudkortskvalitè när man jobbar med laptop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att blixten slår ner i husetn, in i datorn, ut i pre-ampen, in i micken och det blir en katastrof av allt. Sedan sprider sig branden och hela jorden brinner ner. 😎

hahaha!

Då dog ju alla p.g.a ens studio... 😉 deprimerande.... tur att himlen finns då 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...