Jump to content
Annons

Varför finns inga AD/DA med ADAT som man har råd med?


SkunkFunk

Recommended Posts

Jag har letat och letat, men aldrig funnit. Jag behöver en enkel AD/DA med ADAT och 8 analoga ut som förlängd arm till mitt ljudkort. Det enda jag har lyckats hitta inom rimliga priser är Behringers burk som jag inte tänker ta i med tång samt Alesis AI-3, som inte heller verkar vara något riktigt fynd efter de recensioner jag har läst. Vill man ha något bättre än dessa två måste man gå upp i 20kkr-klassen med RME eller Apogee, vilket är på tok för mycket pengar för min del.

Är det någon som känner till något där emellan så skulle jag bli oerhört glad för tips! Det behöver inte vara något extra, bara 8 in/ut till på mitt ljudkort!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av vilken anledning skulle du inte ens ta i Behringers burk med tång? Den är faktiskt riktigt stabil och prisvärd, klart att det finns burkar med bättre preamps men vad ska du ha den till?

Alternativet är som sagt att lätta på lädret och betala mera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Håller med hegobald, Behringern är helt ok och mycket prisvärd enligt mig. Att det inte finns nått mellan Behringer och RME eller Apogee för 20000:- känns som en ganska grov överdrift. Presonus har ett antal modeller, Focusrite Octopre är bra (dock inte LE-varianten, då är Behringern bättre. Finns/fanns ett blindtest här på forumet förut och Behringern lät enligt många, inkl. mig, bättre än Octopre LEn), o.s.v. Man får oftast vad man betalar för, men det finns ganska många varianter i ganska många olika prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det här med preamps, jag har ingen nytta av det då jag tänker använda AD/DA:n för outboardeffekter, det är endast kvalitén på AD/DA-omvandlingen jag är ute efter. Preamps innebär ju också en rejäl extrakostnad helt i onödan.

För inspelning använder jag skolans utrustning, men jag vill gärna kunna använda lite outboard här hemma när jag bearbetar, därav behöver jag fler in/ut.

Visserligen kan det ju vara bra att ha preamps i ett senare skede, men det är fortfarande konvertrarna som är prio 1. Jag tycker marknaden verkar väldigt tom på just det här området, allting ska ha just preamps, men rena AD/DA:s verkar omöjligt att få tag i om man inte ska gå upp i femsiffrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett RME Multiface II till inspelning, lyssning och vissa externa effekter.

Eftersom jag har fler externa burkar än I/O på Multifacet har jag kompletterat med Behringers AD/DA och det funkar förträffligt.

Jag använder alltså INTE Behringerns preamps vilka, enl vad jag hört, är anledningen till att den är så billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om du inte kan hitta en begagnad Lucid ADA 8824 - det är en extremt prisvärd och välljudande AD/DA-omvandlare som har åtta analoga, ADAT respektive AES/EBU in/ut. Bör ligga runt 5000. Har haft en själv som jag var mycket nöjd med - men sålde den för att byta upp till en SSL Alpha-Link MADI AX som är en annan extremt prisvärd AD/DA.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat och letat, men aldrig funnit. Jag behöver en enkel AD/DA med ADAT och 8 analoga ut som förlängd arm till mitt ljudkort. Det enda jag har lyckats hitta inom rimliga priser är Behringers burk som jag inte tänker ta i med tång samt Alesis AI-3, som inte heller verkar vara något riktigt fynd efter de recensioner jag har läst. Vill man ha något bättre än dessa två måste man gå upp i 20kkr-klassen med RME eller Apogee, vilket är på tok för mycket pengar för min del.

Är det någon som känner till något där emellan så skulle jag bli oerhört glad för tips! Det behöver inte vara något extra, bara 8 in/ut till på mitt ljudkort!

Tack på förhand!

kolla in sonic core 16 ultra. Där har du dock 16 kanaler både in och ut. Har själv 2s t sådana i min Studio (KR Studio).

Priset ligger på ca 10,000 - 12,000 kr på 4sound (som vi köpte dom) och thomann.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in sonic core 16 ultra. Där har du dock 16 kanaler både in och ut. Har själv 2s t sådana i min Studio (KR Studio).

Priset ligger på ca 10,000 - 12,000 kr på 4sound (som vi köpte dom) och thomann.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Hmm... sitter det möjligen en fläkt i de burkarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte! Men kan hända! Mac pron låter mycket mer än sonic core korten så jag har inte haft någon tanke på det...

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Okej. Såg att ni ligger kring Mellerud (om man får sno tråden liten hihi). Nästan studiogrannar då ju 😳 (trollhättan)

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...