Jump to content
Annons

Fått problem när vi dragit ventilationen i studion.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Ska försöka förklara mitt problem.

Vi har valt att skapa ett undertryck i lokalen som så att vi har använt oss av det befintliga "vägg" stosen för att dra in luft till studion, vi har satt på totalt 3st flexrör som är isolerade på yttersidan, invändigt är det rent.

Problemet nu är ju att vi byggt en väldigt fin kommunikation så att vi kan viska till varandra utanför byggnaden där grannar kommer störa sig av läcket.

Finns det inget dämpningsmaterial man kan köpa som har en diameter 125mm som man kan trycka in i flexrören så att det dämpas på vägen ut?

Tacksam för svar på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går det inte att "rulla" ihop vanlig stålull isolering och klä det med tyg och trycka i?

Rummet är 37m3 och fläkten som vi ska skapa undertryck med suger ut 370L i timmen, hur mycket tror ni det påverkar ifall jag ger mig på att dra ner inner diametern till 80, då resten är isolering som ska dämpa ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har använt 116mm(dia) rör/slangar osv. men det det brukar nog användas ännu större i studiobyggen. sedan har man en stor fläktmotor som körs på låga varv, flytta samma mängd luft på låga varv som ett "normal" stort(som i ett vanlig bostads hud) vanlilations system på fullvarv. men detta med stora rör osv gör man nog mäst för att undvika sus-ljud från ventilation.

sedan ska man ta så lång väg som möjligt in/ut så att ljudetlekaget får paserar mång ljudmpande salngar och ljudäpare. sedan det bra om man gör en del böjar på sangar osv så att dett inte bir raka rör ut/in.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har använt 116mm(dia) rör/slangar osv. men det det brukar nog användas ännu större i studiobyggen. sedan har man en stor fläktmotor som körs på låga varv, flytta samma mängd luft på låga varv som ett "normal" stort(som i ett vanlig bostads hud) vanlilations system på fullvarv. men detta med stora rör osv gör man nog mäst för att undvika sus-ljud från ventilation.

sedan ska man ta så lång väg som möjligt in/ut så att ljudetlekaget får paserar mång ljudmpande salngar och ljudäpare. sedan det bra om man gör en del böjar på sangar osv så att dett inte bir raka rör ut/in.

Röret är sex meter, cc mått mellan intag och uttag är endast 2meter, så det är lite ormslinga!

Vi får se idag, kommer köpa tyg idag och klä glasull för att stoppa röret, kommer innebära mindre luftflöde men förhoppningsvis så dämpar det ljudet kraftigt...

Kommer nog att göra olika dimensioner 80 60 80 för att bromsa,ljuddämpa,bromsa. hoppas det kommer göra susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hos casamja idag och kollade in strypdämpning till ventilationen, mycket trevligt bemötande, fick 2st sådana här gratis.

Kommer att strypa den riktigt ordentligt och låta motorn jobba lite extra ifall det skulle behövas, tar bort 5 - 6 stavar.

0-11-625.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hos casamja idag och kollade in strypdämpning till ventilationen, mycket trevligt bemötande, fick 2st sådana här gratis.

Kommer att strypa den riktigt ordentligt och låta motorn jobba lite extra ifall det skulle behövas, tar bort 5 - 6 stavar.

0-11-625.jpg

risken är väl att det blir mer störande sus ljud från ventilation.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Glömde nämna att resultatet blev gladligen mycket mycket dovare, det hörs fortfarande ut om man skriker intill ventilationen, men en klart stor skillnad.

Tryckte in 2st på varsin sida.

Tror ni det gör mycket ifall man sätter en absorbent framför ventilationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Glömde nämna att resultatet blev gladligen mycket mycket dovare, det hörs fortfarande ut om man skriker intill ventilationen, men en klart stor skillnad.

Tryckte in 2st på varsin sida.

Tror ni det gör mycket ifall man sätter en absorbent framför ventilationen?

De är bra. Du menar en stor casamja monterad framför hålet, eller någon annan mer vanlig typ? Två stycken i någon form av

T-formation tror jag kan vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...