Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄgon som har ett hett tips pÄ en bra analyzer att lÀgga pÄ master för att fÄ extra koll? gör inget om den kostar en slant, sÄ lÀnge den Àr bra och detaljerad : )

Annons
Postat (redigerat)

Jag kan rekommendera Pinguin audiometer

smidigt att ha ett fönster som gÄr att skala upp sÄ stort man vill ha den + att sjÀlva algoritmen har en vÀldigt fin ballistik som gör att den Àr behaglig att titta pÄ.

Annars finns ju BlueCat Audio's olika analysatorer BlÄ-Katternas hemsida

Redigerat av Lundin
Postat

UrsÀkta om jag gÄr lite utanför Àmnet, men för mig som inte riktigt fattat vad nyttan av en analyzer Àr... Hur anvÀnder ni den? Jag har en gratisanalyzer, försökte anvÀnda den en gÄng men kom egentligen inte pÄ vad jag skulle ha den till... Kan ni ge mig nÄgra konkreta exempel? GÀrna bÄde för enstaka spÄr och mastring.

Postat
Kan ni ge mig nÄgra konkreta exempel? GÀrna bÄde för enstaka spÄr och mastring.

SÀg att du har lÄt med ett antal spÄr. Du lÀgger en analyzer sist i kedjan pÄ mastern och spelar igenom lÄten. Du ser att det blir en stor puckel runt 2-300Hz. Om du nu solar spÄren, ett i taget, och spelar igenom lÄten hittar du de spÄr som har mycket energi i det omrÄdet. Idealet pÄ en mix Àr en hyfsat balanserad frekvenskurva, och man vill alltsÄ undvika att flera spÄr ligger och fajtas om samma frekvensomrÄde för att fÄ en bra hörbarhet pÄ sÄ mycket som möjligt.

I exemplet ovan fÄr man ta ett beslut om vilka spÄr man kan offra. Tex kan man ha ett syntspÄr och ett sÄngspÄr som bÄda har mycket energi runt 250Hz - dÄ sÄngen antagligen Àr viktigare kan det vara lÀge att EQ:a ner 250Hz pÄ syntspÄret - men det Àr inte givet. 250Hz pÄ sÄngen kanske bara bestÄr av överflödig bas som med fördel kan skÀras bort. Man fÄr prova sig fram.

Andra vÀljer att istÀllet automatisera volymregeln pÄ problemspÄr, sÄ att den sÀnks nÀr den spelar samtidigt som ett liknande spÄr. Om du tex verkligen gillar synten, kan du automatisera ner spÄret nÀr sÄngen kommer in. PÄ sÄ sÀtt behöver du inte offra syntljudet.

Det ena utesluter förstÄs inte det andra - man kan ju kombinera ovanstÄende tekniker. Dessutom finns det andra varianter. Sidechain i olika former tex. Att ducka basen för kicken Àr ett vÀlkÀnt exempel. Man ska kanske inte följa det slaviskt, men om man tycker att det lÄter konstigt och man har en stor puckel nÄgonstans i kurvan sÄ kan det vara lÀge att se över mixen - och dÄ Àr en frekvensanalysator ganska anvÀndbar.

• 1 Ă„r senare...
Postat

Mors :-)

TÀnkte börja kolla lite pÄ en sÄn hÀr efter jag vart hos en kompis som har Digital performer (tror det hette sÄ) i det programmet sÄg jag att jag glömt att skÀra i basregistret nÀr vi lyssnade lite pÄ en mix. Jag kör record/reson Àr det nÄn som vet om det finns en frekvensanalysator som jag bara kan köra nÀr jag lyssnar. Av de jag hittat hÀr sÄ Àr de pluggins typ VST som jag fattar det?

Är det nĂ„n som har koll om det finns nĂ„n jag bara kan köra utan att behöva ha den som plugg in?

Postat

Att nÄgon Ànnu inte har tipsat om SPAN Àr bortom min förmÄga att tÀnka.

Gratis och bara sÄ jÀvla bÀst.

Yepp den mÄste ja testa, fler som sÀjer den À bra, men vilken tar ja, kör mac, Àr det audio unit, har du koll.

Behöver ja köra rewire Àven pÄ den?

Postat

Javisst!

đŸ˜Č

Ja he..he.. e lite osÀker pÄ det hÀr med alla j-la format, pluggar etc :-)

Men som jag fattar det kör man ju rewire mellan tvÄ applikationer typ reson <-> cubase typ som ett

protokoll för att skicka spÄr till och frÄn tex reason/record <-> cubase

men denna vill jag ju köra direkt i mac och som jag fattar Àr ju audio unit mac:s egna format

sÄ det har egentligen ingeting med den 3:e parts applikationen man kör, eller? Eftersom den ligger

parallellt, dvs ja kan köra den utan att record Àr igÄng.

dvs skall bara va Ä tanka ner och köra utan att man behöver lÀgga den i tex en speciell mapp etc.

E lite ny pÄ mac ÄxÄ sÄ inte sÄ javla vass pÄ den, men den funkar bra :-)

Postat

HĂ€r ska ni fĂ„ nĂ„t att dregla över 🙂

schOPE

Det bÀsta jag har sett och jobbat med, har bl.a side chain och massa andra fantastiska funktioner.

Helt överjÀvulusiskt bra.

Kan laddas ner och anvÀndas gratis dock Àr den billig att köpa.

AU och VST,

Kolla in alla deras andra grymma pluggar oxÄ. GoŽn Get!!!

Postat
som jag fattar Àr ju audio unit mac:s egna format

sÄ det har egentligen ingeting med den 3:e parts applikationen man kör, eller?

JodÄ, din applikation mÄste ha stöd för Audio Units. Cubase stöder inte Audio Units, det anvÀnder Steinbergs VST-teknik.

Record stöder inte pluggar alls, sÄ dÄ fÄr du köra Record med Rewire mot en DAW med som klarar antingen VST eller AU.

Postat

JodÄ, din applikation mÄste ha stöd för Audio Units. Cubase stöder inte Audio Units, det anvÀnder Steinbergs VST-teknik.

Record stöder inte pluggar alls, sÄ dÄ fÄr du köra Record med Rewire mot en DAW med som klarar antingen VST eller AU.

Bra dÄ en jag med, men det vill jag inte.

Det mÄste finnas ett program som jag kan köra direkt. Dvs jag kör bara tex filen direkt i itunes

dvs jag vill INTE ha en plugg utan vi kunna analysera vilken ljudfil som helst utan att behöva starta en DAW.

Jag vill tex se om det ligger massa skrÀp under tex 30hz pÄ en vanlig stereofil.

Postat

SlÀng in MClass EQ pÄ instrumentspÄren i Reason och aktivera högpassfiltret lÀngst till vÀnster för att stÀda under 30Hz. Ja, kanske inte pÄ bas och bastrumma men övriga instrument.

NÄja, om du registrerar dig som Mac-utvecklare hos Apple kan du ladda ner Developer Kit. DÀr finns verktyget AU Lab som lÄter dig köra igÄng en AU-plugg som det vore ett fristÄende program.

Postat

yepp, det gör jag alltid Àven pÄ varje spÄr, men upplevt att det kan ligga lite skumma grejor. Sett det vid svepning

att högtalarna jobbar i lÄga frekvenser dvs jag hör inget men ser konen gunga rejÀlt.

Men jag kan missat nÄn filtering och inbillar mig... men kanske lika bra kan köra med en svepning som sista koll sÄ ja vet att det Àr rent.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.