Jump to content
Annons

Cubase kraschar hela tiden... HJÄLP!


peddap

Recommended Posts

Hej!

Jag har suttit en hel natt och försökt att få igång bandets dator för inspelningsändamål.

Jag har tröttnat på att släpa min bärbara dator så jag fixade fram en stationär dator till replokalen. Tanken är att spela in på den och ta med filerna hem på en extern hårddisk för att sedan mixa hemma.

Ljudkortet är en MOTU 828 MK3 med två preamps kopplade till den via ADAT. Firewire används sedan för överföringen till datorn.

Problemet är att när jag ska koppla upp MOTU:ns utgångar mot Cubase ingångar totalt 16 monokanaler och tre stereokanaler (jag tar dom en och en) i Cubase (VST Connections) så kraschar cubase nästan direkt. Är det någon som förstår varför?

Jag har testat följande:

- Uppgraderat XP med allt.

- Nedgraderat XP till SP2.

- Bytt drivrutiner för MOTU 828 MK3 (2 olika versioner där åtminstone den ena fungerar på min bärbara dator)

- Installerat Cubase SX3 och avsinstallerat (senaste versionen)

- Installerat Cubase 4 (senaste versionen)

Inga andra program finns på datorn än som kommer med vid installationen av XP.

Samma problem uppstår oavsett kombination av åtgärderna ovan...

Kan det ha något med att hårdvaran inte pallar med? Det är en gammal Pentium 4, 3,00 GHz, 1 GB RAM. (var topp of the line en gång i tiden och då fanns ju SX3 på marknaden)

Några tips?

Mvh

Peter

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Problemet är att när jag ska koppla upp MOTU:ns utgångar mot Cubase ingångar totalt 16 monokanaler och tre stereokanaler (

Ta det där en gång till för det är väl inte riktigt så du menar 🙂

Koppla MOTU's utgångar mot Cubase ingångar? Du menar förmodligen att få Cubase att initiera MOTU's in OCH utgångar i VST connections?

Om du nu säger att Cubase craschar, NÄR craschar den? Kan du initiera några ingångar innan CB crashar?

Uppgraderat XP med allt? Menar du att du installerat SP 3? Har du installlerat om Windows XP från scratch när du nedgraderat till SP2? Jag tror inte att man kan nedgradera från SP3 till SP2 så där bara huxflux utan att det skulle kunna bli problem.

Din gamla dator är kompatibel med de nya drivrutinerna för ditt MOTU o.s.v o.s.v.. gammal dator - nya drivrutiner , ny Cubase och allt det där mittimellan är ju som upplagt för problem..

..men det känns inte som ett olösligt problem - för de olösliga problemen har jag haft 😄

( inte riktigt sant, men väldigt nära. )

Skjut igen så får vi se.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en ordentlig felsökning efter hårdvarukonflikter kan du göra såhär:

Stäng datorn. Och plocka ur grejjer tills du har minsta möjliga antalet komponenter: koppla ur modem, CD, nätverkskort, feta graffekort, interna ljudkort o modem etc. En gång var det en USB-mus som ställde till det för en polares ljudkort..

Funkar det inte då så installera om windows till en fräsch start. Funkar det inte då? Låna någon polares firewirekort. Byt firewiresladdarn eller kablarna från ADAT-burkarna.

.. om det inte funkar att kriga med mjukvaran. Men det där som du försöker göra borde ju funka. Funkar kortet utan att du använder ADAT? Spela upp ljud genom det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Kör du verkligen med Motu:s ASIO drivisen i Cubase ? Får du en insignal i CueMix FX mjukvaran

på resp kanal som ser ok ut utan fördröjning om du tar ut signalen in i Cubase kanal för kanal ?

Ljudkortet har oneklingen tung last om man ska använda så många kanaler på en och samma gång

i en äldre burk. Är det ett helt band där tex trummisen ska få dedikerade kanaler direkt in i ljudkortet

utan en extern mixer där man summerar trummickarna till två kanaler in i Cubase så är det verkligen

rejällt tilltaget.

Testa med din bärbara i replokalen så ser du ifall det är pc:n som strular eller om det är kopplingarna

till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för alla svar, eller frågor snarare 😉

Jag kör nu med alla program uppdaterade till max och visst använder jag MOTUs ASIO. Ljudkortet klarar lätt av att ha alla kanaler aktiva, vilket är mycket bra då vi spelar in livespelningar men också rep.

Jag tror faktiskt inte att det har något med själva CUBASE att göra. Snarare hårdvaran eller möjligen MOTU:s drivrutiner. MOTU är ökända för att ha mycket problem med sina drivrutiner (de använder aldrig sig av betaversioner och deras support suger stort).

Jag har dock testat med flera versioner av MOTU:s drivrutiner utan att lyckas.

Men efter att jag uppdaterade DirectX så klarade jag av att åstadkomma det jag var ute efter. Jag lyckades faktiskt koppla ihop alla kanaler i Cubase (även om programmet tappade kontakten flera gånger, dvs det står "svarar inte" i aktivitetshanteraren) och sparat det som presets och även som templates. Det fungerade sedan att spela in. Men efter att jag stängde ner Cubase och öppnade det igen återkom problemen, fast inte varje gång. Nu verkar det fungera slumpmässigt istället 🙂

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för alla svar, eller frågor snarare 🙂

Jag kör nu med alla program uppdaterade till max och visst använder jag MOTUs ASIO. Ljudkortet klarar lätt av att ha alla kanaler aktiva, vilket är mycket bra då vi spelar in livespelningar men också rep.

Jag tror faktiskt inte att det har något med själva CUBASE att göra. Snarare hårdvaran eller möjligen MOTU:s drivrutiner. MOTU är ökända för att ha mycket problem med sina drivrutiner (de använder aldrig sig av betaversioner och deras support suger stort).

Jag har dock testat med flera versioner av MOTU:s drivrutiner utan att lyckas.

Men efter att jag uppdaterade DirectX så klarade jag av att åstadkomma det jag var ute efter. Jag lyckades faktiskt koppla ihop alla kanaler i Cubase (även om programmet tappade kontakten flera gånger, dvs det står "svarar inte" i aktivitetshanteraren) och sparat det som presets och även som templates. Det fungerade sedan att spela in. Men efter att jag stängde ner Cubase och öppnade det igen återkom problemen, fast inte varje gång. Nu verkar det fungera slumpmässigt istället 😄

Peter

... och nu är jag tillbaka på ruta ett. Den kraschar hela tiden... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...