Jump to content
Annons

skillnad på "group", "FX" och vanlig Inserts (konstigt problem)


Fimp06

Recommended Posts

Tjenna.. tänkte höra vad är det för skillnad på "FX channels" och "group"?

såhär går det till när ja mixar sång.... Jag lägger till en FX kanal och i den inserten lägger jag comp, eq, reverb, å hela köret, sedan på alla sångspår lägger ja den FX kanalen på SEND sedan drar upp nivån till 0, enkelt

ska jag kanske använda en "group" ist??

Men iaf så satt jag idag hos en kompis och vi blev missnöjda som fan när vi hade lagt på Autotune i en FX kanal, för så skulle det verkligen inte låta..

Sedan stuvade vi om och la Autotunen direkt på sångspårets Insert, och fick ett helt annat ljud..

VAD beror de på? allt detta har gjort mig ganska förvirrad 🙂

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte hur det är i cubase 4 LE, men i Cubase 4 Studio och det stora Cubase 4 (senaste uppdateringen), så är det faktiskt ingen skillnad alls på group och FX spår. Inte vad jag vet i alla fall. Inte efter att de släppt routing möjligheterna totalt fria i Cubase.

Fast själv använder jag fortfarande FX spår för effekter och grupp spår som subgrubber. Men det är mer för att själv kunna hålla reda på de olika.

Men en autotuner ska du definitivt lägga som insert på det spår du vill den ska jobba på. Lägger du den som en FX send så får du ju dubbla signaler. En ren och en auto-tunad.

Link to comment
Dela på andra sajter

FX track används ju för att kunna använda samma effekt mot olika kanaler.

Grouptracks addar du tex på dubbar eller för att sätta effekter mot samma midikanaler också, fast annorlunda. GRouptracks använder jag ofta typ inserts direkt på gruppen istället för på audiospåren eller midikanalerna, (vanligast är väl att gruppera audiospår)

Sen är det inte onstigt att det låter förjävligt när du drar upp senden till 0 ... för då tar ju effekten överhand över ljudet.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

(Ljudet = Audio / audiospåret)

FX-kanaler används till ljudeffekter som ska adderas till originalljudet såsom reverb, delay, chorus, m.m. Det är då du använder "sends"

för att skicka ljudet till FX-kanalen för att få till effekten, men du styr inte om ljudet helt utan bara "tappar av" ljudet. Originalljudet ligger ju på sitt spår och har sin egen regel, medan FX-kanalen har sin regel. Då har du ju de obehandlade ljudet på originalskanalen och det behandlade ljudet på FX-kanalen. Genom att skruva upp "send" på originalspåret så får du ju mer eller mindre effekt.

Kompressor & Autotune är exempel på ljudprocessorer som generellt inte ska blandas med originalljudet utan ta hand om hela ljudet. Därför ska autotune & kompressor m.m läggas direkt på det spåret som en insert. Då går allt ljud direkt in i ljudprocessorn och behandlas direkt. Insert istället för send alltså. Det behandlade ljudet ligger då endast på en regel, originalkanalens regel, alltså endast en regel. (inget "blandande")

Man kan tänka lite på att dela upp plug-ins i "ljudprocessorer" och "ljudeffekter", så ger det en liten bättre bild på hur man ska använda dem.

/L

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...