Jump to content
Annons

Micstativ


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare,

Det här kanske låter hur lustigt somhelst, men låt gå ändå:

Jag håller på ganska mycket med radio och vet att det är mycket populärt med micstativ liknande vanliga brodslampor. Köper man ett sådant i en musikaffär får man punga ut 500:-, då jag är ute efter två, är detta inte rimligt. Därför undrar jag om man skulle kunna använda en sånhär liknande lampa till ändamålet, med lite pill och modifikation då förståss. 🙂

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet säger mig att mickstativ ska man lägga pengar på.

Det finns inget så irriterande som billiga stativ som inte håller måttet.

Tänkte en gång för många år sedan när jag jämförde priser att eftersom det ena stativet var så billigt kunde man ju bara köpa ett nytt sen när det pajjade.

Efter två veckor och en rulle tejp för att kunna genomföra en spelning. Gick jag och köpte ett dyrt K&M stativ istället och det har hållit i många år nu.

Har aldrig köpt ett billigt stativ igen och har aldrig blivit besviken.

K&M och Proel har jag haft goda erfarenhter av.

Så mitt tips är snåla inte utan köp ett riktigt bra på en gång så slipper du bli förbannad och slängt bort de första pengarna du la för att spara.

Kvalitet lönar sig.

Lycka till / DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare,

Det här kanske låter hur lustigt somhelst, men låt gå ändå:

Jag håller på ganska mycket med radio och vet att det är mycket populärt med micstativ liknande vanliga brodslampor. Köper man ett sådant i en musikaffär får man punga ut 500:-, då jag är ute efter två, är detta inte rimligt. Därför undrar jag om man skulle kunna använda en sånhär liknande lampa till ändamålet, med lite pill och modifikation då förståss. :rolleyes:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Dom funkar, men inte med speciellt tunga mickar. Vi har några ombyggda lamphållare i radiostudion och dom funkar med en Sennheiser MD421, men en ADK A51 (kondensator) med tillhörande hållare gör så den viker sig.

Jag har tänk på att köpa en Boombracket, den skulle kunna vara ett alternativ till "lamphållarna".

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller med Dr Hans! Snåla inte med mickstativ.

K&M är min favvis bland stativ. Det finns säkert andra som är bra, men jag har aldrig blivit besviken på K&M.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...