Jump to content
Annons

FL Studio, CPU?


dicennian

Recommended Posts

Hejsan alla pĂ„ studio.forum! 😏

Idag ska jag ta upp ett problem som inte funnits alltid, men ett jÀdra tag. Kan ocksÄ ha funnits innan bara att jag inte tÀnkt pÄ det.

Hur som helst, nĂ€r jag gör en lĂ„t och ska spela upp mycket samtidigt medans jag gör lĂ„ten, vi sĂ€ger trummor, cymbals, melodi, bas, effekter och ett gĂ€ng strings samtidigt. DĂ„ krĂ€vs det vanligtvis sĂ„dĂ€r 20% av CPU:n, vilket inte alls Ă€r farligt, men grejen Ă€r det att redan innan jag tryckt pĂ„ play sĂ„ drar FL 70% av min cpu, sĂ„ nĂ€r jag spelar upp blir det 90. VARFÖR? behöver inte ens ha det upptabbat, ibland stannar dessa (40-70%) kvar efter att jag stĂ€ngt av FL, dĂ„ de dras i bakgrunden som "FL" i enhetshanteraren.

Tar jag bort instrument frÄn listan sÄ sÀnks denna siffra, men det verkar variera vilka instrument det Àr, och hur mycket de drar. Detta Àr hur som helst mycket irriterande och det kan ej vara menat att det ska vara sÄhÀr?

Ram - 2GB

CPU - AMD Athlon 64 2.21Ghz

OS - Windows XP SP3

Ljudkort - DĂ„ligt surroundkort för 300-400 spenn. (Är detta fallet, sĂ€g gĂ€rna ett externt ljudkort som rent generellt Ă€r bra, som du sjĂ€lv rekommenderar. Prisklassen kan va 1000-3000kr.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ditt problem kan ha flera anledningar. Först och frÀmmst tycker jag att du ska kolla:

  • Bufferns latency pĂ„ ljudkortet
  • (Om du har dualcore) multithreadded generator processing pĂ„
  • Om du av misstag har tagit bort "smart disable"
  • Om du har nĂ„gon annat program i bakgrunden som spökar
  • Har din dator fĂ„tt ett virus?
  • Är datorn varm, och arbetar dĂ€rför sakta?

Vanliga anledningar 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ditt problem kan ha flera anledningar. Först och frÀmmst tycker jag att du ska kolla:

  • Bufferns latency pĂ„ ljudkortet
  • (Om du har dualcore) multithreadded generator processing pĂ„
  • Om du av misstag har tagit bort "smart disable"
  • Om du har nĂ„gon annat program i bakgrunden som spökar
  • Har din dator fĂ„tt ett virus?
  • Är datorn varm, och arbetar dĂ€rför sakta?

Vanliga anledningar 😄

hej hej... jag har ungefÀr samma problem (och liknande dator)... vart finns den "smart disable" knappen?...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har en

Dualcore 3Ghz

4GB ram

10.000 rpm hÄrddisk

Ljudkort m-audio Delta 1010lt

Min gamla dator som var 2Ghz + 2GB ram och 7200rpm hÄrddisk körde FL ihop sig stup i kvarten.

Om jag gjorde en lÄt som började komma upp i 3 minuter sÄ fick jag Àndra latency, och i andra fall sÄ gick inte ens det.

Jag hörde tillslut inte ens vad jag spelade för nÄgot.

Nu kör jag pÄ ljudkortets Asio drivrutiner och det funkar hur fint som hÀllst.

Fördröjningen pÄ midi signalen kÀnns inte som att den existerar nÀr jag slÄr pÄ synten och hör ljudet spelas upp i FL

gör projekt som Àr ganska stora.

Men det gÀller Àven att lÀra sig mixningen, och inte överdriva med att ha Delay eller reverb pÄ varje instrument.

Tex kan man skapa en reverb kanal som man linkar de andras instrument till osv.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tools > Macros > Switch Smart Disable For all Plugins

đŸ˜Č

okey tackar. Hur vet jag om den Àr pÄ eller ej? det Àr ju inte nÄgon bock eller nÄgot har tryckt nÄgra gÄnger pÄ den... Eller ska jag trycka pÄ den "nÀr det behövs"? eller hur funkar det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 veckor senare...
okey tackar. Hur vet jag om den Àr pÄ eller ej? det Àr ju inte nÄgon bock eller nÄgot har tryckt nÄgra gÄnger pÄ den... Eller ska jag trycka pÄ den "nÀr det behövs"? eller hur funkar det?

Det undrar jag ocksÄ faktiskt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det undrar jag ocksÄ faktiskt

Du mÀrker att den Àr pÄ dÄ det stÄr smart disable med en bock i pÄ vstns meny.

Du mÄste altsÄ trycka i funktionen för att den ska gÀlla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...