Jump to content
Annons

hur får man fram klaas basen och lite andra frågor


yobare

Recommended Posts

kan någon posta en flp på klaas bas tex ett exempel och vilka effecter så man lägga på. samt hur gör man så att ljdet vågar ner i fl studio. Tex om jag gör en mix så går melodin --------_ sen detta _ ska va att den ändras i frequency eller lixom eq ändras på slutet. Tex så jag inte behöver göra nya samples för varje gång jag ska ändra eq.

sen denna bas hur får jag fram den

och sist denna

kan någon ge lite flp på hur man kan göra vilka synthar och vad för effecter man ska lägga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

kan någon posta en flp på klaas bas tex ett exempel och vilka effecter så man lägga på. samt hur gör man så att ljdet vågar ner i fl studio. Tex om jag gör en mix så går melodin --------_ sen detta _ ska va att den ändras i frequency eller lixom eq ändras på slutet. Tex så jag inte behöver göra nya samples för varje gång jag ska ändra eq.

sen denna bas hur får jag fram den

och sist denna

kan någon ge lite flp på hur man kan göra vilka synthar och vad för effecter man ska lägga på.

Det du menar heter Automation Clip, sök på Youtube så vet du vad det är. Finns bl.a Volume-Automation och Stegrande Automation.

Allt kan nog fixas via mixern.

Angående basen så tror jag du får ratta fram den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har ingen flp eller. vore jätte tacksam och vad mer för instrument ska man lägga på basen eq filters osv?

asså automation clips fattar ingenting när jag kollar på dom tutorials. vill få ludet att först låta som vanligt sen så filtreras ljudet med eq och sen såblir det vanlight igen så fortsätter låten lixom om du vet vad jag menar.

och den viktigaste basen jag vil få fram är

denna 1.20 i låten så hör man basen mer. Den e lixom mer brusig och så

hur gör jag denna bas måste ha en sån bas ☺️ vill kunna göra den i alla fall den som hjälper mig ska jag va evigt tacksam för 🙂 Redigerat av yobare
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag kolla på gamla trådar slutade göra musik ett tag fick en tarm sjukdom. nu e jag tillbax och behöver hjälp för att få fram just en sån bak och vad skulle detta hjälpa?

kanske du kan hjälpa mig eller? e du duktig i FL studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Electro-House är den tråkigaste stilen av alla. ALLA vill verkligen låta exakt som Klaas. När man kollar runt på olika forum så ser man exakt samma frågor "Hur gör jag klaas basen?? Kan du göra en flp till mig och skicka sen??"

Varför är alla så jävla förlamade och "rädda" för att öppna upp en synth och skruva till något eget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Electro-House är den tråkigaste stilen av alla. ALLA vill verkligen låta exakt som Klaas. När man kollar runt på olika forum så ser man exakt samma frågor "Hur gör jag klaas basen?? Kan du göra en flp till mig och skicka sen??"

Varför är alla så jävla förlamade och "rädda" för att öppna upp en synth och skruva till något eget?

Håller gladligen med 😏 tur att någon mer än jag vågar säga det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men grejen är så här jag vill få något liknande. Grejern är effecterna man andvänder fatt få dom bas ljuden. Asså sen så tänker jag skruva fram något eget. tror du jag tänker göra en kllas kopia lixom helt värdelöst. Klaas kör ju samma bas i alla låtar låter piss tråkigt.

men som denna låt tex.

basen i denna låt e fet som fan lyssna på 1.20 tiden så hör du basen bättre lixom den låter mer phrasig distad vette fan hur man skall förklara hur gör man detta. Sen skulle det ju va kul att kunna veta hur man gör en klaas bas fast jag kommer inte andvända den men vill få fram effecterna och hur man gör en sån pitch tex.

Så förmodar att man måste ha massa vst effects för att få till ett sjyst ljud på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

behöverförtfarande hjälpmed denn.omnågon har lust kan säga hur jag ska göra :rolleyes: kommer alldrig få till den annars :S eller kan ni inte? svara då istället att ni inte vet så jag vet och kan fråga någon annan stans :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men grejen är så här jag vill få något liknande. Grejern är effecterna man andvänder fatt få dom bas ljuden. Asså sen så tänker jag skruva fram något eget. tror du jag tänker göra en kllas kopia lixom helt värdelöst. Klaas kör ju samma bas i alla låtar låter piss tråkigt.

men som denna låt tex.

basen i denna låt e fet som fan lyssna på 1.20 tiden så hör du basen bättre lixom den låter mer phrasig distad vette fan hur man skall förklara hur gör man detta. Sen skulle det ju va kul att kunna veta hur man gör en klaas bas fast jag kommer inte andvända den men vill få fram effecterna och hur man gör en sån pitch tex.

Så förmodar att man måste ha massa vst effects för att få till ett sjyst ljud på basen.

Då har du inte hört många låtar av honom. Tycker han kommer med något nytt varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

asså vilket seriöst onödiga inlägg. Varför postar ni sånt? jag behöver hjälp att få till en bas. Och ni driver med mig eller gör hela grejen till en lekstuga hur gammal e ni 12-14?

det låter så i alla fall. max 16. Nattvakten lixom rätt onödigt inlägg. varför inte hjälpa till istället för att hålla på sådär. Kanske för att du inte kan göra musik? jag tror det e därför så vill du synas. den enda som hjälpt mig i detta forum e lord von bagge han har jag på msn men han e alldrig online längre väldigt sällan lixom. :S

men ok då vet jag att ni inte kan få till ett sånt ljud eller vet hur man gör kan jag gå någon annan stans o fråga ok tack o hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men grejen är så här jag vill få något liknande. Grejern är effecterna man andvänder fatt få dom bas ljuden. Asså sen så tänker jag skruva fram något eget. tror du jag tänker göra en kllas kopia lixom helt värdelöst. Klaas kör ju samma bas i alla låtar låter piss tråkigt.

men som denna låt tex.

basen i denna låt e fet som fan lyssna på 1.20 tiden så hör du basen bättre lixom den låter mer phrasig distad vette fan hur man skall förklara hur gör man detta. Sen skulle det ju va kul att kunna veta hur man gör en klaas bas fast jag kommer inte andvända den men vill få fram effecterna och hur man gör en sån pitch tex.

Så förmodar att man måste ha massa vst effects för att få till ett sjyst ljud på basen.

runt 1.20 så försvinner allt annat ljud

om man har en kompressor på mastern då fyller basen upp hela ljudbilden alltså blit automatiskt starkare istället för att brottsmed alla andra ljud.

grundljudet förändras inte så mkt tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat lakt på higpass filet lowpassfilter eq samt compressor reverb lite delay. Det låter i alla fall inte likadant har även kollat how to make a typical electro bassline långt ifrån såna ljud som dom proffsen gör :S

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon posta en flp på klaas bas tex ett exempel och vilka effecter så man lägga på. samt hur gör man så att ljdet vågar ner i fl studio. Tex om jag gör en mix så går melodin --------_ sen detta _ ska va att den ändras i frequency eller lixom eq ändras på slutet. Tex så jag inte behöver göra nya samples för varje gång jag ska ändra eq.

sen denna bas hur får jag fram den

bara lyssant igenom snabbt och det låter som att de gjort ovanligt lite med basen

det är ju en vanlig synth-bas: alltså öppna en vst synth och leta igenom grundljuden så hittar du säkert något liknande utan att pilla

sen får du troligen lägga lite eq för att inte krocka med kicken och eventuellt en dist och lite delay

de har lagt filter automation på vissa ljud i diskanten men inte på basen

samma här: en kompressor på mastern jobbar ju olika beroende på hur mycket ljud som finns i ljudbilden så när övriga ljud försvinner får basen mer plats

den här låten har för övrigt en riktigt tråkig bas men det är väl subjektivt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till yobare: Som många redan har påpekat i denna och flera andra av dina trådar så är det väldigt enkla ljud du frågar efter. Det kan vara det som väcker viss irritation hos medlemmar här på forumet.

Det handlar främst om att välja rätt instrument till rätt ljud så kommer du märka att du inte behöver ratta särskilt mycket.

Vilket instrument som är rätt lär du dig bäst genom att leka lite med de instrument du redan har tillgång till.

Detsamma med pluggar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men jag har frågat och då får man en länk till typ Typical electro bassline och dom säger det e så man gör. Sen när jag testar så låter det inte lika dant det e inte lätta ljud kan jag lova en polare så att det va någ freq filter man ska ha.

du kan ju visa ett exempel så får jag se om det e så enkelt ? har provat tro mig det e inte enkelt ljud. får ni till den basen e ni gud. helt seriöst har lakt på alla olika effecter som går o provat mig fram låter i alla fall inte lika dant.

har fått länkar till denna tutorial

låter sjukt dåligt långt ifrån benassi bas samt den där genial - south beach basen men om den e så enkel gör en så jag får se om ni grejar det.

För jag grajr det i alla fall inte. + att jag hållt på med fl studio i 7 år självlärd. kan göra cascada bass mm men inte denna. det e vissa filter man ska ha + compressor något och sen fatt få bruset i basen. Men om ni tycker denna tutorial låter lika dant som detta ljud så behöver ni inte skriva en komentar för att det e långt ifrån samma ljud. dom har dock baserat basen på samme saw tone grej som e i alla electro basar men filtrerna e unika. Det e någon man gör som jag inte kan ännu. Lixom och det sjuka e ni tycker att det är så enkelt att göra få se ett exempel en mp3 eller flp så kan jag få se om det e så som ni säger? som sagt bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

De ljuden du länkar kan du lätt göra i 3osc. Testa dig fram bara 🙂. testa lägg på lite olika effekter. Chorus kan ändra soundet helt ibland.

www.myspace.com/turnhouse <--- dom ljuden är gjorda enbart i 3osc

Redigerat av Proffset
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte roligare att försöka skapa något eget i stället för att försöka härma det någon annan redan har gjort? Om alla försöker härma något befintligt ljud från en hitlåt, så låter ju allting likadant till slut och blir totalt ointressant att lyssna på eftersom man ju har hört det tidigare i otaliga låtar.

Det är ju genom att hitta på något annorlunda som man har en chans att sticka ut och bli upptäckt av fler lyssnare i stället för att bara ses som ännu en i mängden av kopior...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag testar med vanguard 3xosc etc for den här basen v-station. Men får inte fram det 3xosc låter närmast och jag har lekt med 10 olika effecter chourus phaser o allt fuixar det i alla fall inte. lätt har nästan gjort ett sånt ljud föresten förutom att jag inte fattar mig på filter effecten. det brusiga morphiga i basen. det e den grejen jag e ute efter och när jag kan den kan jag göra mina egna basar. CLeas jag tänkter inte göra likadan bas så du vet jag vill bara få fram hur ja göra brusiga effecten. den som låter som morphing :S

och den dära låten som jag lyssnar p nu hans andra låt e inte alls likt den där basen. Den jag vill få fra me mer brusig vilket filter andvänder man någon som kan sånt här? eller måste jag fråga själva snubben själv. SJutk svårt att få tag i har inte ens någon hemmsida. :S kanske måste fråga i någon musik affär :S

Redigerat av yobare
Link to comment
Dela på andra sajter

jo men jag har frågat och då får man en länk till typ Typical electro bassline och dom säger det e så man gör. Sen när jag testar så låter det inte lika dant det e inte lätta ljud kan jag lova en polare så att det va någ freq filter man ska ha.

Så det låter inte likadant som mixade och mastrade låter.Vilken överraskning.

asså vilket seriöst onödiga inlägg. Varför postar ni sånt? jag behöver hjälp att få till en bas. Och ni driver med mig eller gör hela grejen till en lekstuga hur gammal e ni 12-14?

Du skapar nya trådar hela tiden med " Hur gör jag den basen ? " " Vart finns såna presets ? " " Hur gör jag den andra basen ? "

Iochmed att du verkar ha enorma problem och få till basljud är ju inte slutsatsen svårt att göra att du HÖR inte basen i din nuvarande

studiomiljö. Så istället för att konstant fråga om hur man rattar fram ett viss ljud , vilket i sig inte är svårt kanske du borde fokusera mer brett och

börja lära dig om mixning samt ialla fall läsa på vad Mastring är och vad den kan göra för låten.

Då kanske du kommer till insikt att en mix inte är ett ljud , utan en blandning av ljud och frekvenser och för att få det och låta " Fett " måste något annat

låta mindre " Fett ".

Och har du suttit i 7år och hållit på med musik är det mycket märkligt att du inte redan vet detta.

Sedan fattar jag bara hälften av vad du skriver 🙂

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar att jag skriver skit jag har dyslexi. Men försöker fårstå mig på sidechain compressor i FL med granulizer. samt peak controller. fattar inte hur man får ljudet in i granulizern? asså kollad på en tutorial just :S någon som kan hjälpa med det :S

Link to comment
Dela på andra sajter

För varje svar du ger kommer du med en ny fråga.

Det borde ju finnas nån form av manual eller tutorials som du kan titta på/läsa.Hade du för påstådda 7 år sedan läst manualen eller denna

FL Studio Bible hade du varit på andra sidan tråden och kunnat besvara frågorna.

Lite energi och experimenterande för du räkna med att lägga ned själv annars kan ju vi lika gärna göra låtarna till dig oxå.

Kom på att Image-Line har ett utmärkt eget forum där du troligtvis kommer få svar på dina frågor mycket snabbare än vad du kommer att få här

och jag kan nästan garantera att varje fråga du kan tänka ut är besvarad där så gå dit och kolla oxå..

Flstudio.image-line.com/

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är barnsligt lätt, två oscillatorer är allt du behöver. En noise och en saw. Du sidechainar dom och drar up "porta" skruven en bit.

Och ja, det fungerar alldeles utmärkt i 3xosc.

Link to comment
Dela på andra sajter

i looked some tutorial now. And i cshould use peak controller etc. to make the side chain. But one thing. its still not the same sound. Varför snackar jag engelska. LMAO. nämen grjen e detta ljud i denna låt låter mer trasigt phased morphed. låter krasligt vilken effect är det. Det e den jag e ute efter. e det något filter av något slag?

Link to comment
Dela på andra sajter

i looked some tutorial now. And i cshould use peak controller etc. to make the side chain. But one thing. its still not the same sound. Varför snackar jag engelska. LMAO. nämen grjen e detta ljud i denna låt låter mer trasigt phased morphed. låter krasligt vilken effect är det. Det e den jag e ute efter. e det något filter av något slag?

utan att ha lyssnat alls.. lite dist kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Electro-House är den tråkigaste stilen av alla. ALLA vill verkligen låta exakt som Klaas. När man kollar runt på olika forum så ser man exakt samma frågor "Hur gör jag klaas basen?? Kan du göra en flp till mig och skicka sen??"

Varför är alla så jävla förlamade och "rädda" för att öppna upp en synth och skruva till något eget?

Om någon håller i sin hemlighet och du är berädd på att betala en slant så kanske personen är snäll nog att skicka några flpor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...