Jump to content
Annons

Firebird, Mikrofon lägen.


Stonerbox

Recommended Posts

Hej gott folk!

När jag jämför mellan Hals mik läget och mitten läget hör jag inte någon skillnad. Man tycker ju att den ska blanda båda mickarna då?

Några tankar runt detta?

gibson_firebird.gif

Jag vet att det är en gibson på bilden, inte en epiphone som jag har 🙂

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att kolla om brytaren verkligen fungerar kan du ta en skruvmejsel eller bara en enkrona och peta försiktigt på mickarna. (gitarren kopplad till stärkaren förstås) Den mik som är ikopplad ska ge ifrån sig mkt starkare knack-ljud än den andra. I mittlägget ska båda låta lika starkt.

Du kan ju även testa att ställa den ena tonkontrollen på noll, slå ett ackord och vippa brytaren fram och tillbaka, då bör en väldig skillnad höras. Det kan ju vara så att mickväljaren hängt upp sig, eller att någon kopplat den fel. Det kanske bara är den ena micken som låter hela tiden.

Kan någon ha haft andra mickar på den och bytt tillbaka strax före du köpte den?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

För att kolla om brytaren verkligen fungerar kan du ta en skruvmejsel eller bara en enkrona och peta försiktigt på mickarna. (gitarren kopplad till stärkaren förstås) Den mik som är ikopplad ska ge ifrån sig mkt starkare knack-ljud än den andra. I mittlägget ska båda låta lika starkt.

Du kan ju även testa att ställa den ena tonkontrollen på noll, slå ett ackord och vippa brytaren fram och tillbaka, då bör en väldig skillnad höras. Det kan ju vara så att mickväljaren hängt upp sig, eller att någon kopplat den fel. Det kanske bara är den ena micken som låter hela tiden.

Kan någon ha haft andra mickar på den och bytt tillbaka strax före du köpte den?

Tack för tipset, det kunde jag ju tänkt på innan, men jag ska testa det nu.

Båda mickarna låter var för sig men det är just mitten läget som är lite skumt.

Jag köpte den ny så jag tror inte att några mickar är bytta.

Tack för kommentaren Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, det kunde jag ju tänkt på innan, men jag ska testa det nu.

Båda mickarna låter var för sig men det är just mitten läget som är lite skumt.

Jag köpte den ny så jag tror inte att några mickar är bytta.

Tack för kommentaren Nilsson.

Kom på att det går bra om man slakar tjocka e-strängen med, och trycker den lätt mot mickarna, det blir roliga bjong-bjooiiingljud som säger säkert vilken mik som låter. Jag är svag för Firebirdarna de är väldigt snygga. Och de små humbuckrarna på Gibsons firebirds låter kanonsnyggt. De ska man inte byta ut tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till grej, om stallmicken sitter nära strängarna, men halsmicken sitter längre ifrån, då hörs det nog mindre skillnad mot för om de sitter lika nära. Jag brukar köra halsmicken aningen längre från strängarna än den vid stallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till grej, om stallmicken sitter nära strängarna, men halsmicken sitter längre ifrån, då hörs det nog mindre skillnad mot för om de sitter lika nära. Jag brukar köra halsmicken aningen längre från strängarna än den vid stallet.

Okej, det gör jag med

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörs det större skillnad om du spelar med rent ljud?

kan tänka mig stonerljud med mkt fuzz att skillnaden inte blir stor...

lyssna:

Har kollat mickarna utan fuzz och då hörs det skillnad men inte så mycket, kan säkerligen bero på mickarnas avstånd från strängarna osv.

Där emot med fuzz hörs det mest skillnad om man antingen har bara stall- eller hals micken.

Ja, ja det är inget fel iaf och det är ju skönt.

Tack för era tips och svar, tills nästa gång ha det guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...