Jump to content
Annons

Kan man verkligen få en dödlig elchock av en gura?


JJMusik

Recommended Posts

Annons

Har du ojordat väggurtag och det blir något elektriskt fel i stärkaren, så kan du i värsta fall få ut 230V i strängarna. Kör du jordat så är risken mikroskopisk - och så säkrar man sig ytterligare med jordfelsbrytare, så försvinner risken i praktiken helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ojordat väggurtag och det blir något elektriskt fel i stärkaren, så kan du i värsta fall få ut 230V i strängarna. Kör du jordat så är risken mikroskopisk - och så säkrar man sig ytterligare med jordfelsbrytare, så försvinner risken i praktiken helt.

du menar en vanlig jordfelsbrytare i huset/lägenheten då? eller en speciell för min musikutrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar en vanlig jordfelsbrytare i huset/lägenheten då? eller en speciell för min musikutrustning?

En jordfelsbrytare för hela huset räcker till - men se framför allt till att ha jordat i studion. Utan jordning så får du stötar när du tar på olika apparater. Det är nog oftast en potentialskillnad mellan chassina på runt 60V eller något om det är skillnad - och det gör att det blixtrar när man ska koppla ihop något - och det kan skada prylarna. Det är inte förrän det blir något elektriskt fel som det kan bli livsfarligt - men det är ju obehagligt och kan skada prylarna, så det är ingen hit att köra ojordat. Det hjälper inte om du byter ut din stärkare, utan du får samma problem med en ny, så länge du inte får indraget jord till studions elurtag.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En jordfelsbrytare för hela huset räcker till - men se framför allt till att ha jordat i studion. Utan jordning så får du stötar när du tar på olika apparater. Det är nog oftast en potentialskillnad mellan chassina på runt 60V eller något om det är skillnad - och det gör att det blixtrar när man ska koppla ihop något - och det kan skada prylarna. Det är inte förrän det blir något elektriskt fel som det kan bli livsfarligt - men det är ju obehagligt och kan skada prylarna, så det är ingen hit att köra ojordat. Det hjälper inte om du byter ut din stärkare, utan du får samma problem med en ny, så länge du inte får indraget jord till studions elurtag.

Okej, så det var alltså inte gitarren i sig som tog kål på Keith utan ett fel i stärkaren som tog sig till honom genom att gitarren var dåligt jordad? Han fick antagligen alltså 230v i sig av stärkaren? och hade han haft en jordfelsbrytare så hade det antagligen inte hänt?

Man kan alltså inte få sådana chocker av en gitarr? eller är det så mycket ström i en gura?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så det var alltså inte gitarren i sig som tog kål på Keith utan ett fel i stärkaren som tog sig till honom genom att gitarren var dåligt jordad? Han fick antagligen alltså 230v i sig av stärkaren? och hade han haft en jordfelsbrytare så hade det antagligen inte hänt?

Man kan alltså inte få sådana chocker av en gitarr? eller är det så mycket ström i en gura?

Om det är ojordat så hade det kanske kunnat hända även med jordfelsbrytare. Den springande punkten är att det är ojordat.

Det är väldigt små spänningar som alstras av gitarrmicarna, men du måste ju koppla in gitarren någonstans för at kunna få ljud från den, eller hur...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ojordat så hade det kanske kunnat hända även med jordfelsbrytare. Den springande punkten är att det är ojordat.

Det är väldigt små spänningar som alstras av gitarrmicarna, men du måste ju koppla in gitarren någonstans för at kunna få ljud från den, eller hur...? 🙂

Hehe jo naturligtvis är det så, min fråga var snarare att de volten han fick genom sig skapades i och levererades från stärkaren tillbaka till gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jo naturligtvis är det så, min fråga var snarare att de volten han fick genom sig skapades i och levererades från stärkaren tillbaka till gitarren?

Jäpp! Så måste det ha gått till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så det var alltså inte gitarren i sig som tog kål på Keith utan ett fel i stärkaren som tog sig till honom genom att gitarren var dåligt jordad? Han fick antagligen alltså 230v i sig av stärkaren? och hade han haft en jordfelsbrytare så hade det antagligen inte hänt?

Man kan alltså inte få sådana chocker av en gitarr? eller är det så mycket ström i en gura?

Skulle tro att det var betydligt mer ös än 230V som han fick i sig. Det finns Kondensatorer i stärkare som lagrar ström så det kan bli blir mer än det dubbla t.o.m trippla volten i en stärk än 230V. Och det kan vara farligt om Amperen är den rätta för hög volt och låg amper(ström) dör man inte av men är amperen hög är det mindre bra!

Hur det sedan transportera sig ut till gitarren är en annan femma men konstigare saker har ju hänt. peppar peppar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, dom flesta gitarrer är väl jordade, eller iallafall bör var det...

Ja, genom dig som håller i den. släpper du fingrarna från strängarna helt börjar den brumma om du har provat det nångång, så den jordas genom dig! Det är låg ström som en gitarr handskas med.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att strängarna, stallet, stämskruvar på guran är separerade från mickarna som

först skulle bli strömförande ? Fingarna spelar ju på strängarna mer än att man pillar på mickarna... :rolleyes:

Det går ju visserligen en jordad kabel till fjädrarna till svajjet på baksidan av Stratocaster, men den

kan ju inte leda ström till svajjet, eller ?

Tänk om man bara fick ström när man spelar fel på guran. Vilken rå pedagogik. Då skulle alla bli

som Yngwie M... 😄

Kom på att ifall man är riktigt paranoid för stötar via guran är att köra trådlös koppling mellan

stärkaren och guran. Den skulle aldrig palla 220 volt.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ace Frehley (KISS) fick ju sig en rejäl kyss på en spelning '77 eller '78 men dog inte... uppenbart. Men däremot dog en annan gitarrist som managerades av Neil Bogart (även Kiss manager) men jag kommer varken ihåg bandnamnet eller gitarristens band. Lite sidospår kanske men i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad betyder/menas det?

..."som inte var korrekt jordad".

Han hade alltså förstärkaren ansluten till ett ojordat eluttag. (Eller det fanns i alla fall ingen säkerhetsjord ansluten till förstärkaren.)

Och det här är något som jag och några andra regelbundet framhåller riskerna med - med en drucken papegojas envishet. Medan andra kommer med de mest fantasifulla lösningar som jag inte ska gå in på...

En gitarrförstärkare som inte är ansluten till ett korrekt jordat eluttag innebär alltid en potentiell livsfara - hur spektakulärt och överdrivet det än kan låta.

Den som håller i gitarren riskerar att hålla direkt i en elledning som är ansluten till 230 volt. Och riskerna med det torde väl vara uppenbara för vem som helst.

Att säga att "det är inte så stora risker" eller "det är inte så farligt" är tyvärr att inbjuda till allvarliga elolyckor.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan jordning så får du stötar när du tar på olika apparater. Det är nog oftast en potentialskillnad mellan chassina på runt 60V eller något om det är skillnad - och det gör att det blixtrar när man ska koppla ihop något - och det kan skada prylarna.

Fast jag tycker att det blixtrar lite titt som tätt när jag pluggar in min bärbara dator i ett jordat uttag här hemma. Ytterst lite, men tillräckligt för att det blir ett litet "sken". Hur kommer det sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan man ju ganska enkelt dra jord till elementet... kom inte riktigt ihåg, men det fanns tydligen nån tutorial om man söker här i forumet 😱

(OBS!!!! För att nu inte skapa förvirring, så var hela detta inlägg bara lite skämt, såhär på onsdagsförmiddagen, om nån tyckte det var ett onödigt inlägg, ber jag om ursäkt att jag tagit upp er tid, vet inte riktigt säkert, vafasen, kolla manualen eller sök på forumet... så, nu borde jag ha helgarderat mig, jajustja, det kanske finns både stavfel och någon grammatisk blunder)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig att tänka på filmen "Wristcutters: A Love Story". I den filmen är det en kille som spelar live med ett band. Efter låten är det någon i publiken som ropar "You suck!". Sångaren säger helt kort "Fuck it all", häller öl på gitarrens pickup och dör av elchocken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tillägga: Har vid tre tillfällen råkat ut för att jordsladden i olika gitarrer släppt. Finns bärbara jordfelsbrytare att köpa, billig lösning i kombination med att alltid koppla in sig på jordat uttag.

Utomhus kan vara läbbigt. Har själv varit med om det vid ett flertal tillfällen. Dåliga strömkällor, kvällsdagg mm gör att det brukar kunna bli problem - rent av otrevligt.

Har också läst om olyckor, ibland med dödlig utgång, då elchocken kommit i samband med att gitarrist, samtidigt som han hållt i gitarren, kommit emot sångmikrofonen med munnen. Kan inte förklara, eltekniskt, vad som då kan hända men vet att det har hänt. Någon annan, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar snart nästan känna mig som någon sorts Don Quiote i den här frågan, som slåss mot väderkvarnar... 🙂

Så jag tänker inte gå in i några disskussioner om det här med elsäkerhet, mer än att slå fast fakta:

Det enda säkra sättet (eller säkraste i alla fall, det finns altid saker som kan hända enlig Murhpys lag etc) är att ansluta alla gitarrförstärkare, studioutrustning etc till riktiga jordade uttag och inte laborera med jordlyft eller liknande och i vart fall inte experimentera med andra "jordningsalternatv" någon annanstans.

Vad som tekniskt kan gå snett, utan säkerhetsjord, tänker jag heller inte gå in på i större detalj, det finns otaliga möjligheter. För den som är så intresserad fins det ju elektronik- och elfacklitteratur att plugga vidare i.

Men en reflexion som man kan göra är ju litet av den som wonderboy snuddar vid, när man som musiker använder t ex elgitarr, mikrofon etc så håller man ju ofta i och/eller samtidigt tar i eller rör vid flera föremål av metall som skall vara förbundna med jord om allt är riktigt, men som i stället kan vara strömförande om det är något litet fel någonstans i någon av burkarna de är anslutna till.

Ofta är en rad nätanslutna apparater av de mest skilda slag och de mest skilda kvaliteter hopkopplade vilket ökar riskerna. Ofta kan det vara gammal "fin" utrustning med bristande eläkerhet. Och ibland kan det vara i källare eller utomhus med fukt etc, vilket ytterligar ökar riskerna.

Det kan vara så enkelt och banalt som en kortslutning i en filterkondensator på nätingången i en burk. Då kan det finnas 230 volt med full strömstyrka i chassiet om det inte finns någon säkerhetsjord. Och chassiet, det är i en gitarrförstärkare förbundet med jorden i gitarren, som sitter ihop med stallet - och strängarna...

Ibland kan det vara modifierad utrustning som ytterligare ökar risken. Det kan t ex räcka med att någon "lyft" säkerhetsjorden i en burk som sedan sålts och den nye ägaren har inte en aning. Sedan uppstår ett fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig att tänka på filmen "Wristcutters: A Love Story". I den filmen är det en kille som spelar live med ett band. Efter låten är det någon i publiken som ropar "You suck!". Sångaren säger helt kort "Fuck it all", häller öl på gitarrens pickup och dör av elchocken.

Den varianten låter ganska osannolik, om det inte är något annat fel på förstärkaren eller övrig anläggning. På ingången i en förstärkare skall det normalt inte finnas tillräcklig spänning för att det skall kunna bli farligt (borde väl inte finnas ens i rörstärkare?). Det är "filmfysik", annars hade var och varannan rockstjärna varit död vid det här laget, det skulle isf räcka med att svettas ymnigt ner i gitarrmicken, svett leder ström ganska bra (fukt+salt).

För att förstärka och komplettera Violiners inlägg ovan:

1. Blanda inte jordad och ojordad utrustning.

2. Gör inga hempulade sladdar för att koppla in ojordad utrustning i jordade uttag.

3. Dra inte förlängningssladdar mellan olika rum om du inte vet att det är riskfritt (tror gills inte). Det kan bli olika faser (400v), ojordat blandat med jordat och andra problem.

4. Se till att det finns jordfelsbrytare. Jord är bra, men jordfelsbrytare är fixar andra problem. Säkringar är mest för att skydda mot brand.

5. Jordade apparater bör anslutas till jordade uttag. Man kan få strömförande chassi på halva nätspänningen annars (via nätfilter). Har du fått en kyss av att ta i ett datorchassi och element samtidigt är det troligen något sånt som ligger bakom.

Nu låter jag som en broschyr från ESV, men det är viktiga grejer. El är lurigt, jag är ingen elektriker, men jag vet tillräckligt för att behandla det med respekt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte var klarare över det. Jag vet givetvis att man inte kan göra det (iofs finns det ju människor som som lyckas med det omöjliga, eller enbart är korkade nog: Darwin Awards).

Ville bara påpeka den filmen. Absurt som det kan låta, så är min tanke att ska man gå, så ska man göra det på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske tangerar denna diskussion. Under ett antal år klarade inte Marshall av s-märkningen i Sverige. Då fick man köpa dem "under disk" i åtminstone två musikaffärer i Gbg. Jag jobbade extra i en av dem. Chefen sa att de sålde fler av dem än av konkurrenternas s-märkta. Det var många som var beredda att dö för sitt sound! Kan vara värt att kolla upp om man köper beg Marshalls. Vet ej i detalj vad det var som gjorde att de inte klarade testen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske tangerar denna diskussion. Under ett antal år klarade inte Marshall av s-märkningen i Sverige. Då fick man köpa dem "under disk" i åtminstone två musikaffärer i Gbg. Jag jobbade extra i en av dem. Chefen sa att de sålde fler av dem än av konkurrenternas s-märkta. Det var många som var beredda att dö för sitt sound! Kan vara värt att kolla upp om man köper beg Marshalls. Vet ej i detalj vad det var som gjorde att de inte klarade testen.

Kanske inte hör hit; en jobbarkompis jobbade på Semko ett tag och de fick in all möjlig utrustning från hela världen, även sådant som inte skulle säljas i Sverige eftersom Semko har gott renommé i andra länder. De fick testa grejorna tills de "brann upp". Han sa att det var svårt att se alla high-end stereos och musikprylar som skulle förstöras och inget fick man ta hem heller.

Numera behöver elprylar inom EU bara vara CE-märkta och det kan vem som helst skriva dit.

Och självklart kan man få ut nätspänningen från en felaktig förstärkare i strängarna eftersom de är direkt anslutna till förstärkaren (om man inte kör trådlöst). Tar man då samtidigt i något jordat (fukt ökar risken ytterligare) kan det vara adjöss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...