Jump to content
Annons

Vilka mickar är egentligen viktigast vid truminspelning?


ThirusLiljedahl

Recommended Posts

Har för närvarande ett billigt mickrofonkit för inspelning av trummor och funderar nu på en uppgradering.

Tankarna går kring att att antingen skaffa ett par nya overheadmickar eller nya mickar till trummorna.

Frågan är vad som ger störst skillnad på ljudet, nya trummickar (pukor, kagge, virvel) eller nya overheadmickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror mycket på vilken typ av musik stil och vad för ljud man är ute efter. Men man kan komma ganska långt med kick, snare overhead.

Spelar du ex mycket metal, feta pukor skulle jag köpa mikar för närmikning av pukorna först ex, då det är väldigt viktigt...osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara idé att börja med en bra kaggemick. Kaggemicken i paketen brukar vara svagaste länken.

Som tvåa skaffar du två bra oh.

Vad är det för trummickspaket du har?

Du kanske har några andra mickar som kan passa?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kagge brukar å andra sidan vara det lättaste att mixa vad jag tyckt än så länge. Annars kan man göra om audio filen ganska lätt till midi och välja ett ljud man vill från en sampler. Själv tycker jag det inte känns lika akut.

Om du är smart gör du en plus mins lista. Vad använder du mest, vad är det för ljud jag är ute efter bla bla bla, men beskriv gärna lite mera, vad du har osv.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte som så att ett par bra stormembranare kan jag ha till flera olika grejer, som tex oh och sångpålägg. Jag satsade på RÖDE NT2-A. Sätter man dem ganska lågt som oh, inte ända uppe i taket, så tar de upp mycket fläsk i pukorna.

Det också ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...