Jump to content
Annons

Studiofestival #4 - Semifinal


Jazzman

Vilket arr/komp tycker du bäst om? - Rösta på den du tycker är bäst, inte på den du känner!  

97 röster

  1. 1. Vilket arr/komp tycker du bäst om? - Rösta på den du tycker är bäst, inte på den du känner!

    • 01
      4
    • 02
      0
    • 03
      0
    • 04
      12
    • 05
      1
    • 06
      0
    • 07
      0
    • 08
      1
    • 09
      14
    • 10
      15
    • 11
      1
    • 12
      0
    • 13
      0
    • 14
      1
    • 15
      1
    • 16
      0
    • 17
      19
    • 18
      0
    • 19
      0
    • 20
      0
    • 21
      0
    • 22
      6
    • 23
      0
    • 24
      2


Recommended Posts

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

ja måste nog hålla med många här. 4, 17 22 är nog dom bästa men käns som dom kommer med oavsett min röst så röstade på 24 som jag tycker är värd en final.

Mycket bra grejer. Kul med de som experimenterat lite och skippat den vanliga ackordföljden även om det kanske skorrar lite ibland. Mycket creds till dom 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att röstningssystemet kanske inte är riktigt rättvist. Det finns många kandidater som man vill lägga sin röst på, och att bara ha en röst känns lite torrt. Man skulle ha något annat röstningssystem som gjorde att man kunde lägga poäng på kandidaterna istället, typ 2, 4, 8 och 16 ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att röstningssystemet kanske inte är riktigt rättvist. Det finns många kandidater som man vill lägga sin röst på, och att bara ha en röst känns lite torrt. Man skulle ha något annat röstningssystem som gjorde att man kunde lägga poäng på kandidaterna istället, typ 2, 4, 8 och 16 ..

/Daniel

visst, det hade blivit bäst tror jag åxå - men så går det ju inte att göra med galluparna...

Jag tycker det fanns flera bidrag som direkt kunde sorteras bort - men resterande skall få en ordentlig genomlyssning. Intressanta ackordföljder en del använt. Kändes helt fel ibland 😉

Känns som att bidragen i denna tävlingen håller högst klass hittills. Kul att så många som 24st ville vara med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju bara semifinal nu, så det har ju ingen betydelse om två bidrag ligger i topp. Kommer bidrag på delad 4:e plats tycker jag att alla de bidragen kan vara med i finalen (om det mot förmodan skulle hända).

Absolut 😆 Men Fnykis & Jazzman kan ju få bestämma i finalen IFALL det skulle bli lika 🙂

Medhåll från mig med. Mest rättvist att alla delade 4:e platsare är med i final.

Vore dock kul med en final med poängsättning 1-4 (om det inte blir fler bidrag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att röstningssystemet kanske inte är riktigt rättvist. Det finns många kandidater som man vill lägga sin röst på, och att bara ha en röst känns lite torrt. Man skulle ha något annat röstningssystem som gjorde att man kunde lägga poäng på kandidaterna istället, typ 2, 4, 8 och 16 ..

/Daniel

visst, det hade blivit bäst tror jag åxå - men så går det ju inte att göra med galluparna...

Jag tycker det fanns flera bidrag som direkt kunde sorteras bort - men resterande skall få en ordentlig genomlyssning. Intressanta ackordföljder en del använt. Kändes helt fel ibland 🙂

Känns som att bidragen i denna tävlingen håller högst klass hittills. Kul att så många som 24st ville vara med! 🙂

Men varför måste man göra en gallup av det då? 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

det mest rättvisa i den här tävlingen torde ju vara att dela upp bidragen i tre heat så att man har en gallup per åtta bidrag och av dem går tre vidare till nästa final där det då sammanlagt skulle finnas nio bidrag. Sen röstar man på dom.

Fast det är ju fint som det är nu när det är fyra bidrag i final, eftersom man då kan ha 16 gallupfrågor där man får välja vilken låt man tycker ska komma etta och vilken man tycker ska komma tvåa. Man skulle kunna få 2p för alla som tycker man ska komma etta och 1p för alla som man tycker ska komma tvåa t.ex.

Till syvene och sistens är det ju Jazzman som utformar tävlingen, och det är ju klart okej som det är nu åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lägg ner.. så bra e ju inte 17.. finns ju massa andra!!! 😆

[edit] Angående röstningen tycker jag den duger utmärkt. En röst var och inget krångel. Fatta att hålla på med poäng. Det klarar dom ju knappt ens av i Melodifestivalen och den farsen har ju endå hålt på sen... ja länge iallafall.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Åååååååååååååkäääääääääjj........... 😎

First off.....IMPAD....Mycket!!!!

Här har en amtör som en annan inget att göra... 😉

Bidragen.....:

1: Klart bra, gött arr.....

4: Mmmm, skön stil....

17: Japp, mycket bra arr....

med andra ord: And the twelve goes toooooo.......Nr........17 🙂

PS: När går slutdatum för röstningen....såg inget sådant 😏

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag tog alla bidrag i en röstning direkt var att det känns rättvisare än om man måste slumpa ut bidragen i flera delfinaler, eftesom de som blir mest omtyckta kanske hamnar i en, medan de andra hamnar i en egen grupp. Detta betyder att en sån final kan bli ganska ojämn.

Och ni som har röstat, motivera era omdömmen! Det är ju som sagt halva tävlingen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

# 17 ger en känsla av Janne Schaffer och det är inte dåligt. Hade varit tio poäng om inte körerna hade varit så påträngande.

Jag tycker att många bidrag har en mycket hög kvalitet och det finns en fem sex i toppen som är riktigt tilltalande.

Så min röst går till # 17.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade på 17 nästan enbart på grund av gitarrspelet. Mixen var ganska kass (sångljudet, körernas volym) men blev rejält impad av välspelade (och välINspelade) gitarrer. Bas och trumprogrammering var alldeles för slickt för min smak, men ändå ett snyggt hantverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzman, vilken tävling!

Det är häpnadsväckande bra bidrag totalt sett! Inte många lågvattenmärken här inte!

Jag har lyssnat igenom rubbet och skrivit lite kommentarer om ALLA för att vara demokratisk, dom flesta uppskattar väl lite feedback antar jag.

Jag har delat in dom i tre högar:

1. dom som var sådär/nåja

2. dom som var riktigt bra

3. dom som var allra bäst

DOM SOM VAR SÅDÄR/NÅJA:

========================

# 1 Eagle-Eye Cherry loop i versen, lite småsnyggt, men grejen känns rätt använd (standardloop?). Lite väl mycket konstruerade synkoper i refrängen. Sången hänger inte ihop med resten av låten.

# 3 Fnykis och skatepunk är väl ingen topp-kombination, blir väldigt snabbt tjatig och förutsägbar

# 5 Pampig bombastisk orkester, kul idé, men tyvärr händer inte så mycket mer än så i hela låten. Känns inte som instrumenten kompar sången utan lever ett eget liv.

# 7 Ruskigt otajt funkbas/clavinet-historia med refräng inspelat i ett akvarium... Skumt...

# 8 Ganska ordinär syntreggaebagatell. Mer Ace of Base än Wailers dock....

# 12 En alldeles för hög orgel dränker det mesta och låten känns lite fyrkantig. Småtrevlig men beige...

# 13 Inte min kopp te, går för mycket upp och ner/fram å tillbax, känns improviserad... Plus för sången 😎

# 14 Gullig, bygger på samma idé som 1:an i verserna. En riktig dansbansglidning i refrängen, underbart! Annars för snäll va? Bra bridge!

# 18 Låter Hall & Oates/Kenny Loggins-produktion, snustorrt och retro så det räcker. Inte dåligt alls.

# 19 Tack för hästsko-kompet! Hör man alldeles för sällan! Spattig låt! Tror dock upphovsmannen kommer mer till sin rätt med eget material! 😏

# 20 Introt låter mix av Walk this way/Can't touch this, sen blir det nån sorts metal som är lite taskigt mixat ihop med sången. Obegriplig refräng. Snack i bakgrunden som jag inte riktigt hör. Balla guror emellanåt...trummorna bara för mycket...

# 21 Behaglig, ren, med avspänd syntsax som gör nån grej rätt konsekvent. Skön, men efter 1:30 har man hört hela låten.

# 23 Blir stressad av den här. Kanske meningen. Intressant, men gör illa örat.

DOM SOM VAR RIKTIGT BRA:

===================

# 2 Vackert klassisk i inledningen, lite melankolisk med snygg ståbas. Sinnessjukt stick i "måste gå...". Hmm, jag tror jag kan gissa vem som gjort den här.

# 6 Skönt enkel. Fett smack i trummorna när dom kommer in. Schysst. Foten dunkar med ända fram till refrängen, sen händer inte så mycket mer. Enkelt, bra, okej...men saknar nåt.

# 11 Mysigt, börjar som More Than Words. Lågmäld, bra. Skön lösning på sticket... "Käck" avslutning!

# 15 Verserna känns mer effekt än bra melodi - mäktiga pisksnärtar dock! Refrängerna bättre, särskilt första och sista! Sticket är riktig Ultravox!

# 16 Mer 80-tal. Den härna känns som den hänger ihop riktigt bra. Lyssnar gärna vidare. Saknar nåt kul som krydda.

# 17 Läckra guror! Och här händer det desto mer grejor! Stråkar, la-la-la och flöjter. Högt betyg på variation, men den tappar lite i helhetsintrycket på att det händer nästan för mycket. Bra lirat som fan.

# 24 Ett smörgåsbord av låtklipp, Hello, Level 42 och Freestyle. Kul men lite splittrat.

DOM SOM VAR BÄST:

==============

# 4 Bästa introt!! Läckert lagd takt. Skönt gung! Vilken radiohit! Hänger ihop jäkligt bra, man vill höra mer. Bästa helhetsintrycket!

# 9 Den här gillar jag skarpt! Ljudet är lite burk men det är snyggt lirat, särskilt basen. Oväntat med 80-tals orchestra hits i refrängen. Ligger inte lika skönt i örat som 4:an men det händer desto mer i låten.

# 10 Sköna tassande vispar och jäkligt läckra elpianofigurer och orgellicks. Kompetent! Låter som husbandet hos INGVAR Olsberg!

# 22 Schyssta mackor! Refrängen knäcker - skitbra körer, gitarrer och inte minst trummor. Det här är grymt musikaliskt. Och fan ett gitarrsolo i slutet också, jag ger upp. Minus för krasch-effekterna på slutet och en något stökig mix, men det vägs upp av allt annat.

Hoppas dom fyra sista här går till semi! Jag röstar på 22:an, men kunde lika gärna valt 4:an.

Det var allt från pratsjuka hörnan ikväll.....

FÖRRESTEN: när tävlingen är avgjord - kan vi inte ha en tävling om vem som gjort vilken låt. Jag tror att jag kan gissa några iallafall 😉 !?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min röst går till bidrag nummer 10. Den var rolig och mysig på samma gång och lyfte fram sången bättre än många andra bidrag. Jäh. Grymma trummor var det förresten också!

edit: Massor av creds till hammagrella som orkar!

Vore förresten jäkligt kul att få höra vem fnykis röstar på...

Och vilken hyllning till Olsberg gillar han själv bäst? 😏

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja .. kul med feedback .. tråkigt med osanningar bara .. fast det får man väl reda ut sen när tävlingen är över och man kan säga vilken låt som är sin egen ..

(ingen stor grej, egentligen smickrande antar jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort eloge för Hemmagrellas initiativ att recensera bidragen! Jag hade nog inte orkat göra det själv.. 🙂

Jag tyckte 3 av bidragen (4, 9 10) hade aningen längre snok i vädret än dem andra.. men den slutgiltiga rösten fick ändå låt 4. Det är en typiskt låt i den stil jag gillar och så var den välgjord, modern och fräsh på nåt sätt. Helt klart en låt man skulle kunna lyssna på flera gånger om, fast sången har bankat en ont i skallen en månad nu. 😳

Snacka om att kvalitén på bidragen var över förväntan! Nästa gång vet jag vilket motstånd man har att förvänta sig.. så, perkele vad jag skall ge järnet!

Fast jag inte har fått en enda röst än så länge, så är jag lika glad för det. Nu har man istället fått lite inspiration från andra.. 😉

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...