Jump to content
Annons

Studiofestival #4 - Semifinal


Jazzman

Vilket arr/komp tycker du bäst om? - Rösta på den du tycker är bäst, inte på den du känner!  

97 röster

  1. 1. Vilket arr/komp tycker du bäst om? - Rösta på den du tycker är bäst, inte på den du känner!

    • 01
      4
    • 02
      0
    • 03
      0
    • 04
      12
    • 05
      1
    • 06
      0
    • 07
      0
    • 08
      1
    • 09
      14
    • 10
      15
    • 11
      1
    • 12
      0
    • 13
      0
    • 14
      1
    • 15
      1
    • 16
      0
    • 17
      19
    • 18
      0
    • 19
      0
    • 20
      0
    • 21
      0
    • 22
      6
    • 23
      0
    • 24
      2


Recommended Posts

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Svååååårt!!!

Väldigt varierande och kul!

Efter en första snabbgenomlyssning har jag sållat bort lite drygt hälften.... Verkar inte ha riktigt samma smak som alla andra här, men de här är kvar såhär långt:

2, 5, 6, 9, 13, 14, 15, 16, 18, 20

Tagit bort rätt många pga "trista"/"vanliga" arrangemang...

Tycker förresten att det var förvånande många som inte fick till tajmingen i början. Strulade iofs lite med det själv innan jag fick till det (och sedan kastade in handduken), men såå svårt var det väl inte...? Men det kanske var meningen att det skulle va så, vad vet jag...? 🙂

Ok, får nog återkomma med beslutet till lite senare...

Edit: Nu...

Försöker mig på lite korta omdömen om de som kommit till min "semifinal":

2: Snygg och lågmäld...till en början, sedan blir det heltokig "karusellmusik"... 🙂

5: Jag är lite såld på pampig klassisk musik, och det här var riktigt schysst! Bra idéer och inte så lite udda i den här samlingen! Det enda negativa är att det inte alltid är 100% synk känslomässigt mellan sång och arr...

6: Snygga ljud, alltid trevligt med lite filtersvepseffekter... 🙂 Gnägget är heller inte fel!! 😉 Att melodin hela tiden spelas i bakgrunden tar dock ner betyget...

9: Jazzig och snygg! Växer riktigt snyggt i refrägen. Nog proffsigast i samlingen (iallafall av de jag har kvar här nu).

13: Schysst elektroversion. Verserna känns lite väl stompiga och entoniga, men refrängerna gillar jag! Lite väl mycket autotuner/vocoder kanske...? Gillar det avskalade slutet!!

15: Snygg lite lågmäld elektronisk version! Vågsvall och piskor... 🙂 Går tyvärr på i lite samma lunk lite för mycket. Hade önskat en upptrappning istället för en avskalning på slutet!

16: Egentligen samma kommentarer som #15. Riktigt snygg, men hade önskat att något mer hände.

18: Gillar kombinationen av gitarr och bubblig synthbas, men jag gillar ju inte pads så mycket...

Ok, det var inte så dumt att sitta och skriva såhär... Fick lite bättre överblick. 5, 9, 15 och 16 kommer nog till min lilla "final"!! 🙂

Återkommer efter sista omröstningen... 😳

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt överrumplad att det gick att skruva till såna här mästerverk på det sångspåret 😉

4 och 10 ligger sida vid sida i mina öron, men slut hamnade rösten på nr. 4!

Link to comment
Dela på andra sajter

Android:

Vilken tajming pratar du om? Att det sackar lite precis innan första refrängen eller?

Eller syftar du på att det är upptakt i sången? 🙂

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker förresten att det var förvånande många som inte fick till tajmingen i början. Strulade iofs lite med det själv innan jag fick till det (och sedan kastade in handduken), men såå svårt var det väl inte...? Men det kanske var meningen att det skulle va så, vad vet jag...? 🙂

?? Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag säger som så många andra - vilket startfält! Kul att se så många arrangemang kring ett och samma sångspår. Sedan är det inte så lite hedrande att texten inbegriper en själv. Det är så man blir lite gråtmild!

Spelade förresten några av spåren för min tjej, hon undrade om jag och Jazzman var gamla polare - för hur kunde han annars skriva en så träffande text 😛

Riktigt svårt att utse den absoluta favoriten. Ni deltagare har gjort riktigt många bra tolkningar! Nedan mina kommentarer, helt efter personligt tyckande:

Några av dem jag gillar bäst:

1 - Passande gitarrspel i introt. Bra arr.

4 - Introt, flytet och mixningen är nog det mest proffsiga. Sedan passar sången riktigt bra till denna tolkning. Dessutom snyggt tillfixad sång.

9 - Skönt med blås! I like.

10 - Peps, here I come!

17 - Riktigt skönt gitarrspel! Skulle varit i startfältets absoluta topp med bättre mixning.

22 - Lättlyssnat, i positiv bemärkelse. Lite burkig gitarr.

Några som i skrivande stund inte fått några röster men som ändå innehåller något jag gillar är:

8 - Dubben! Behöver slipas i mixningen för att stega sig upp till toppen av startfältet.

15 - Vibbar av tidig depeche mode

16 - Leave in silence (se ovan)

Har lyssnar många, många gånger och min röst faller till slut på låt nummer 4. Mest för att ljudbild/sång/genomförande passar bäst tillsammans i denna låt, samt för att jag tror denna "kan gå hem hos kidsen". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat allihopa!

Men för mig finns det en solklar vinnare här: NR 10

Jag fastnade direkt för den här. När jag hörde den var det liksom självklart att det var Reggae som Fnykis hade i sina fraseringar när han sjöng in sitt spår.

Svängig jazzig reggae med snyggt sound och snygga ljud. Helt rätt stuk och sväng. Lite Esbjörn Svensson eller Anders Widmark över Rhodesliret. Svängigt trumkompt med visparna och bra samspel mot sångspåret. Riktigt bra.

Som sagt, många bra bidrag, men min röst går solklart till nr 10!

Övriga tankar:

2 - Har ett snyggt intro och outro men det blir lite tråkiga ljud på resten av låten. Lite GM-ljud? Oboe? Sax?

9 - Lite tunn och småtråkig i början, men det blir mycket bättre efter halva låten när blåset kommer in.

22 - Snyggt sound och bra producerat.

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort Cred. till Hamma som recenserade samtliga bidrag (-bara det är väl värt en sån där sak man kunde vinna 😄 -)! Och gjorde det tror jag Spiken-på- huvudet/den ömma tån. Bara att ta åt sig alltså. 🙂

-Jag försöker lista ut vad Hammis skrev om sig själv. Blev jävligt nyfiken! 😛

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

jag väntar spänt på dräpande kommentarer från Nattvaktaren och Danny Cort 😎

Kanske skulle gamle DiscoDan ta och göra ett mixtape med bidragen snyggt ihopmixade till ett infernaliskt 15minuters rus?

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle gamle DiscoDan ta och göra ett mixtape med bidragen snyggt ihopmixade till ett infernaliskt 15minuters rus?

Vore juh rätt ballt. 😄

Skulle inte vara några problem med tempot iallafall 😎

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Upptakten.

Det är väl en ren tolkningsfråga? Personligen tyckte jag låten blev mycket snyggare när man förskjöt den in efter 1an.. Går ju inte sätta rätt eller fel där..

Okejrå... Hade säkert inte tänkt på det på samma sätt om jag inte suttit och pulat med det själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag väntar spänt på dräpande kommentarer från Nattvaktaren och Danny Cort 😎

Kanske skulle gamle DiscoDan ta och göra ett mixtape med bidragen snyggt ihopmixade till ett infernaliskt 15minuters rus?

Hehe.

Det är jutider nu, kompis.

Då är t.o.m. vi snälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att veta om 10:an är gjord med äkta Rhodes och Hammond eller om det är pluggar? Är det ett äkta mikat trumset, eller är det typ Big Fucking Drums vi pratar om? 😎

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort Cred. till Hamma som recenserade samtliga bidrag (-bara det är väl värt en sån där sak man kunde vinna 🙁 -)! Och gjorde det tror jag Spiken-på- huvudet/den ömma tån. Bara att ta åt sig alltså. 😎

-Jag försöker lista ut vad Hammis skrev om sig själv. Blev jävligt nyfiken! 😄

Bra förslag dede! 🙂 För som det ser ut just nu på poängfronten så kommer jag garanterat INTE att vinna vanliga tävlingen iallafall! Men jag tar det som en man, ingen skam att förlora i sån här konkurrens.

Mitt bidrag, jo jag skrev sanningsenligt om det oxå, jag tycker faktiskt så.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses. Blir lissen i ögat att man inte hann fixa fram något eget bidrag och vara en i gänget...

Well well, here goes...

04: proffsigt, skön ljudbild! vers-sången känns lite ur fas dock..

08: ha! trodde nog ngn skulle köra reggae-beat...

10: ha! en till.. skön! mer gung i sången än väntat..

13: skiljer sig iaf från mängden.. 😄

15: samma här.. retro-synth så det ryker. 😉

17: jodå, schyssta gitarrer och stråkar.. men körerna??

19: haha, makalösa manickar?? kul! 😄

22: innovativt mollande på durig sång... 😄

24: coolt intro, saknar körer i refrägen dock.

Jag tycker speciellt nr 4 och 10 är outstanding från övriga.

Nr 4 - Mycket mer "hit-dänga" kan man nog knappast få det att låta utifrån de förutsättningar som gavs (fick man använda auto-tune förresten??). Skitbra gjort, och jag vågar nästan slå vad om vem som står bakom... 😄

Nr 10 - riktigt skön! Imponerad över vilken sväng det blivit även i sången, låter verkligen som om musiken gjorts först och Fnykis sjungit in i efterhand. Förbannat bra! 🙂

Helst skulle jag vilja rösta på bådaaaa!! Attans så svårt. Den ena ersätter ju inte den andra precis... hmpfh.

4 eller 10 eller 4 eller 10 eller 4 eller 10 eller 4 eller.. elle belle bille bulle... 🙂

Förresten, det lustiga med upplägget är ju att de som vinner prylarna är förmodligen de som minst behöver dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det lustiga med upplägget är ju att de som vinner prylarna är förmodligen de som minst behöver dem. 😄

Sant, de borde tillfalla stackaren som inte har lyckats med någonting 🙂

4:an får min röst eftersom den känns som den som passar in med sången bäst. Att man skulle göra en rock- eller reaggedänga och sedan hyra in en liten kille med pipig röst för att lägga sångspåret känns inte så trovärdigt. Jag får lite "Rosa Helikopter"-vibbar av denna låt och det passar verkligen in.

Dock så fanns det ju en andra massa trevliga bidrag som var schysst gjorda...men, men....there can only be one.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det lustiga med upplägget är ju att de som vinner prylarna är förmodligen de som minst behöver dem. 😄

Sant, de borde tillfalla stackaren som inte har lyckats med någonting 🙂

4:an får min röst eftersom den känns som den som passar in med sången bäst. Att man skulle göra en rock- eller reaggedänga och sedan hyra in en liten kille med pipig röst för att lägga sångspåret känns inte så trovärdigt. Jag får lite "Rosa Helikopter"-vibbar av denna låt och det passar verkligen in.

Dock så fanns det ju en andra massa trevliga bidrag som var schysst gjorda...men, men....there can only be one.

Bump.....

Slog mig oxåå..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som de flesta

4. Grymt bra. Vill höra mer av den som gjort detta! Sången flyter allra bäst i den här vilket gör att den får min röst.

17 Sticket får mig att smälta

22 En låt som bara blir bättre och bättre ju längre den lider. Jäkligt snygga gitarrer också.

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...