Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
  rockstone sa:
när man spelar in elbas är det då bäst at bara stoppa sladden rätt i bordet eller blir det bättre att line-a den genom en basförstärkare?

Rätt i bordet? Borde bli ett ganska träigt ljud då? 🙂

Postat (redigerat)

Har du lineutgång från basriggen så blir det bättre att ta det därifrån till mixerns lineingång. Om du pluggar in basen direkt i mixern, så har den fel ingångsimpedans och kommer att belasta micarna för mycket - något som brukar ge ett tunnare ljud. Ett annat alternativ om man inte vill koppla in basriggen, är att köra med en aktiv DI-box mellan basen och mixerns micingång för att skapa den högohmiga instrumentingång som behövs...

Redigerat av Claes
maart (oregistrerad)
Postat
  Guitar Nilsson sa:
Varför tycker bara jag att det är bättre med mik framför bashögtalaren i stället för line?

varför inte både och? Skulle jag bara välja det ena skulle jag dock välja att line:a efter försteget (eller var det före steget efter??).

Postat
  maart sa:
varför inte både och? Skulle jag bara välja det ena skulle jag dock välja att line:a efter försteget (eller var det före steget efter??).

De flesta musiker strävar väl att få fram ett ljud de gillar i sina trummor elle förstärkare. Och det ljudet vill man ju förstås ha på inspelningen, utom när det gäller elbas. Då är det på något självklart vis så att det ljud basisten letat i åratal och nu är nöjd med ändå anses som förkastligt, vi måste ha ett annat ljud, "vi kör line så vi slipper det där skitljudet du kör med".

Det där kommer jag aldrig att ta till mig.

Postat

Både line och mick tycker jag är att föredra (men man får se upp för fasfel), men måste man välja antingen eller så skulle jag köra på line för det är lättare att få till.

Fast det var iofs inte riktigt vad tråden handlade om.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När jag spelar in andra så line:ar jag också gitarren parallellt med mickning av hans stärkare oavsett om gitarristen bara vill ha sitt stärkarsound.

Redigerat av Analogfreak
Postat
  rockstone sa:
när man spelar in elbas är det då bäst at bara stoppa sladden rätt i bordet eller blir det bättre att line-a den genom en basförstärkare?

Har inte testat själv, men om vi utgår ifrån att du inte har någon bassimulering så borde det bli bättre att ta line out från basförstärkaren och sedan kanske en impuls på en sjyst baslåda. MEn det är som sagt bara en tanke och inget jag testat själv. Spelade in bas senast idag. Själv hade jag en AKG D112 som närmick, en sontronics Sigma som rumsmikrofon och en line box. I mixen så används line-signalen knappt. Det jag gjorde med den va att lägga lo-fi pluggen i pro tools på den, lägga ett hi pass filter och dra på saturation. Tycker det lyfter fram lite sköna övertoner. Gör samma som analogfreak med gitarrister. Men oj, vad jag svävade iväg i mitt inlägg om allt möjligt. sorry. Men jag gav iaf min tanke om grundfrågan iaf 😊

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Fick jag välja mellan enbart line (utan möjlighet med emulerad stärk eller så) eller enbart mickat, skulle det nog bli mickat

Redigerat av Opus99
maart (oregistrerad)
Postat
  Guitar Nilsson sa:
De flesta musiker strävar väl att få fram ett ljud de gillar i sina trummor elle förstärkare. Och det ljudet vill man ju förstås ha på inspelningen, utom när det gäller elbas. Då är det på något självklart vis så att det ljud basisten letat i åratal och nu är nöjd med ändå anses som förkastligt, vi måste ha ett annat ljud, "vi kör line så vi slipper det där skitljudet du kör med".

Det där kommer jag aldrig att ta till mig.

Det finns säkert flera för/nackdelar med båda sätten. Personligen tycker jag att man vinner endel tydlighet genom att line:a jämfört med att micka. Kanske beror på att jag oftast jobbar med ganska billiga färstärkar-combos. Dessutom slipper man ju läck om man line:ar.

Men som jag skrev, är det en seriös inspelning/livespelning brukar jag köra både line och mick.

Postat
  Gizmozis sa:
Har inte testat själv, men om vi utgår ifrån att du inte har någon bassimulering så borde det bli bättre att ta line out från basförstärkaren och sedan kanske en impuls på en sjyst baslåda.

Vår basist har en Bass Pod Xt Live, är det bättre att koppla från den till stärkaren och sedan från stärkaren till ljudkortet, eller direkt frå poden till ljudkortet? 😉

Postat
  Overkill sa:
Vår basist har en Bass Pod Xt Live, är det bättre att koppla från den till stärkaren och sedan från stärkaren till ljudkortet, eller direkt frå poden till ljudkortet? 😄
Direkt från Poden tror jag. Den är väl gjord för det. Med förstärkaren i serie blir det tårta på tårt, kanske mer brus och sämre ljud.
Postat

ok ,om man linar gittar samtidigt som man mickar och spelar in den behövs det nån slags box för att få rätt ohm antal då eller kan man sätta sladden rätt i bordet?

Postat (redigerat)
  Overkill sa:
Vår basist har en Bass Pod Xt Live, är det bättre att koppla från den till stärkaren och sedan från stärkaren till ljudkortet, eller direkt frå poden till ljudkortet? 😉

Bas pod är ju en simulering av förstärkare och låda, så den kan du koppla direkt till din ingång. Men om du vill använda poden så kan du spela in line signal och sedan re-ampa med podden så du kan skruva fram rätt sound i efterhand. Och om du märker att det inte är rätt sound ju längre fram i produktionen du kommer så kan du ju ätergå till din linesignal och re ampa igen med nytt sound.

rockstone sa:
ok ,om man linar gittar samtidigt som man mickar och spelar in den behövs det nån slags box för att få rätt ohm antal då eller kan man sätta sladden rätt i bordet?

Du behöver en så kallad line box. På denna har du en tele input (din gitarr), sedan har du XLR out (till mixerbordet), sedan har du en tele thru (till förstärkaren). Även om du har en DI-ingång i bordet så måste du ju kunna splitta signalen så att den även går till förstärkaren samtidigt så du får en line-signal och en uppmickad signal på en och samma gång.

MVH

Anders

EDIT:stavfel

Redigerat av Gizmozis
Postat
  rockstone sa:

Live tar jag ljudet från min Fender Hot Rod alltid via en Red Box linedosa som sitter på högtalarkabeln med ett XLR-uttag. Det stämmer nog med både mixrar och ljudkort. Det ljudet gillar jag bättre än lajnad bas, man behöver aldrig skruva nåt, det låter bra på en gång.

Postat

Linedosa på högtalarkabeln?????

Zogge (oregistrerad)
Postat
  Guitar Nilsson sa:
Varför tycker bara jag att det är bättre med mik framför bashögtalaren i stället för line?

Förmodligen för att det är bättre så... 😛 Line i all ära, men spacet i form av någon akustik förlorar man. Nu är det ju tyvärr så att de flesta inte upplever att det är så noga med en bas, bara den har tryck och sitter i tempo.

Zogge (oregistrerad)
Postat
  Analogfreak sa:
Linedosa på högtalarkabeln?????

Ja jag tyckte också det lät konstigt... Vem f-n sätter en linedosa där?

Postat (redigerat)
  Zogge sa:

Svarar jag på det så blir det så livat.... Det är så känsligt... 😛

Redigerat av Analogfreak
Postat
  Zogge sa:
Förmodligen för att det är bättre så... 😛 Line i all ära, men spacet i form av någon akustik förlorar man. Nu är det ju tyvärr så att de flesta inte upplever att det är så noga med en bas, bara den har tryck och sitter i tempo.

nja.. om du har ett taskigt rum och en lite kass basförstärkare så tror jag nog att du uppnår bättre resultat med simuleringar av både akustik, topp och låda. Men det allra viktigaste för ett bra basljud ser jag i arr och basist.

MVH

Anders

Postat
  Zogge sa:

Om man vill lajna sit instrument men gillar samspelet mellan stärkare och instrument är det smart att lajna efter högtalarutgången. Då får man med hela signalkedjan fram till högtalarna. Dvs eventuell slutstegsdist, förstegsdist, övrig karaktär i stärkaren, både seriella och parallella effekter och självklart instrumentet.

Red Box har även högtalarsimulering så den går att köra rakt ut i PA eller använda direkt i mix om man vill.

maart (oregistrerad)
Postat

ja, varför alla dessa förvånade svar? Det är väl inte så jätteovanligt att man line:ar så? Däremot vet jag inte om det går med vilken linebox som helst eftersom man kör förstärkt signal genom den...

Postat
  maart sa:
ja, varför alla dessa förvånade svar? Det är väl inte så jätteovanligt att man line:ar så? Däremot vet jag inte om det går med vilken linebox som helst eftersom man kör förstärkt signal genom den...

Med en linebox kan man inte göra så utan det måste vara en annan omvandlare i så fall...

maart (oregistrerad)
Postat
  Analogfreak sa:
Med en linebox kan man inte göra så utan det måste vara en annan omvandlare i så fall...

kanske med en Red box som "han som inte får nämnas vid namn" skrev. Och då syftar jag inte Harry Potter-snubben.

Postat

Ja men då är det inte en vad-man-kallar för linebox utan en "speaker tap and cabinet emulator" och det är en helt annan sak. 😎

maart (oregistrerad)
Postat
  Analogfreak sa:
Ja men då är det inte en vad-man-kallar för linebox utan en "speaker tap and cabinet emulator" och det är en helt annan sak. 😎

det var just därför jag skrev "Däremot vet jag inte om det går med vilken linebox som helst eftersom man kör förstärkt signal genom den..." 😎

Postat
  maart sa:
det var just därför jag skrev "Däremot vet jag inte om det går med vilken linebox som helst eftersom man kör förstärkt signal genom den..." 😎

jaa men då förstår jag vad du menar.. 😎

Postat (redigerat)

Redbox: den sitter på högtalarkabeln, tele in, tele ut mellan slutsteg och högtalare, sen har den ett XLR-uttag där man tar signalen till bordet. DEn funkar i stället för mikrofon. Jämfört med en SM57 så blir ljudet ut i PA-systemet absolut bättre, man slipper tex allt lågbasbummel som finns i närheten av PA-subbar.

Att den skulle låta bättre än en mick vägrade jag tro på tills jag provade själv. Live låter det bättre än SM57 i alla fall. Sennheiser E906 har jag skaffat en nu, men inte hunnit prova live än...

En gång i studio har vi spelat in gitarren på tre kanaler, en mick framför, en mick inne i combon plus redboxen.

Edit: Till basgitarr har jag inte provat den...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
  Analogfreak sa:

Linebox är ett ganska oprecist uttryck. Är det en box som omvandlar till linjesignal, en box som tar emot linjesignal eller en box som låter en signal gå i direkt linje till annan utrustning (utan omväg via högtalare/rum/mikrofon)?

Om vi använder förkortningen DI funkar det bättre. Och visst är Red Box en typ av DI.

Och det är inte den enda varianten. Whirlwind och Proco gör t ex DI-boxar som går att koppla antingen innan eller efter förstärkaren. Utan högtalarsimulering då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.