Jump to content
Annons

Exciter?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

På min förra Rolandporta fanns en hel del jox inbyggt, bla exciter till multieffekten till tex sång. Exciter fanns även i min Behringer Ultradyne som jag hade som en sorts masterapparat. Än så länge har jag inte hittat nån exciter i den Tascam digitalporta jag nyligt skaffat mig.

Är det nödvändigt med exciter? Kan tillägga att det lilla sång jag spelat in med Rödemickarna tycker jag låter bra utan ens eq, förut ville jag alltid gasa vid 1,4 khz och från typ 4 khz och uppåt men nu låter sången bra som den är.

Brukar ni köra exciter på mastern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Vissa älskar exciter, andra hatar det. Så det är högst personlig smaksak. De som avskyr det brukar säga att det kan man få till med en vanlig EQ som man får med en exciter. Det är ju sant, men vilket man föredrar....ja smaksak.Själv använder jag det på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa älskar exciter, andra hatar det. Så det är högst personlig smaksak. De som avskyr det brukar säga att det kan man få till med en vanlig EQ som man får med en exciter. Det är ju sant, men vilket man föredrar....ja smaksak.Själv använder jag det på mastern.

Jag tyckte också det lyfte mastern, om jag bara hade förstånd att inte ösa på med för mycket, som det gärna blev av allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa älskar exciter, andra hatar det. Så det är högst personlig smaksak. De som avskyr det brukar säga att det kan man få till med en vanlig EQ som man får med en exciter. Det är ju sant, men vilket man föredrar....ja smaksak.Själv använder jag det på mastern.

Man får INTE samma resultat med en eq, eftersom Excitern lägger till subtila övertoner i materialet och inte bara lägger till/drar ner vid en viss frekvens som en eq gör. Exciter är förresten ett patent från Aphex och kan inte användas av andra. Det är därför man ofta ser termen "enhancer" hos andra tillverkare som försöker efterlikna funktionen...

Plockat från Aphex' hemsida:

The audio reproduction process is far from perfect, even under the best of circumstances. Every step causes some degradation of the audio signal. What is happening involves the loss of some of the harmonics or overtones of the sound, the fragile parts that give it intelligibility. Equalizers cannot restore clarity and realism because they can only work on what's left of the original sound, often increasing noise and distortion in the attempt.

Although the initial impression of the Aural Exciter is often that it is some form of EQ, a comparison soon proves the difference. Equalizers are a static, fixed process, and they cannot boost what is no longer there. Equalizers can also add considerable power to the amplifier output, possibly causing amplifier clipping, speaker damage, ear fatigue and/or increased reverberation.

The Aural Exciter is a dynamic process that actually recreates the missing harmonic material and adds it back in the form of a very small cue signal. Because the enhancement signal is so small, it adds little power to the audio signal. It is easily reproduced, even by low quality systems, and is not affected by acoustic problems, such as "dead zones" or reverberant fields. Because the harmonics or overtones created are derived from the main signal and are musically and dynamically related, the result is very natural and pleasing to the ear, and sounds "correct"..

Aural Exciter is a proprietary process, patented worldwide and cannot be duplicated by any other means than a genuine Aural Exciter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis när man aktiverar en exciter så låter det alltid skitbra tycker jag. 5 sekunder senare inser man att så var inte fallet. Brus och en massa äckliga frekvenser framträder som gör en trött i öronen ganska snabbt. Bättre att titta över de tidigare insertsen istället och försöka hitta/återskapa det man upplevde som en förbättring med excitern.

Annars är exciter en Judas Priest låt. Ni missar väl inte PriestFeast nu i mars med Megadeth & Testament? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis när man aktiverar en exciter så låter det alltid skitbra tycker jag. 5 sekunder senare inser man att så var inte fallet. Brus och en massa äckliga frekvenser framträder som gör en trött i öronen ganska snabbt. Bättre att titta över de tidigare insertsen istället och försöka hitta/återskapa det man upplevde som en förbättring med excitern.

Annars är exciter en Judas Priest låt. Ni missar väl inte PriestFeast nu i mars med Megadeth & Testament? 😉

Väntar man tålmodigt får man vettiga svar! Jag har tänkt spela in och mixa så likt det låter från början så exciter kan jag nog avvara helt. Någon som vet när det började användas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får INTE samma resultat med en eq, eftersom Excitern lägger till subtila övertoner i materialet och inte bara lägger till/drar ner vid en viss frekvens som en eq gör. Exciter är förresten ett patent från Aphex och kan inte användas av andra. Det är därför man ofta ser termen "enhancer" hos andra tillverkare som försöker efterlikna funktionen...

Plockat från Aphex' hemsida:

fast att kalla det Exciter är väl ändå inte förbjudet? Det heter ju Exciter i logic....!?!? tekniken i sig kanske är patenterad....men det kanske var det du menade? 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak & Demonproducenten; att hoppa på Nilsson så där är inte särskilt trevligt och det är anledningen till att jag plockade väck just dessa inlägg från er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar man tålmodigt får man vettiga svar! Jag har tänkt spela in och mixa så likt det låter från början så exciter kan jag nog avvara helt. Någon som vet när det började användas?

GuitarNilsson: Kolla denna länken

En finfin modern exciter för VST är "SpectraLive" av CrySonic. Nu vet jag att du inte kör datorbaserat, men vad jag vet att du lägger upp lite visor då & då, så möjligheten att få materialet i dator baserad miljö finns. Med en editor typ WaveLab eller liknande som kan köra VST/DX så skulle du iallafall kunna höra vad som händer. En hel drös med presets att välja på guidar en snabbt rätt. Just den där wow-upplevelsen som man får de första sekunderna kan faktiskt berätta en hel del om ens material och vart man står när det kommer till denna "glassiga" effekt som excitern ger :rolleyes:

/freddie Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

GuitarNilsson: Kolla denna länken

En finfin modern exciter för VST är "SpectraLive" av CrySonic. Nu vet jag att du inte kör datorbaserat, men vad jag vet att du lägger upp lite visor då & då, så möjligheten att få materialet i dator baserad miljö finns. Med en editor typ WaveLab eller liknande som kan köra VST/DX så skulle du iallafall kunna höra vad som händer. En hel drös med presets att välja på guidar en snabbt rätt. Just den där wow-upplevelsen som man får de första sekunderna kan faktiskt berätta en hel del om ens material och vart man står när det kommer till denna "glassiga" effekt som excitern ger :rolleyes:

/freddie Nilsson

Tricket är väl att använda lagom lite av det. I Ultradynen jag har finns det ju exciter. Vet bara inte hur jag ska koppla in den. Att skaffa nåt program att köra i dator känns helt orealistiskt för mig. Då skulle jag nog hellre sluta spela helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tricket är väl att använda lagom lite av det. I Ultradynen jag har finns det ju exciter. Vet bara inte hur jag ska koppla in den. Att skaffa nåt program att köra i dator känns helt orealistiskt för mig. Då skulle jag nog hellre sluta spela helt.

Ja varför ska man lära sig något nytt som kan öppna upp en massa nya fördelar som man inte hade en aning om när man kan sitta och vägra förändringar istället. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja varför ska man lära sig något nytt som kan öppna upp en massa nya fördelar som man inte hade en aning om när man kan sitta och vägra förändringar istället. 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak & Demonproducenten; att hoppa på Nilsson så där är inte särskilt trevligt och det är anledningen till att jag plockade väck just dessa inlägg från er.

hoppa på en hel yrkeskår är däremot både befogat å tillåtet - för att inte nämna trevligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni har en massa synpunkter på varandra så kan ni väl ta det med PM, så att vi andra slipper läsa en massa ovidkommande tjafsande i trådarna...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att du är en nolla är ingen fördom. Det finns ljudtekniker som är både skickliga och trevliga. Du kommer aldrig att bli varken trevlig eller skicklig. Varför lägger du aldrig ut nåt här som du spelat in? Är det för att du aldrig har spelat in nåt?

Varför lägga upp sitt material här så att vem som helst kan ladda ner det? Det är personligt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ska posta i tråden så håll er till trådens ämne - Privata diskussioner och/eller vad ni tycker om varandra får ni ta i PM.

Jag har rensat upp diverse inlägg som inte tillför tråden något.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Rensade lite i tråden igen. Kom igen nu och håll er till ämnet. Privara åsikter om någons uttalande i en gammal tråd kan väll höra hemma i den tråden, eller ännu bättre via PM.

Jag ber er ödmjukast att verkligen hålla er till ämnet nu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att en exciter kan gröta till diskanten och göra den ful så jag strävar alltid efter inspelningsteknik, eq-användning etc. som gör det möjligt att använda så lite exciter i slutbussen som möjligt men det slutar alltid med att den finns med där. Väldigt sparsamt använd dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rensade lite i tråden igen.

jo såg det

men lite väl godtyckligt va?

antingen får du ta bort hela harangerna med repliker från båda håll, eller låta bådas vara kvar

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry835692 blir ju tex väldigt konstig att ha kvar som svar på nåt som inte finns kvar längre - speciellt när inte hela innehållet citeras

men du kanske inte är klar än?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo såg det

men lite väl godtyckligt va?

antingen får du ta bort hela harangerna med repliker från båda håll, eller låta bådas vara kvar

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry835692 blir ju tex väldigt konstig att ha kvar som svar på nåt som inte finns kvar längre - speciellt när inte hela innehållet citeras

men du kanske inte är klar än?

Helt rätt. Hoppas jag inte missade något nu, men jag tror jag raderade de som handlade om tråden jag raderade först.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag håller med om att en exciter kan gröta till diskanten och göra den ful så jag strävar alltid efter inspelningsteknik, eq-användning etc. som gör det möjligt att använda så lite exciter i slutbussen som möjligt men det slutar alltid med att den finns med där. Väldigt sparsamt använd dock.

Den fungerar som bäst när den är sparsamt använd på en mastring eller individuellt spår. För mycket och det låter onaturligt. Minns inte vem, som i en intervju i Studio, inte gillade använda det för att han tyckte en exciter gröper ur för mycket av mellanregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt, nu när jag tänker efter, att jag aldrig använt någon "exciter". Det är precis som med MB-kompressorer, stereobreddare och liknande skit — de är till nytta endast om något gått riktigt jävla galet och på grund av resursbrist inte kan fixas under inspelnings-/mixningsstadiet.

Men så suger mina produktioner också, kanske...

Däremot kan jag tänka mig att det i synnerhet bland låtsasprofessionen "mastrare" är vanligt men nämnda verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...