Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur fungerar det med att spela MP3 filer ute om det skulle bli nÄgon typ kontroll?

Köper jag MP3n över internet sÄ mÄste jag vÀl kunna visa upp nÄgon typ av kvitto?

Annars mÄste jag kunna visa upp originalskivor.

Men hur Àr det med att dela sin musik med andra DJs?

Originalskivorna eller kvitton finns men inte hemma hos mig. Utan hos de som Àger skivorna.

Eventuellt kan man sÀga att jag har lÄnat ut massiva mÀngder med skivor till flera personer inom samma yrkeskategori(vÀnner) men det Àr jag som köpt skivorna.

I Finland rÀcker det tydligen att MP3n ska komma frÄn ett original eller vara köpt pÄ nÀtet.

DJs byter musik med varandra och ÀndÄ rÀknas det som om det vore lagligt.

Blir det frÄgor sÄ ska man kunna sÀga var originalen eller kvitton finns om jag förstÄtt saken rÀtt.

Hur har vi det i Sverige?

Annons
Postat

om du inte har originalen eller köpt mp3or sÄ Àr dom vÀl illegala, sÄ till vida att du inte fÄtt rÀttigheter av artisten/den som Àger musiken, att spela den. Resten Àr stöld och IPRED-kommisionen kommer att skicka dig pÄ minst 10 Är i finkan för vÄllande till annans förlust av bröd.

Postat (redigerat)

Bevisbördan ligger vÀl inte hos dig? Det borde ju vara den som pÄstÄr att du har gjort nÄgot olagligt som mÄste kunna visa att du INTE har köpt skivan. Det Àr ju löjligt om du ska springa runt med en kasse kvitton överallt du tar skivorna.

Om du har köpt skivan frÄn butik eller frÄn en polare, eller lÄnat eller bytt för den sakens skull, ska inte spela nÄn roll enligt §19 i URL. SÄ lÀnge det handlar om att du sÄlt/gett vidare den fysiska skivan, och alltsÄ sjÀlv inte har kvar nÄn kopia av musiken i din Àgo, sÄ Àr det ok. Om jag har förstÄtt det rÀtt fÄr du inte heller ta kopior pÄ en CD för att kunna anvÀnda den i t ex tvÄ skivspelare samtidigt - dÄ "ska" du köpa tvÄ exemplar...

Redigerat av tbruce
Postat

Öh? Formatet mp3 Ă€r vĂ€l inte olagligt? Det Ă€r vĂ€l spridningen av skyddat matreal som Ă€r olagligt?

Sen kvittar det vad det Àr för format, mp3, aac, flac, wav, aiff, XXy, KZC ..hittepÄ, fardin, mordin....

DÀremot sÄ gÀller det att apis betalar till stim!

Postat
  Umemagnus sa:
skicka dig pÄ minst 10 Är i finkan för vÄllande till annans förlust av bröd.

Hoppas det Àr ironi ..

men menar du allvar nĂ€r du tror att man hamnar 10 ÅR i fĂ€ngelse för en nedladdad mp3?

DieHard (oregistrerad)
Postat

10 Ă„r? Nej för fan, det blir elektriska stolen direkt. â˜ș

Postat
  Opiiate sa:
Hoppas det Àr ironi ..

men menar du allvar nĂ€r du tror att man hamnar 10 ÅR i fĂ€ngelse för en nedladdad mp3?

jo, nog fanns det ett uns avironi i svaret... skulle ha förtydligat det med en smiley, kanske â˜ș

Postat
  tbruce sa:
Bevisbördan ligger vÀl inte hos dig? Det borde ju vara den som pÄstÄr att du har gjort nÄgot olagligt som mÄste kunna visa att du INTE har köpt skivan. Det Àr ju löjligt om du ska springa runt med en kasse kvitton överallt du tar skivorna.

Om du har köpt skivan frÄn butik eller frÄn en polare, eller lÄnat eller bytt för den sakens skull, ska inte spela nÄn roll enligt §19 i URL. SÄ lÀnge det handlar om att du sÄlt/gett vidare den fysiska skivan, och alltsÄ sjÀlv inte har kvar nÄn kopia av musiken i din Àgo, sÄ Àr det ok. Om jag har förstÄtt det rÀtt fÄr du inte heller ta kopior pÄ en CD för att kunna anvÀnda den i t ex tvÄ skivspelare samtidigt - dÄ "ska" du köpa tvÄ exemplar...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka §19 1960:729..

Ifall jag konverterar mina skivor till mp3s, slĂ€nger in dem i datorn och kör genom Serato men lĂ„nar sedan ut en stor del av min skivsamling till andra personer. Är det fortfarande ok att spela de filer som jag har i datorn ute pĂ„ jobb?

Postat
  axdacks sa:

Ifall jag konverterar mina skivor till mp3s, slĂ€nger in dem i datorn och kör genom Serato men lĂ„nar sedan ut en stor del av min skivsamling till andra personer. Är det fortfarande ok att spela de filer som jag har i datorn ute pĂ„ jobb?

LÄnar du ut skivorna sÄ Àr det ju fortfarande du som Àger dom, sÄ det lÄter som att det skulle vara ok.

pme (oregistrerad)
Postat

Ska man inte betala STIM pengar nÀr man spelar offentligt. DÄ borde det nog vara dÀr man ska sikta pÄ att ha tort om fötterna i sÄ fall.

Postat
  pme sa:
Ska man inte betala STIM pengar nÀr man spelar offentligt. DÄ borde det nog vara dÀr man ska sikta pÄ att ha tort om fötterna i sÄ fall.

Det ska arrangören stÄ för, dvs klubb-/bar-/restaurangÀgaren..

Postat
  axdacks sa:

Det har vÀl knappast prövats, men jag skulle INTE tro att det Àr ok, enligt lagen dvs. Den du har lÄnat skivan till Àr ju den som för tillfÀllet har rÀtt att anvÀnda musiken, sÄ dina privata kopior borde bli olagliga nÀr du inte har tillgÄng till den fysiska skivan.

Men du behöver ju inte ligga sömnlös över detta precis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.