Jump to content
Annons

musikdator


Påsen

Recommended Posts

Det fanns liknande trådar, men jag känner för att samla alla mina problem och funderingar i en tråd. Hoppas att någon orkar svara på mina frågor.

Jag har funderingar kring att köpa en porta, men efter lite egen forskning så verkar det som om man är mindre begränsad med en dator.

Jag har en 3-4 år gammal dator (pentium nånting med 512mb ram-minne) som jag kanske kan uppgradera till en fungerade musikdator, frågan är bara vad priset då hamnar.

Jag vill kunna spela in minst 8 kanaler, varav minst två XLR med fantommatning.

-Vilka ljudkort/tillverkare är nåt att sattsa på?

-Ska det vara internt eller externt? Jag har inte förstått vad som är bäst.

-Vad ska det sitta för prylar i en sådan musikdator för att den inte ska bli trög när det är många effekter och funktioner igång samtidigt? Vad skulle ditt/era minimumkrav vara?

-Övriga saker man bör tänka på?

Tack på förhand! Ni gör ett mycket bra jobb alla duktiga och trevliga människor här på forumet! 😠

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För ett par år sedan satt jag med en Kåmpack 300MHz med 256 RAM och ett Brusblaster 128PCI. Med den häcken lyckades jag köra 8 kanaler wave med DX på alla. Så ingenting verkar vara omöjligt.

Men det skulle vara bra att veta mer om vad du har (CPU, går det att styra IRQ, onboardgrafik/ljud etc) och vad du ska pyssla med (wave och/eller MIDI). 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan satt jag med en Kåmpack 300MHz med 256 RAM och ett Brusblaster 128PCI. Med den häcken lyckades jag köra 8 kanaler wave med DX på alla. Så ingenting verkar vara omöjligt.

Men det skulle vara bra att veta mer om vad du har (CPU, går det att styra IRQ, onboardgrafik/ljud etc) och vad du ska pyssla med (wave och/eller MIDI).  🙁

I vilket program ?

Nyckeln till en lyckad P2 8 kanalers in/avspelning ligger definitivt i programmet. Ett gammalt Cubase kanske skulle göra susen ?

Om dessutom vill köra effekter på spåren är man snabbt ute i marginalen med en p2:a .

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan satt jag med en Kåmpack 300MHz med 256 RAM och ett Brusblaster 128PCI. Med den häcken lyckades jag köra 8 kanaler wave med DX på alla. Så ingenting verkar vara omöjligt.

Men det skulle vara bra att veta mer om vad du har (CPU, går det att styra IRQ, onboardgrafik/ljud etc) och vad du ska pyssla med (wave och/eller MIDI). 🙂

Skulle nån kunna vara snäll och förklara dessa ord och förkortningar? 🙂

CPU? IRQ? Onboardgrafik?

Jag tänkte syssla främst med wave, men får jag nån midi-ingång med på köpet så blir jag ju gladare! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror min musikmaskin sprang lös på strax över 6 lakan, men då hade jag lite prylar sen innan + att jag hade tur och fick tag på en del på utförsäljning.

Celeron 2.6

ASUS P4P800deLuxe

3 st KingMax 512

2 st Maxtor 40 + 80

1 st M-Audiophile 2496

2 st grafikkort från skrotade maskiner (486 o 100MHz)

1 st serverlåda med 400W nätdel på utförsäljning

Knallar fint med Win ME. Men uppgradering blir väl nödvändigt i framtiden (bättre processor).

Ovanstående prylar är nog billigare i dag än när jag plockade ihop. Har sett moderkortet på rea för 700-800:- bl a. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan satt jag med en Kåmpack 300MHz med 256 RAM och ett Brusblaster 128PCI. Med den häcken lyckades jag köra 8 kanaler wave med DX på alla. Så ingenting verkar vara omöjligt.

Men det skulle vara bra att veta mer om vad du har (CPU, går det att styra IRQ, onboardgrafik/ljud etc) och vad du ska pyssla med (wave och/eller MIDI).  🙂

I vilket program ?

Nyckeln till en lyckad P2 8 kanalers in/avspelning ligger definitivt i programmet. Ett gammalt Cubase kanske skulle göra susen ?

Om dessutom vill köra effekter på spåren är man snabbt ute i marginalen med en p2:a .

Magix MusicMaker Gen 6 deLuxe. Ett kalasprogram för alla wavefantaster. Bara synd att det är begränsat till 44kHz/16bits stereo. Men det är bara lillebror till Samplitude som är det bästa inspelningsprogram jag stött på någonsin. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

CPU är en förkortning för "Central Processing Unit" har jag för mig, vilket alltså är samma sak som man annars kallar "processorna".

IRQ kommer jag inte ihåg vad det betyder (Interrupt Request?), men har med avbrotthanteringen att göra. Rätta mig någon om jag har fel, men det funkar ungefär så här: Säg att man trycker ner en knapp på tangentbordet. För att datorn ska ta hand om det här så skickas en avbrottsförfrågan till processorn, så att den avbryter vad den håller på med, och tar hand om tangentbordsinmatningen. De olika delarna i datorn, tangentbord, ljudkort, grafikkort o s v, har varsitt IRQ-nummer, så att processorn kan identifiera vem det är som begär avbrott. Ibland delar flera enheter på ett IRQ-nummer, och det är då det kan bli problem med musikhanteringen.

Onboardgrafik betyder väl att moderkortet har inbyggd grafikhantering, så att man inte behöver något extra ljudkort?

Slaptaps förslag är annars helt ok. Fast ska du bara köra åtta kanaler (plus minus några) så behöver du nog inte vare sig 1500 MB minne eller dubbla hårddiskar, så då kan du ju få ner priset lite. Att ha två grafikkort kanske inte heller är nödvändigt, då måste man ju dessutom ha två skärmar!

Finns garanterat en hel dröse folk här på planket som kan det här bättre än mig dock, så invänta gärna mer info.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan satt jag med en Kåmpack 300MHz med 256 RAM och ett Brusblaster 128PCI. Med den häcken lyckades jag köra 8 kanaler wave med DX på alla. Så ingenting verkar vara omöjligt.

Men det skulle vara bra att veta mer om vad du har (CPU, går det att styra IRQ, onboardgrafik/ljud etc) och vad du ska pyssla med (wave och/eller MIDI).  😄

Skulle nån kunna vara snäll och förklara dessa ord och förkortningar? 🙂

CPU? IRQ? Onboardgrafik?

Jag tänkte syssla främst med wave, men får jag nån midi-ingång med på köpet så blir jag ju gladare! 😉

CPU -- Central Processor Unit . Din CPU är alltså av Pentium 2 generationen. När man frågar om CPU så menar man också vad för sort (Pentium , Athlon ,

IRQ -- Interrupt Request Line , IRQ sköter kommunikationen mellan din hårdvara (Ljudkort, grafikkort etc.) och CPU. Man vill eftersträva att ens hårdvara ligger på en egen IRQ-kanal. Hårdvara som delar samma kanal är inte optimalt och kan innebära sämre prestanda/konflikter. Om din dator lägger t.ex ett nytt ljudkort du vill installera på samma kanal som t.ex grafikkortet så är det en bra idee att manuellt byta till en egen ledig kanal.

Onboardgrafik/ljud . Med det menas helt enkelt om du har ett särskilt grafikkort i fysisk form inne i datorn. de finns processorer som har ett grafikchip integrerat i CPU. Samma för Ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dessa svar!

Jag fortsätter att tjata på lite:

AMD eller Pentium? Vad är skillnaden?

Man klarar sig alltså långt på 512mb ram och en ganska stor hårddisk?

Vilket ram-minne är bäst?

Spelar det någon roll om det finns ett intergrerat ljudkort i moderkortet när jag sedan sätter in ett bättre ljudkort? Det är väl bara att stänga av det intergrerade, eller?

Är fortförande nyfiken på skillnader mellan olika ljudkort. Externt eller internt? Vad är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ram-minne är bäst?

Corsair

Spelar det någon roll om det finns ett intergrerat ljudkort i moderkortet när jag sedan sätter in ett bättre ljudkort? Det är väl bara att stänga av det intergrerade, eller??

Ja, det kan du stänga av.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD eller Pentium . Det här kan inte jag ordentligt för att uttala mig om.

Om du har 512 MB för en P2:a är du kvalificerat för stordåd. Man brukar säga att man ska peta i minst 512MB i en Pentium 4 om man vill köra de nyaste Squencerprogrammen och har XP. Så du har väl tilltaget minne för vad du tänker använda det till. Skulle dock inte försöka köra XP på en P2. Det går visserligen men det blir f-n inte mycket saft över till ljudprogrammet.

RAM-minne kan du inte välja direkt bara för att det verkar se snabbt ut på pappret . En P2 kan bara fördra RAM som är anpassat (Kolla siffror på ditt RAM som redan har ), sorry , det hade varit en bra lösning annars 😉

Integrerat ljudkort : Precis, det är bara att stänga av om du vill använda ett nytt ljudkort. På nätet finns bra checklistor hur du ska göra för att optimera ditt operativsystem för ljud , gå igenom en sådan, och då är du på rätt väg.

Interna ljudkort på en PCI plats inne i din dator är definitivt att föredra för din dator. Har för mig att en P2 är för gammal för att stödja externa HD med USB2 eller Firewire-anslutning (Det finns inga sådana anslutningar i din dator helt enkelt, förmodar jag) Det blir också billigast så.

Sist och inte minst : Vad har du för operativsystem ? I en P2 skulle jag absolut överväga att köra Windows 98 SE (SE = Second Edition) näst bäst efter XP (XP blir för stort i en P2:a)

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

På min gamla 550MHz Pentium-III, går det att spela in 8 spår samtidigt som man lyssnar på 8 andra. Programmet jag använder heter CoolEdit Pro 2.0 och det externa ljudkortet är ett gammalt Guillemot Maxi isis (??) med 8 ingångar och 4 utgångar. XLR-ingångarna får jag i en extern mixer som fungerar som mikrofoningångssteg till var och en av mikrofonerna. Denna mixer har "direct out" vilket innebär att man kan ta signalen förstärkt, men omixad från varje kanal och skicka vidare till ljudkortet istället.

En nackdel med uppställningen är att man måste köra windows98, för ljudkortet stödjer inte senare operativsystem.

Glöm portan! Den är historia. Du blir bara besviken om du jämför med vilken dator som helst nyare än 6 år.

Däremot skulle jag gärna veta om det finns något begagnat ljudkort med 16 ingångar på marknaden? Någon som vet vad man ska leta efter?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har XP installerat på datorn.

Så USB/firewire är både dyrare och dåligare? Eller är det bara sämre om inte datorn klarar av det?

Är detta ett bra kort? M-Audio Delta 1010-LT

Det är nog det billigaste jag hittat med 8 kanaler. Går för lite över 2000 på Musikbörsen nu.

När jag tittar på bilden så ser jag inga ingångar för mina tele-sladdar... Måste jag ha ett mixerbord också? Skulle jag tjäna på att köpa en rack-grej med riktiga ingångar från början?

Kan man möjligtvis ha fler ljudkort? Tex. köpa ett M-Audiophile 2496 nu och sätta in ett till senare?

Jag och en kompis kollade upp vad det skulle kosta att bygga ihop en hyfsat bra dator. Runt 3000kr om jag har tur. Är det ens någon idé att försöka göra någonting av min pentium II då?

Jag blir så frustrerad när jag märker hur mycket pengar man behöver för att ens kunna komma igång med inspelning! 😆

Ännu en gång, tack för att ni läser och svarar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett delta 1010 (ej lt). och då följer ett interface med. Och jupp du behöver nån fårm av preamp. Man borde alltid ha något för att styra signalen till datorn. Delta 1010 kortet är ett svinbra kort tycker jag. Minimal latency och smidigt att installera. Strular inte frö fem öre. bra val enligt min smak =).

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har XP installerat på datorn.

Så USB/firewire är både dyrare och dåligare? Eller är det bara sämre om inte datorn klarar av det?

Är detta ett bra kort? M-Audio Delta 1010-LT

Det är nog det billigaste jag hittat med 8 kanaler. Går för lite över 2000 på Musikbörsen nu.

När jag tittar på bilden så ser jag inga ingångar för mina tele-sladdar... Måste jag ha ett mixerbord också? Skulle jag tjäna på att köpa en rack-grej med riktiga ingångar från början?

Kan man möjligtvis ha fler ljudkort? Tex. köpa ett M-Audiophile 2496 nu och sätta in ett till senare?

Jag och en kompis kollade upp vad det skulle kosta att bygga ihop en hyfsat bra dator. Runt 3000kr om jag har tur. Är det ens någon idé att försöka göra någonting av min pentium II då?

Jag blir så frustrerad när jag märker hur mycket pengar man behöver för att ens kunna komma igång med inspelning!  😆

Ännu en gång, tack för att ni läser och svarar!

USB/Firewire är det enda valet om du kräver att din HD måste vara portabel. Eller om du har en Laptop vars egen inbyggda HD oftast lider av dålig prestanda (vilket gör att antal ljudspår man kan köra samtidigt blir färre). Dyrare blir det ju därför att en USB/FW HD behöver ha ett särskilt chassi , annars är prestandan jämförbar med en intern HD.

Det är klart som korvspad att du måste testköra din P2 med ljudkortet som du vill ha. Funkar inte det så måste du satsa på en dator med bättre prestanda. Det kan dyka upp en rad problem . XP på en gammal P2 burk t.ex. är lite för resurskrävande enligt min mening. Eftersom du nu har XP så är du beroende av att skaffa Ljudprogram som är skrivna för XP och då sitter du i fällan, de som finns för XP är t.o.m. för en ny P4 en utmaning att köra multipla Wave spår in/ut.

Det kommer bara inte funka ! Om du vill kunna köra 8 kanaler in/ut så måste du banta systemet , dvs , gradera ner dig till Windows 98 t.ex och försöka hitta program som inte är för resurskrävande , dvs äldre program! Förslag på program har du fått redan i andra inlägg. 😉

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

USB och Firewire är ju två typer av anslutningar som, i det här sammanhanget, är väldigt vanligt (enda alternativet?) på externa ljudkort. Dock inget måste, funkar alldeles utmärkt med interna också (PCI).

Din gamla dator, med lite extra minne, funkar som nämnts här förmodligen alldeles utmärkt för att köra 8+-några kanaler, bara du ser till att programvaran i övrigt är från ungefär samma tid som datorn. Att försöka få det att funka med XP och senaste versionen av Cubase SX är nog inte att tänka på. Så leta rätt på t ex Windows 98 och Cubase VST24, så behöver du nog inte köpa någon ny dator.

Däremot behöver du mycket riktigt någon form av mixer med preamps om du vill koppla in mikrofoner till ljudkortet du föreslog. Billigaste lösningen, mig veterligen, är nog SM PR8. Det är en rackmodul med åtta mickpreamps helt enkelt, för 1295:- (i a f på Claes sida, http://www.holmerup.biz/). Sen har jag för mig att t ex Alto har någon mixer med åtta monokanaler (plus några stereo) som har direkt ut på alla kanaler, för 2895:-. Säkert ett ok alternativ också, då får du ju dessutom lite fler möjligheter att trixa med lyssning och sånt.

En del ljudkort stöder att man kopplar ihop flera stycken och samkör, även om jag inte kommer på något just nu.

Japp, strax under 3000 kronor får man nog ge för en ny dator idag, kolla t ex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300609&cks=SER Den duger nog alldeles utmärkt för dina krav, även om du skulle köra lite nyare program (även om man kanske skulle kosta på sig lite mer minne och störra HD). Men som sagt, prova att installera ett äldre operativsystem på din nuvarande dator, och prova med något tidsenligt program, tror absolut att det kan funka.

Edit: Sorry för eventuell dubbelinfo, såg att autotunekillern postat nästan samtidigt, till min nackdel dock... 😆

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Är datorlådan/nätaggregat av modell ATX så går det ju bra att byta till lite modernare moderkort och CPU. Fast då måste du nog byta minnen också, men det brukar ingå i uppgraderingspaket på t.ex komplett.se som JJRockford föreslår.

Om du vill kunna använda USB så finns det ju USB-kort att köpa, fast jag vet inte hur väl det funkar.

Interna ljudkort är väl att föredra framför USB/Firewire dito, om man inte absolut måste kunna byta mellan olika datorer.

Vet inte om jag tillfört nått som inte redan har sagts, men håll tillgodo iaf. 🙂

MVH

Håkan

Edit: Ändrade min lilla fadäs dvs från XT till ATX 🙂

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot skulle jag gärna veta om det finns något begagnat ljudkort med 16 ingångar på marknaden? Någon som vet vad man ska leta efter?

Du skulle kunna kolla efter beggade RME-kort, t ex RME DIGI9636 som har 16 in/ut via ADAT lightpipe. Sen kan du köpa till externa AD/DA-omvandlare, finns hur många som helst att välja mellan. Kolla in Alesis AI-3 eller Creamware A16 Ultra. Båda dyker upp begagnade på t ex vendolin då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag nu köper ett Delta 1010 LT, måste jag då ha en preamp med två RCA-utgångar på varje kanal eller funkar det lika bra med någonslags adapter-sladd (tele-2xRCA)?

I sånna fall så borde det väl inte vara något större problem att hitta ett begagnat mixerbord med några preamps?

Vad är en SPDIF-anslutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roll_over (oregistrerad)

asså de e ingen ide att köra med äldre datorer,dom e så instabila och du kommer att trötna på de rätt fort,så jag tycker at du ska köpa en ny data!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ram-minne är bäst?

Corsair

Hehe, säljer du Corsair-minnen? Fast allvarligt,talat, spelar märket någon större roll, och i så fall vad är det som gör just Corsair bättre än t.ex. Crucial eller Samsung rent generellt?

Redigerat av speed-focus
Link to comment
Dela på andra sajter

asså de e ingen ide att köra med äldre datorer,dom e så instabila och du kommer att trötna på de rätt fort,så jag tycker at du ska köpa en ny data!!

Rynka aldrig på näsan åt en äldre maskin. En P2:a med litet, lätt och väl "intrimmat" OS tillsammans med äldre mjukvara kan vara rena guldklimpen i våra sammanhang.

Men Påsen, observera begränsningarna på äldre OS. Win98 klarar MAX 512RAM. Win98SE köper 1GB RAM och WinME 1,5GB RAM. Det här är maxgränser. Maskinerna startar inte om du stoppar i mer än vad OS:et kan hantera (själv gjort misstaget på WinME med 2GB RAM). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag nu köper ett Delta 1010 LT, måste jag då ha en preamp med två RCA-utgångar på varje kanal eller funkar det lika bra med någonslags adapter-sladd (tele-2xRCA)?

I sånna fall så borde det väl inte vara något större problem att hitta ett begagnat mixerbord med några preamps?

Svara på denna också, är du/ni gulliga 🙂

Bör det vara några problem att få in ljudet från en mixer efter att man "preampat"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...