Jump to content
Annons

MXL 990 i kombination med Røde NT-1A, bra ide?


The North Star

Recommended Posts

Hej allihopa,

det är så att jag har fått mikrofonen MXL 990 i julklapp, men att jag redan har en Røde NT-1A. Jag vill ju inte öppna paketet, om jag ska sälja MXL'en igen, så därför vill jag fråga er:

Tror ni, att man skulle kunna använda båda två samtidigt för tx. att inspela vokal i stereo? Är de olika eller liknar de varandra i ljudet?

Finns det någon speciell fördel med MXL 990, som skulle vara anledning att behålla den?

Jag använder mest mikrofon för att spela in vokal, men kanske ibland lite flöjt eller gitarr. Jag har också funderat på att just inspela piano i stereo, men det verkar lite för komplicerat tills vidare, skulle det funka med dessa två?

Hoppas på svar!

-TNS

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej allihopa,

det är så att jag har fått mikrofonen MXL 990 i julklapp, men att jag redan har en Røde NT-1A. Jag vill ju inte öppna paketet, om jag ska sälja MXL'en igen, så därför vill jag fråga er:

Tror ni, att man skulle kunna använda båda två samtidigt för tx. att inspela vokal i stereo? Är de olika eller liknar de varandra i ljudet?

Finns det någon speciell fördel med MXL 990, som skulle vara anledning att behålla den?

Jag använder mest mikrofon för att spela in vokal, men kanske ibland lite flöjt eller gitarr. Jag har också funderat på att just inspela piano i stereo, men det verkar lite för komplicerat tills vidare, skulle det funka med dessa två?

Hoppas på svar!

-TNS

Vocals spelas oftast in i mono (dvs med endast en mic) om det rör sig om leadsång. Annat är det om man ska spela in en hel kör eller dylikt, då kan det vara vrt att spela in i stereo. Röde micen är bättre än din mxl.... Dessutom så brukar man använda stereopar (två likadana micar) när man spelar in i stereo.

Visserlgen skulle du kunna använda båda micarna när du spelar in gitarr, men även detta kan tyckas lite onödigt, i alla fall på amatörnivå, och med de micarna du har. Så för att svara på din fråga: Sälj mxl:en 😆

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vocals spelas oftast in i mono (dvs med endast en mic) om det rör sig om leadsång. Annat är det om man ska spela in en hel kör eller dylikt, då kan det vara vrt att spela in i stereo. Röde micen är bättre än din mxl.... Dessutom så brukar man använda stereopar (två likadana micar) när man spelar in i stereo.

Visserlgen skulle du kunna använda båda micarna när du spelar in gitarr, men även detta kan tyckas lite onödigt, i alla fall på amatörnivå, och med de micarna du har. Så för att svara på din fråga: Sälj mxl:en 🙂

/Jon

Tack för svaret! Jag tror, du har rätt. 😎

Jag skulle dock ändå vilja höra, om andra är av samma åsikt?

-TNS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...