Jump to content
Annons

Aaah... Härliga tider!


Valle

Recommended Posts

Annons

MusicX och Bars and Pipes var rena fjantet jämfört med milstolpar som Pro24. 😑

Amiga var ju en spel- och lekdator. Det var Atari som var den riktiga SPEL-datorn för musiker. 😎

Detta hade rentav kunnat bli en sådan där fredagstråd, Valle. Plattformskrig! 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får också nostalgikänslor av Music X. 😑 Man grottade in sig ordentligt i MIDI på den tiden.

Körde det i ganska många år innan jag skaffade min första Mac runt -94. Jag hade en Korg DS-8 och en Roland U-220.

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicX och Bars and Pipes var rena fjantet jämfört med milstolpar som Pro24. 🙂

Amiga var ju en spel- och lekdator. Det var Atari som var den riktiga SPEL-datorn för musiker. 🙂

Detta hade rentav kunnat bli en sådan där fredagstråd, Valle. Plattformskrig! 🙂

Spel är ingen lek och Atari var ingen vidare speldator. *viftar med en vass pinne* Atarins fördel som musikdator var väl att det följde med ett midiinterface...

Link to comment
Dela på andra sajter

Atari var "fattigmannens" Apple.. Jag körde med en Atari 1024 med programmet Notator (som numera heter Logic har jag för mig).. Fantastiskt program som rymdes på en 720 KB diskett ( MIDI SysX för min synt och allt)..

Edit: Wow hittar lite om Notator på http://tamw.atari-users.net/notator.htm

Passar på att länka till en låt jag gjort med Notator på Atari.. Synten är en Kurzweil K2000.. All MIDI från Notator.. Sen styr jag en MTC som synkar en Otari MTR 90 24 kanals bandare som sång och mix är inspelad på.. Allt från en simpel Atari 1024 med en pytteliten 720 KB diskett till 😄

Ja just ja låten finns på mms://dorotea.tv/anyone_d.wma (Länken måste öppnas i Windows MediaPlayer eller klistras in i webbläsaren.. Dålig mp3 kodning beroende på åldern)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Amiga var ju en spel- och lekdator. Det var Atari som var den riktiga SPEL-datorn för musiker. 🙂
c050.gif

Kriiiiiiig!

Jag använde Fairlights vidareutveckling av Noisetracker som hade det lite nördigare namnet Startrekker 😄

13415.png

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nääe..Vad hade Fairlight med den mjukvaran att göra??? Första gången jag stötte på en Fairlight var 1980 men då fanns ju inte Atatri i denna skepnad??? http://en.wikipedia.org/wiki/Fairlight_CMI.. Fairlight dog ju kan man säga 1985 i med Series III ...

c050.gif

Kriiiiiiig!

Jag använde Fairlights vidareutveckling av Noisetracker som hade det lite nördigare namnet Startrekker 😄

13415.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Atari ST kallades lite elakt för "Jackintosh" när den kom, eftersom desktopen var lik Mac på den tiden - och så var det Jack Tramiel som stod bakom det hela... 😉

Det står säkert fortfarande en och annan Atariburk i många kommersiella studios, men Amiga letade sig aldrig dit på allvar (utom möjligen i undantagsfall, när någon Amiga-fantast startade studio...), utan Amigans styrka fanns på grafiksidan - och alltså spelen, inte musikspelandet... 😄 På grafiksidan hade Atari däremot ingenting alls att hämta, men på kontorssidan fanns det fina DTP-program långt tidigare till Atari än till Amiga... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står säkert fortfarande en och annan Atariburk i många kommersiella studios

Jo, jag stötte på en Atari inne i ett skåp i en känd musikstudio för några år sedan. Den var studions största... metronom. 😉

Ja, ifall trummisen ville ha ett klick i örat när man spelade in. Klockish! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...