Gilbert Postat 7 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 7 oktober 2009 Är det inte någon now these days, som inte dubbar allt en massa gånger? Min enkla åsikt är att dubbning är skit. Lika bra då att köpa ett program där man skriver ner texten i datorn, sen sjunger en mångdubbad robotröst.Föreställ er att tvåhundra ljudtekniksexperter säger åt Elvis; "jamen du fattar väl att du måste dubba åtminstone 15 ggr, annars låter det fan". Eller åt Frank Sinatra. Uttrycket och känslan i rösten går ju förlorad redan efter första dubben. Plast, plast, plast. Samtidigt så är dubbar att föredra över latvarianten; d v s kopiera spår och pilla med tidsförskjutning och annat (som för övrigt oftast låter skit och innebär fasproblem som negativt påverkar monokompabiliteten som, till skillnad mot vad många tror, fortfarande är ganska viktig). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 (redigerat) å i åa ä e ööhh och i ån är en ö. Östgötska. fröding: dumt folk http://www.geocities.com/capitolhill/lobby/8982/froding.htm samband med detta forum får ni själva lista ut:) edit: GENIALT!!!! Redigerat 8 oktober 2009 av spass Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Nåt som jag bara testade förut som jag vill ha svar på om det är bra eller anus är att sjunga, duplicera spåret, fasvända och förskjuta 10-30 ms och sen panorera dem...? Är jag dum i huvet eller är det nån som gör så? Blir lite skum effekt men vilken musik idag är inte full av skumma effekter...? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Precis; låt endast vokalerna ljuda: -u--i-u--a- -o-o -o- e- -ö- ["Gulli-Gullan (koko som en gök)", Jokkmokks-Jokke, 1963] Så det var 1963? Cooooolt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 (redigerat) Nåt som jag bara testade förut som jag vill ha svar på om det är bra eller anus är att sjunga, duplicera spåret, fasvända och förskjuta 10-30 ms och sen panorera dem...? Är jag dum i huvet eller är det nån som gör så? Blir lite skum effekt men vilken musik idag är inte full av skumma effekter...? 😕 Du vet ju vad jag tycker i alla fall... Redigerat 8 oktober 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Föreställ er att tvåhundra ljudtekniksexperter säger åt Elvis; "jamen du fattar väl att du måste dubba åtminstone 15 ggr, annars låter det fan". Eller åt Frank Sinatra. Uttrycket och känslan i rösten går ju förlorad redan efter första dubben.Plast, plast, plast. Som om Elvis och Sinatra vore rena och "naturliga". Man kan nog säga att det var Elvis som introducerade slap back delay för allmänheten med låten . En effekt som ofta användes just för att få till ett fetare och bredare ljud. Frank Sinatra å sin sida var med om att uppgradera crooner-soundet genom att använda stormembransmikrofoner från Neumann och Telefunken istället för de varma snälla bandmikrofoner som t ex Bing Crosby använde. Resultatet var ett klarare och mer närvarande sound. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Du vet ju vad jag tycker i alla fall... Du har kasnke sagt det men jag minns inte... ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Samtidigt så är dubbar att föredra över latvarianten; d v s kopiera spår och pilla med tidsförskjutning och annat (som för övrigt oftast låter skit och innebär fasproblem som negativt påverkar monokompabiliteten som, till skillnad mot vad många tror, fortfarande är ganska viktig). I got it... ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 finns en plug som jag inte testat men är nyfiken på som heter Vocalign den ska kunna rätta till dubbar så de sitter tight med varandra, alltså så rättar den till dubbens timing med leaden undrar om det går att göra med melodyne förresten..alltså sno ett annat spårs timing? vocalign iaf: http://www.synchroarts.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 (redigerat) Någon hann före... Redigerat 8 oktober 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Dubbning ger fasfel. Finns bättre sätt att bredda på. 🙂 Jag skickar pm om det 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
snoozer Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Dubbning ger fasfel. Finns bättre sätt att bredda på. 🙂Jag skickar pm om det 😕 Kan jag få ditt tipps med ? =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Dubbning ger fasfel. Finns bättre sätt att bredda på. 😄Jag skickar pm om det ☺️ Detta påstående får du nog utveckla… Om man resonerar på detta vis så ger alla tillägg av extra spår (utöver ett monospår) fasfel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SkunkFunk Postat 8 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 8 oktober 2009 Dubbning ger fasfel. Finns bättre sätt att bredda på. 🙂Jag skickar pm om det 😕 De små fasutsläckningar som uppstår vid dubbning är bara ytterst temporära och kommer inte uppfattas som något felaktigt av örat, till skillnad från t.ex. de fasfel man får vid tidsskillnader på samma signal, då dessa utsläckningar är regelbundna. Att två signaler får vissa utsläckningar när man beblandar dem är någonting som mänskliga örat är fullständigt med på, så det spelar absolut ingen roll. Jämför vi med t.ex. tidsförskjutning och pitchförändrings-metoden så kommer vi ju också råka ut för några små utsläckningar. Dessa är dock värre, eftersom deras förekomst är regelbunden (eftersom metoden är det) och kommer uppfattas som en signalbehandling. Dubbning däremot är ju helt oregelbunden och låter därför mer naturlig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 De små fasutsläckningar som uppstår vid dubbning är bara ytterst temporära och kommer inte uppfattas som något felaktigt av örat, till skillnad från t.ex. de fasfel man får vid tidsskillnader på samma signal, då dessa utsläckningar är regelbundna. Att två signaler får vissa utsläckningar när man beblandar dem är någonting som mänskliga örat är fullständigt med på, så det spelar absolut ingen roll. Jämför vi med t.ex. tidsförskjutning och pitchförändrings-metoden så kommer vi ju också råka ut för några små utsläckningar. Dessa är dock värre, eftersom deras förekomst är regelbunden (eftersom metoden är det) och kommer uppfattas som en signalbehandling. Dubbning däremot är ju helt oregelbunden och låter därför mer naturlig. Du har delvis rätt i det du säger. Tidsförskjutning ger regelbunden förskjutning mellan de båda spårens sinusvåg vilket inte är bra. Dubbning ger som du säger oregelbunden förskjutning men den kan periodvis också vara förskjuten 90 grader och där har du total utsläckning. Pitchförändring innebär att sinusvågorna (perioderna) blir olika långa så där får du ingen konstant förskjutning. Eftersom pithförändringen innebär så liten förlängning / förminskning av perioden så märker du inte av nån utsläckning eftersom sinusvågen inte hinner rent tidsmässigt förskjutas så långt så problem uppstår. Det handlar väl om ca 1 hel periods förflyttning på 100 sekunder. Så länge kan ingen hålla ut en ton. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Dubbning ger som du säger oregelbunden förskjutning men den kan periodvis också vara förskjuten 90 grader och där har du total utsläckning. Jag har gjort många sångdubbar i verkligheten och jag kan upplysa dig om att det du beskriver inte förekommer annat än i teorin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Dubbning ger som du säger oregelbunden förskjutning men den kan periodvis också vara förskjuten 90 grader och där har du total utsläckning. förklara gärna hur två olika ljudkällor kan skapa en helt identisk ljudkurva i alla frekvenser som kan hamna i ofas (eller är min fråga möjligen utanför ämnet?) Redigerat 9 oktober 2009 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 förklara gärna hur två olika ljudkällor kan skapa en helt identisk ljudkurva i alla frekvenser som kan hamna i ofas (eller är min fråga möjligen utanför ämnet?) Naturligtvis sker inte utsläckning av samtliga frekvenser vid samma tidpunkt eftersom signalerna inte är helt identiska. Men eftersom de båda spåren har samma karaktär dvs innehåller samma frekvenser och övertoner eftersom de kommer från samma källa så kommer det uppstå utsläckningar. Utsläckningar blir mer markant med korrelerade signaler jämfört med icke korrelerade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robc Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Vilken låt var det på Youtube som exemplet handlar om? (Det är nu bortagit där: "Videoklippet är inte längre tillgängligt på grund av ett upphovsrättsanspråk från WMG. ") robc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SkunkFunk Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Du har delvis rätt i det du säger. 😉 Tidsförskjutning ger regelbunden förskjutning mellan de båda spårens sinusvåg vilket inte är bra. Dubbning ger som du säger oregelbunden förskjutning men den kan periodvis också vara förskjuten 90 grader och där har du total utsläckning. Pitchförändring innebär att sinusvågorna (perioderna) blir olika långa så där får du ingen konstant förskjutning. Eftersom pithförändringen innebär så liten förlängning / förminskning av perioden så märker du inte av nån utsläckning eftersom sinusvågen inte hinner rent tidsmässigt förskjutas så långt så problem uppstår. Det handlar väl om ca 1 hel periods förflyttning på 100 sekunder. Så länge kan ingen hålla ut en ton. 😉 Det ska allt vara en väldigt bra sångare om man sjunger så rent att man lyckas träffa inom samma snäva tolerans som en pitchförändring ger dig. Sen har du helt fel i att det skulle behövas ungefär 50 sekunder för tonerna att få fullständig utsläckning. Räkna för enkelhets skull på en 1000Hz-ton. Vi stämmer om den en cent (väldigt lite alltså) och får sidbandet 0,5778 Hz. Med andra ord en 2 sekunders periodicitet. Går vi ner till 125 Hz kommer det handla om 16 sekunder, går vi upp till 8k blir det 0,25 sek. Sen håller inte ditt resonemang av det skälet att det förutsätter att alla toner börjar i samma fas, vilket bara är kan vara sant under en tidpunkt i låten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 DUBBA! Och kör många tills det sitter tight! Svårt? Självklart, men det är bara att träna träna. https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7201 den är dubbad och inspelad snabbt samma dag. gjorde kanske 5 tagningar innan jag kände mig nöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 eftersom signalerna inte är helt identiska. Men eftersom de båda spåren har samma karaktär dvs innehåller samma frekvenser och övertoner eftersom de kommer från samma källa så kommer det uppstå utsläckningar. dom båda "identiskt" insjungna spåren skiljer sett till frekvens, tidpunkt å övertoner så mycket att dom knappast kan kallas identiska det ska inte bara vara samma innehåll - det ska ske exakt samtidigt också å i samma nivå så inte bara praktiskt omöjligt att uppnå utan också i stort sett teoretiskt omöjligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 det ska ske exakt samtidigt också å i samma nivå Ja och det inträffar ibland under bråkdelen av en sekund (förutsatt att han / hon inte sjunger surt och otajt) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Ja och det inträffar ibland under bråkdelen av en sekund (förutsatt att han / hon inte sjunger surt och otajt) och om du fasvänder den ena så kommer två utpannade tagningar hoppa in i mono under samma bråkdel? visa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 och om du fasvänder den ena så kommer två utpannade tagningar hoppa in i mono under samma bråkdel?visa Vissa frekvenser ja! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Vad tillkrånglat allt blev. 😮 Vad som är "fasfel" och vad som är "fasrätt" är iofs lite upp till var och en. Så länge vi inte pratar om rena utsläckningar vill säga. Men man ska inte känna sig orolig för fasfel vid dubbning av en stämma i taget. Det är mindre risk att det uppstår hörbara fasfel på den vägen än om man försöker återskapa dubbningar med modulerande fördröjningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Vissa frekvenser ja! inte vissa visa! 😮 jag vill höra ett exempel om du har som choajim säger så ska vi nog också skilja på fasfel å viss fasförskjutning eller fasskillnad när summan av två ljudkällor blir lägre än var å en för sig har man ett fel att bry sig om dessförinnan kan man testa att fasvända en av dom å kolla om summan ökar eller minskar är skillnaden stor kan man också ha ett problem - då väljer man bästa läget testar detta gör man lättast i mono jag har aldrig vid dubb av sång upplevt något av dessa fall - och då har jag ändå haft nöjet att jobba med en del snortajta å ytterst tonsäkra vokalister Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 inte vissavisa! 😮 jag vill höra ett exempel om du har som choajim säger så ska vi nog också skilja på fasfel å viss fasförskjutning eller fasskillnad när summan av två ljudkällor blir lägre än var å en för sig har man ett fel att bry sig om dessförinnan kan man testa att fasvända en av dom å kolla om summan ökar eller minskar är skillnaden stor kan man också ha ett problem - då väljer man bästa läget testar detta gör man lättast i mono jag har aldrig vid dubb av sång upplevt något av dessa fall - och då har jag ändå haft nöjet att jobba med en del snortajta å ytterst tonsäkra vokalister Det har du faktiskt väldigt rätt i. Fasfelen vid dubbning är inte så påtagliga så att det blir nån katastrof. Men jag föredrar ändå att oktavera eller förändra pitchen något. (Lite OT) Jag fick en tanke om hur vi kan eliminera fasfelen som uppstår med OH. Men det blir lite utanför ämnet i den här tråden så det kan man ju starta en ny tråd om. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Det har du faktiskt väldigt rätt i. Fasfelen vid dubbning är inte så påtagliga så att det blir nån katastrof. Men jag föredrar ändå att oktavera eller förändra pitchen något.jag hävdar fortfarande att dom inte bara är opåtagliga utan helt enkelt att blotta förekomsten närmar sig nollmed andra ord - dubba på, för frågan om fasproblem kan helt ignoreras (Lite OT) Jag fick en tanke om hur vi kan eliminera fasfelen som uppstår med OH. Men det blir lite utanför ämnet i den här tråden så det kan man ju starta en ny tråd om. 😮 öppna gärna en ny tråd om detta 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SkunkFunk Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Fasfelen vid dubbning är inte så påtagliga så att det blir nån katastrof. Inte bara det, de kommer maskeras av det mänskliga örat ändå. Våran hörsel är väldigt, väldigt bra på att särskilja olika ljudkällor från varandra. Det här påminner ganska mycket om gula fläcken som finns på ögat. Även om vi inte ser ett visst område så vet hjärnan vad man kan förvänta sig finnas där och återskapar det. På samma sätt kommer de tekniska fasfel som kan uppstå vid en dubbning att bli ohörbara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.