Jump to content
Annons

Vilka gitarrsträngar?


Soxic

Recommended Posts

Är inne lite i en slashperiod så att säga och försöker lära mig hans solon. Har en Fender med lite stela strängar tycker jag. Kan inte riktigt ta ut böjen så mycket och eftersom halsen på Fender inte är riktigt lika lång som på en Gibson, eller i alla fall har något greppband mindre så måste jag böja strängen som fan för att nå den ljusaste tonen. Enl Wikipedia kör Slash med 011-048. Kan det vara något för min Fender? Kan inte ens stämma ner guran ett halvt steg för då tar greppbanden slut på en gång :-/ (andra solot på Knocking on heavens door).

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt mig ge ett exempel. Se denna video (solo till knocking on heavens door):

Killen verkar ha stämt sin gitarr normalt (E) och lyckas ändå böja upp skitmycket på sista greppbandet till en annan ton. Jag lyckas nästan med samma tonstämning, men det är trögt som fan och jag får skitont i fingrarna. Ser så enkelt ut när kille på videon gör det. Beror det på att han har "tunnare" strängar än mig som är mer "böjvänliga"? Stämmer jag ner gitarren ett halvt steg så blir strängarna så klart mer böjvänliga, men nackdelen är att det inte finns en realistisk chans att spela de ljusaste tonerna eftersom man med nedstämningen förlorar det greppbandet man behöver. Min gissning är att han med tunnare strängar lyckas böja upp strängen till den ljusa tonen. Kan någon bekräfta eller dementera detta? :-/

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig ge ett exempel. Se denna video (solo till knocking on heavens door):

Killen verkar ha stämt sin gitarr normalt (E) och lyckas ändå böja upp skitmycket på sista greppbandet till en annan ton. Jag lyckas nästan med samma tonstämning, men det är trögt som fan och jag får skitont i fingrarna. Ser så enkelt ut när kille på videon gör det. Beror det på att han har "tunnare" strängar än mig som är mer "böjvänliga"? Stämmer jag ner gitarren ett halvt steg så blir strängarna så klart mer böjvänliga, men nackdelen är att det inte finns en realistisk chans att spela de ljusaste tonerna eftersom man med nedstämningen förlorar det greppbandet man behöver. Min gissning är att han med tunnare strängar lyckas böja upp strängen till den ljusa tonen. Kan någon bekräfta eller dementera detta? :-/

Eller så är det så att han har 24 band på sin och du har du har 22?

Vet inte, jag har inte kollat videon eller googlat din gitarr 🙂 Men att tunnare strängar skulle vara med böjvänliga vette faan alltså.

Det skulle vara om han hade typ .10-0.52 eller något. Men fuck om jag vet..

Anyways! Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slash brukar stämma ner en halvton och har 22 band på sin lyra. Killen i videon har liksom du bara 21 band, men han har inte stämt ner som originallåten. Du vill bända tonen två steg upp vilket inte är några problem med de vanliga tjocklekarna 9-13. Sträng & gitarrmärke fungerar vilket som tycker jag men fender har generellt en längre skala på halsen än gibson, det är alltså längre mellan banden på en fender. Om du vill spela tillsammans med originallåten så måste du bända tre band upp från band 21 vilket går fint med lite träning och hård hud.

Rock on!

Edit: Här är en tråd från fenderforum som tar upp varför en gitarr kan kännas stel och svårbänd:

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...8-10-0413:12:35

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp bendsen med fler fingrar än ett, brukar funka finfint. Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om teknikfråga.

+1

Ta tonen och bänd med ringfingret och använd även pek och långfingret bakom vilket ger mer stöd och kontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis....en strata har bara 21 band. Bänd ner mot fötterna på dom tre "feta" å bänd upp mot tänderna på dom tre tunna är mitt motto utan att tänka på det. Sen MÅSTE du inte hitta varenda ton när du plankar solon utan det brukar räcka att hitta kärnan å melodin.

OBS! Har inte lyssnat på just det solot du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad sköna ni är. Kul med kunnigt folk. Jag behöver alltså inte spendera mina pengar på en ny Epiphone för att kunna lära mig Slash-solon. Det känns bra. Finns så mycket annat att lägga pengarna på.

Så det handlar generellt inte om tjockleken på strängarna, utan tekniken?

Jag når näääääästan upp till den tonen jag vill, men jag får som sagt bända som fan och det är gränsfall att det ska gå. Jag är rädd att strängen ska gå av. Kanske jag som måste våga ta i mer, samt låta fingrarna läka lite då de är känsliga just nu av allt tränande. Det ser ju så lätt ut när killen i videon gör det. Hans strängar verkar vara av rena gummit. :-)

Men det är alltså bekräftat att killen i videon har 21 band på sin fender och inte heller har stämt ner guran eller nåt? Jag ska i princip kunna lära mig göra samma sak på min Fender? :-)

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad sköna ni är. Kul med kunnigt folk. Jag behöver alltså inte spendera mina pengar på en ny Epiphone för att kunna lära mig Slash-solon. Det känns bra. Finns så mycket annat att lägga pengarna på.

Så det handlar generellt inte om tjockleken på strängarna, utan tekniken?

Jag når näääääästan upp till den tonen jag vill, men jag får som sagt bända som fan och det är gränsfall att det ska gå. Jag är rädd att strängen ska gå av. Kanske jag som måste våga ta i mer, samt låta fingrarna läka lite då de är känsliga just nu av allt tränande. Det ser ju så lätt ut när killen i videon gör det. Hans strängar verkar vara av rena gummit. :-)

Men det är alltså bekräftat att killen i videon har 21 band på sin fender och inte heller har stämt ner guran eller nåt? Jag ska i princip kunna lära mig göra samma sak på min Fender? :-)

Kan du skicka länk till videon?

edit: han kan ha tunna strängar....då är det mer "lättbänt"!

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du kan vara lugn men det där att strängen kan gå av.

Jag har lirat gitarr i 3-4 år och en sträng har _aldrig_ gått av hur jag än spelat eller bänt.

Endast när jag strängat om har smala e-strängen gått och det beror på okunskap enbart.

Så bänd på och sätt den tonen 😉 Lovar det kommer gå.

Och som sagt, ringfingret med långfinger och pekfinger som backup är grejen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp bendsen med fler fingrar än ett, brukar funka finfint. Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om teknikfråga.

+1

Ta tonen och bänd med ringfingret och använd även pek och långfingret bakom vilket ger mer stöd och kontroll.

Bakom? Blir det inte lite trassligt eller tänker jag fel? 😄

..nåja.. Jag trasslar in hela min högerhand när jag spelar..

🙂

Det där med tjockleken på strängen tycker jag nog spelar in lite iallafall. Själv kör jag med 010 och jag lyckas bända upp strängen över hela halsen på längden.. 🙂

Teknikfråga, helt klart!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis....en strata har bara 21 band.

Generellt har väl USA standard strator 22 band, mexico standard har 21.

Inte är det ofta som man behöver det 22a bandet, men jag vill inte vara utan det ifall att.

Ska man däremot upp på det virtuella 27e bandet och joxa kanske man kan ta sliden till hjälp lite raskt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Magpie, får jag fråga hur du kan veta att killen i videon har 21 band? Går det att se i videon? Ska titta igen.

Edit: jag tror jag fattar. Man kan se det på prickarna i bandet eller hur? Hade den varit 22-bandad hade ännu ett band följt den sista pricken?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis....en strata har bara 21 band. Bänd ner mot fötterna på dom tre "feta" å bänd upp mot tänderna på dom tre tunna är mitt motto utan att tänka på det. Sen MÅSTE du inte hitta varenda ton när du plankar solon utan det brukar räcka att hitta kärnan å melodin.

OBS! Har inte lyssnat på just det solot du menar.

Men hallå... De äldre modellerna har 21 band och 7"radius (välvningen på halsen) de nyare 22 band och 9" radius.

Bandstavarna betyder mest för hur lätt det är att benda. Gamla startor med låga band är svinjobbiga. Dessutom slår strängen i banden ganska snart pga 7" radiusen. Medium jumbo eller jumboband gör det enormt mkt lättare att töja.

Se annan tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=60224

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis....en strata har bara 21 band. Bänd ner mot fötterna på dom tre "feta" å bänd upp mot tänderna på dom tre tunna är mitt motto utan att tänka på det. Sen MÅSTE du inte hitta varenda ton när du plankar solon utan det brukar räcka att hitta kärnan å melodin.

OBS! Har inte lyssnat på just det solot du menar.

Men hallå... De äldre modellerna har 21 band och 7"radius (välvningen på halsen) de nyare 22 band och 9" radius.

Bandstavarna betyder mest för hur lätt det är att benda. Gamla startor med låga band är svinjobbiga. Dessutom slår strängen i banden ganska snart pga 7" radiusen. Medium jumbo eller jumboband gör det enormt mkt lättare att töja.

Se annan tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=60224

Du har rätt. Jag var tvungen att räkna banden på min och den har 22. 🙂 Jag vet inte vad min American standard -96 har för slags "jumboband eller radius". Men hon är helt underbar att spela på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis....en strata har bara 21 band. Bänd ner mot fötterna på dom tre "feta" å bänd upp mot tänderna på dom tre tunna är mitt motto utan att tänka på det. Sen MÅSTE du inte hitta varenda ton när du plankar solon utan det brukar räcka att hitta kärnan å melodin.

OBS! Har inte lyssnat på just det solot du menar.

Men hallå... De äldre modellerna har 21 band och 7"radius (välvningen på halsen) de nyare 22 band och 9" radius.

Bandstavarna betyder mest för hur lätt det är att benda. Gamla startor med låga band är svinjobbiga. Dessutom slår strängen i banden ganska snart pga 7" radiusen. Medium jumbo eller jumboband gör det enormt mkt lättare att töja.

Se annan tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=60224

Du har rätt. Jag var tvungen att räkna banden på min och den har 22. 🙂 Jag vet inte vad min American standard -96 har för slags "jumboband eller radius". Men hon är helt underbar att spela på. 🙂

Det är nog medium jumbo band och radius 9 komma nåt. Min American standard tele är från 96 och likadan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magpie, får jag fråga hur du kan veta att killen i videon har 21 band? Går det att se i videon? Ska titta igen.

Edit: jag tror jag fattar. Man kan se det på prickarna i bandet eller hur? Hade den varit 22-bandad hade ännu ett band följt den sista pricken?

Går ju att räkna från 12 bandet annars 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Träna på bara! Det är också en fråga om muskler och teknik. Ju mer Du övar på denna bändning, desto bättre går det. Det slutar snart göra ont. Behåll strängtjockleken. Det vinner Du på både vad gäller ton och att gitarren håller stämningen bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

...faktiskt...

så måste du köpa en Gibson Les Paul. Att böja strängar är lättare på en Les Paul.

Varför? för att Les Paul är KORTARE än en Strata. Inte längre, KORTARE.

vilket gör att spänningen är mindre på strängarna, på en LP.

Kolla de snabba böjningar mot slutet av tredje solon på Sweet Child o'mine. De går inte riktigt på en Strata,

hur mycket du än övar.

Dessutom, vill du åt Slash-soundet, kommer du inte i närheten med single coils.

Själv kör jag på båda. Och jag skulle önska mig en gitarr med Stratans rena ljud

och Les Pauls distade sustain... men man får drömma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver alltså inte spendera mina pengar på en ny Epiphone för att kunna lära mig Slash-solon...

Korrekt! Du kan tillochmed skita i att jaga "rätt" tjocklek på strängar. Huruvida du kan fixa ett Slash-solo hänger till största del på din egen förmåga, i princip inget på gitarrmodeller och strängdimensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lättare att spela Slashs solon och få hans sound med en LP. det finns en anledning till att Slash spelar på en.

vill du spela hans musik, är det lättare att spela med samma gitarr som han använder.

Åh, soundet! Samma gitarr! Ja men då så... Slash' "custom"-gitarr går lös på en si sådär 25-30 papp! För du kan väl knappast mena att en Epiphone LP går lika bra...

(Om det däremot handlar om själva solot i sig samt tekniken, så ska det spela noll roll vilken gura man änvänder — nästan i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var på musikaffären igår och köpte strängar tyckte killen där att har man Fender så funkar hybrid-set bra (eller vad det nu hette...). Alltså normala tjocka E, A och D, men ett steg tunnare G, B och E. (009 - 046)

(Jag har ingen Fender så jag vet inte ifall det kan vara ngt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Är inne lite i en slashperiod så att säga och försöker lära mig hans solon. Har en Fender med lite stela strängar tycker jag. Kan inte riktigt ta ut böjen så mycket och eftersom halsen på Fender inte är riktigt lika lång som på en Gibson, eller i alla fall har något greppband mindre så måste jag böja strängen som fan för att nå den ljusaste tonen. Enl Wikipedia kör Slash med 011-048. Kan det vara något för min Fender? Kan inte ens stämma ner guran ett halvt steg för då tar greppbanden slut på en gång :-/ (andra solot på Knocking on heavens door).

Ernie Ball SuperSlinky 009 -0046 funkar fint på både 22 jumbo och 21 standard, grövre än så har jag provat men de funkar inte bra enligt mig. Strator är ju lite fjädrande och heavygauge på en simpel tremolo är ju inte så väldigt smart.

Gibson Les Paul är ju byggd som en oxe dom går väl att att rigga med stålvajer, det är humbuckern och träet som ger Slash ljudet.

Att en Gibson skulle vara lättare att bända på det köper jag inte, stratan är den ulimata sologitarren lyssna på slowhand Clapton hur mycket han får ut av ett finger placerat på ett och samma ställe, det handlar om en shysst gitarr, spelteknik, bra tuning och mickar.

Clapton lirar 009 och Mark Knopfler var nere på 007 Angus i AC/DC lirar stadigt på en Gibson SG och han kör tunna strängar. Alla tre har sagt att man skall inte göra det svårare för sig än vad man behöver, tunna strängar bänds lättare.

Det där tar ett tag att komma underfund med men jag kan säga så att jag kan på min 21 bandare med låga stavar o rosewood bräda lätt bända min G sträng ända upp till nästippen.

Det ultima för snabbhet och bändning är lönn och ebenholts.

Har du en lackad hals i hellönn?

Om inte så prova en gura med lackad lönn, en redig lönnhals är som en såpad ål och skriker som en stucken gris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...