Jump to content
Annons

Trumprogrammering i SE/SL/SX


Steinb

Recommended Posts

Jag har nyligen införskaffat Cubase SL2.

Har fått hyfsad kläm på att spela in analogt, men eftersom jag är så kass på att spela trummor själv har jag försökt mej på att programmera dom istället.

Men jag får inget riktigt grepp på det där med trumprogrammering. Känns enormt bökigt och omständigt, och det känns som jag gör nått fundamentalt fel.

Den medföljande manualen gjorde mej inte mycket klokare. Och inte den bok jag köpte på Musikbörsen heller.

Finns det inga nybörjarkurser (tutorials) eller liknande på internet? Nån som har någon lämplig länk eller så?

Eller finns det någon bok om ämnet som någon kan rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ÄR inte så lurigt.. (Men i början kan det verka rätt omständigt dock.. ) Saken är ju den att om du har spelat in gitarr motsvarande efter metronomen som finns i Cubase, så är taktslagen som finns i midi-editorn just de samma som du hört på metronomen..

Så har du tillgång till ett klaviatur som du kan spela enkelt på, testa att bara lägga kagge + virvel för att sedan se hur det hamnar, utgå ifrån det och programmera hihat eller vad du vill.. (Tänk på att om du placerar in dessa slag med hjälp av endast musklick eller med ett icke anslagskänsligt klaviatur, så kommer det låta väldigt stelt och livlöst eftersom du får samma anslag på trummorna hela tiden.. (gäller endast för akustiska samplingar av trummor förståss))

För att sedan få dina virvel samt baskaggeslag rätt så quantiserar du.. (tangenten Q), men då måste du se till att du har de olika värdena i rutorna "quatize" samt "length Q" är lämpliga värden, annars kan du få "för" fin quantisering, eller för "hafsig", det beror på vad för typ av musik du spelar.. Spelar du rak rock så kan det räcka med att ha "1 - 8 note" inställt, medan om du lirar jazz eller nå´t med mkt små finesser kan du behöva 1 - 64 note kanske.. (Du ser vad som händer med strecken på skärmen om du ändrar värdena här.. De blir glesare samt tätare för olika värden..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat skissa på en väldigt enkel liten guide om vad man kan tänka på när man programmerar trummor. Skall försöka ha den klar inom kort. Hojtar till när jag har nåt läsbart.

/Majken

Skulle ju sitta tokfint med en sådan guide 🙂.

Är också relativt ny på det här området 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...