Jump to content
Annons

Dåliga Vibbar under produktion, vad gör jag!?


pompe

Recommended Posts

Tja! Det här nog första riktiga gången jag behöver seriös rådgivning av andra producenter!

Jag håller på att prodda en skiva till min väns band, vi har jobbat tidigare och det har funkat (dvs vännen och jag)! Trots en låg budget bestämde vi oss för att att lira in en 8-10 låtar!

 

 

Vi planerade en grund med bandet (elgittarrer,bas,trummor) som en grund för att sedan arra vidare i min studio. och det var det som var problemet, min studio, jag har inte plats för ett band eller pengar att kasta bort! Dom andra, då vi är ungdomar, kan inte skrapa ihop särskilt stor lön.

 

Plötsligt kommer ett annat namn in i bilden! En vän och kollega till mig har platsen vi behöver för att kunna plocka en livetagning, det kom in utan att jag var med på det, men det lät som en fin idé, så vi började lägga en mindre plan, och det var där det sket sig!

Min vän har annorlunda prioriteringar än mig, och det är klart, människor tänker annorlunda, han ville prioritera en separerad inspelning (trummor och bas först+resten sen) med sin utrustning och sedan lämna alla filer till mig! Och det finns flera problem med detta:

*Då han kommer in produktionen, i hans studio så är det ganska självklart att hans regler gäller

* Jag misstänker att det både drar när moralmässigt för bandet och tidsmässigt för skivan att göra följande (han prioriterade antalet trumkanaler före dvs)

*jag kommer få ett helvete att klippa och mixa det, då projektet är gjort på ett sätt jag inte har tänkt mig, och det blir stökigt*kvalitén, enligt mig, blir mindre, en självklar grejj, då jag har svårt att säga nej till det jag anse låta "rätt"

 

Men det värsta är att jag inte sa till i tid, vi har hållt på i mer än en vecka nu, och inte kommit särskilt långt, och jag vet inte vad jag ska göra? Bandet ser ut att må skit och vill hällre göra annat, och min vän lägger inte större prio i detta.

 

*Ska jag låta detta flyta på och hoppas på det bästa? Riskerar att tappa kontakten med både kollegan och min sammarbetsmusiker?

*Säga ifrån så fort som möjligt, visa mina argument varför det kommer sluta i katastrof, och få massa sura miner emot mig?

I båda fallen så kommer skivan bli svår att prodda och bli klar mycket mycket sent, kanske aldrig!

 

 

Har någon något vettigt råd i vad jag ska göra, Need you now more than ever!

 

//Stort tack, Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

creel (oregistrerad)

Ta och diskutera allt med alla inblandade. Vad har de för mål och är de motiverade?

Det måste finnas en motivation för att det ska kunna bli något att ha, annars kan ni lika gärna skita i detta.

Sen får man alltid räkna med att vissa är inte lika motiverade som andra, men är "huvudpersonerna" motiverade så är det bara att köra på. Andra kan bli motiverade under tiden då de märker att det är skoj och det låter bättre än vad de trott.

Vet du exakt hur du vill gå tillväga så ska du inte blanda in för många andra (som producerar osv). Lita på dig själv och kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ni från början tänkt att spela in nästan alla samtidigt och i samma rum?

Den enda iden som fanns innan om inspelning fanns i mitt rum!

Planen var att ta livetagningar med musikerna, men ha förstärkare i andra rum!

Det enda som behövdes var dessa rum, min utrustning hade försett det som behövdes! Kanske låna in en och annan fin stormembranare från andra producenter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och diskutera allt med alla inblandade. Vad har de för mål och är de motiverade?

Det måste finnas en motivation för att det ska kunna bli något att ha, annars kan ni lika gärna skita i detta.

Motivation är stark i tankestadiet, men vägen under produktionen har blivigt gråare och rasterna blir längre...

Vet inte hur man ska förklara ens tankar utan att någon tycker att man är pessimist även om man vill värna om kompositörens, låtskrivarens och bandets bästa?

Sen får man alltid räkna med att vissa är inte lika motiverade som andra, men är "huvudpersonerna" motiverade så är det bara att köra på. Andra kan bli motiverade under tiden då de märker att det är skoj och det låter bättre än vad de trott.

Jag tror att jag förstår vad du menar =) självklart, det är väl oftast dit man vill, men jag börjar bli skeptiskt och undrar nu när det slår till insikt för dom andra!

Vet du exakt hur du vill gå tillväga så ska du inte blanda in för många andra (som producerar osv). Lita på dig själv och kör hårt.

Det är lite sent nu, och det är därför jag behöver lite vägledning, och inblandandet av inspelningstekniker gick in utan min åsikt...

Det värsta är att dom flesta är nära vänner till mig, känns dumt att dra ner den pga en skiva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Creel. Nu vet jag inte hur väl ni känner varandra men kan man inte prata med varandra om sånt här så är det som upplagt för problem. Det är för övrigt en generell regel så fort man sitter i ett projekt med mer än en människa... rak och ärlig kommunikation ger för det mesta framgång och man undviker definitivt en massa problem som kan uppstå annars. Så, hade jag suttit i din sits hade jag tagit upp detta med vännen och berättat hur jag kände och hur jag skulle vilja lösa det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Creel. Nu vet jag inte hur väl ni känner varandra men kan man inte prata med varandra om sånt här så är det som upplagt för problem. Det är för övrigt en generell regel så fort man sitter i ett projekt med mer än en människa... rak och ärlig kommunikation ger för det mesta framgång och man undviker definitivt en massa problem som kan uppstå annars. Så, hade jag suttit i din sits hade jag tagit upp detta med vännen och berättat hur jag kände och hur jag skulle vilja lösa det hela.

Tack för den andra åsikten om detta förslag! Jag ska se hur jag går till väga och hoppas på att det blir som ni föreslår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni tänkt spela alla samtidigt fast med stärkarna i olika rum, och sen plötsligt anser nån att ni ska spela typ en i taget... ja det är ju katastrof. All riktigt bra musik framställs av musiker som spelar samtidigt, om ni frågar mig.

Jag känner att jag blir förbannad på denna ljudtekniker fast jag inte har ett dugg med det att göra. Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om ni tänkt spela alla samtidigt fast med stärkarna i olika rum, och sen plötsligt anser nån att ni ska spela typ en i taget... ja det är ju katastrof. All riktigt bra musik framställs av musiker som spelar samtidigt, om ni frågar mig.

Jag känner att jag blir förbannad på denna ljudtekniker fast jag inte har ett dugg med det att göra. Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra! 😠

Håller med dig, därför håller jag det live, dock separerade från stärkare, men fortfarande så att dom hör dessa =) med inviduella lyssningsmixar och allt 🙂 så att jag bibehåller spelkänslan men samtidigt slipper läck!

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också samla alla och prata igenom det. Säg att om det fortsätter såhär så kommer det inte fungera, om inte för dig.

Så att alla förstår vad som egentligen händer. Är han den andra ljudteknikern bajs så skulle jag dra mig ur. Ni hade en plan och han ändrade allt. Då får han ju stå för konsenkvenseran med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också samla alla och prata igenom det. Säg att om det fortsätter såhär så kommer det inte fungera, om inte för dig.

Så att alla förstår vad som egentligen händer. Är han den andra ljudteknikern bajs så skulle jag dra mig ur. Ni hade en plan och han ändrade allt. Då får han ju stå för konsenkvenseran med?

problemet är att jag kommer framstås som en bitch, och sänka moralen på bandet!

Sen är det svårt att se mig i ett scenario, alla samlade där jag säger till den andra producenten

-"Jag gillar inte vad du gör med den här produktionen..."

Sen var den plattan framflyttad, musikerna tappar suget och lägger ner 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni tänkt spela alla samtidigt fast med stärkarna i olika rum, och sen plötsligt anser nån att ni ska spela typ en i taget... ja det är ju katastrof. All riktigt bra musik framställs av musiker som spelar samtidigt, om ni frågar mig.

Jag känner att jag blir förbannad på denna ljudtekniker fast jag inte har ett dugg med det att göra. Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra! 😠

det blir väll ingen skillnad förutom lurarna, dom får spela med varandra och dom får till och med olika lyssningsmixar efter behov?

*EDIT*

Ber om ursäkt, feltolkade ditt svar!

Ok, jag menade att bara man får spela samtidigt, även om man står i olika rum blir det bättre musik än om man ska hålla på en i taget. Deep Purples klassiker Machine Head spelades in på ett hotell, i olika rum, fast de spelade nog det mesta samtidigt. Studion de hade bokat tid i hade brunnit upp sen Frank Zappa hade varit där! Det var när de såg brandröken de snabbt skrev Smoke on the Water.

Håller med de andra, sätt er ner och ha ett rådslag. Att helt ändra grundtanken med inspelningen tror jag inte blir bra. Jag tror unga musiker spelar betydligt bättre tilsammans än en i taget, det ger bara prestationsångest och superstress, gitaristerna får hjärnblödning och tycker de spelar skit och vill göra om och om tills de är helt urblåsta. Det roliga i musiken som är så van med från både replokal och scen försvinner helt, allt känns helt plötsligt skit.

Riktigt gamla studiorävar kan nog få bra resultat en i taget, men om det går så spelar även de hellre samtidigt. Och musikernas vilja tycker jag ska vara ljudteknikerns lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också samla alla och prata igenom det. Säg att om det fortsätter såhär så kommer det inte fungera, om inte för dig.

Så att alla förstår vad som egentligen händer. Är han den andra ljudteknikern bajs så skulle jag dra mig ur. Ni hade en plan och han ändrade allt. Då får han ju stå för konsenkvenseran med?

problemet är att jag kommer framstås som en bitch, och sänka moralen på bandet!

Sen är det svårt att se mig i ett scenario, alla samlade där jag säger till den andra producenten

-"Jag gillar inte vad du gör med den här produktionen..."

Sen var den plattan framflyttad, musikerna tappar suget och lägger ner 😠

Men du får se det så att du kan fråga hur ni ska lägga upp allt, så du vet osv. Sedan om du känner på dig att det inte kommer fungera, vilket det inte låter som så kanske det blir total skit av allt i slutet, du skjuter på problemet och gör det större. Eller så får du bita i det sura hänga med som en bitch och sedan göra det bästa av situationen, ditt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra! 🙂

Tack för den....... 😠

Du tog väl inte åt dig? Kan vara skrev jag. Alla är inte så. Du är väl inte en som tvingar bandet att spela en i taget när de inte varken vill eller kan göra det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra

Ehm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, en ljudtekniker är en slav som bara säger som musikerna vill så dom är nöjda, så man får mera jobb/lön. Men så klart, man får ju tipsa och lägga fram förslag och hjälpa, men kanske inte bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de i bandet tycker det går bra att spela in på det "nya" sättet? Då kanske det blir bra ändå till slut. Blir trumgrunderna bra så kan ju resten bli bra med.

Vad tycker de i bandet? Om de inte gillar det hela, är det ingen av dem som är ilsken av sig? När de ljudtekniker jag träffat som försökt jävlas med liknande idiot-ideer har jag genast berättat för dem att de är inkompetemta idioter som antingen hjälper oss på det sätt vi vill eller drar så långt åt helvete det bara går att komma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de i bandet tycker det går bra att spela in på det "nya" sättet? Då kanske det blir bra ändå till slut. Blir trumgrunderna bra så kan ju resten bli bra med.

Vad tycker de i bandet? Om de inte gillar det hela, är det ingen av dem som är ilsken av sig? När de ljudtekniker jag träffat som försökt jävlas med liknande idiot-ideer har jag genast berättat för dem att de är inkompetemta idioter som antingen hjälper oss på det sätt vi vill eller drar så långt åt helvete det bara går att komma.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kör på det som är och krama minsta lilla uns ur det på 110 %, se det som en lärdom på vägen. En väldigt stor del av det hela är att ha en bra förmåga att anpassa sig samt att kunna kommunicera i alla lägen. Det kunde ju lika gärna ha varit så att du blivit inkallad att rädda ett projekt bestående av en flock filer från ett läge som parkerat helt, då blev du ju tvungen att ta det för vad det är. En positiv inställning och lite ödmjukhet så har du polaren med dig och bandet oxå och då finns det utrymme för att slippa konflikter och att ansvaret för eventuella brister i materialet som ni ska mecka med och eventuella begränsningar i slutprodukten (om det ens behöver bli några kanske bara blir ett annat sound) inte behöver landa på nån speciell person. Hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker se scenariot framför mig, men det är lite svårt, för det är lite krångligt beskrivet. 😠

Du anlitas som projektledare (producent) .. av en vän som har egna ideal? och han i sin tur anlitar en tredje kille med studio-rum (helt utan din medverkan) som ska banda backlinen (trummor, bas, nån gitarr) och sen skicka rå-spåren till din dator .. och till sist ska resten arras och fyllas på hos dig? och du som projektledare har ingenting med nånting att göra förutom att vara med och arra lite hemma på din dator med dom och sen göra slutmix?

I så fall kan man nog lungt påstå att din vän har "egna ideal" .. plus moms. 🙂

Förstår vi rätt nu, om man tror att ni har bandat klart i den tredje killens studio, och sitter nu hos dig och ska arra ihop det och försöka få ett bra sound ur det? och det har satt dig i en sketen position för du och bandet kan inte jobba effektivt utifrån dom förutsättningarna, och både lust och effektivitet är på väg att krasha?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudtekniker kan vara, och är tyvärr ofta de dummaste jävlar man tänka sig. Som att hyra in en flock vildsvin till studion och tro att det ska bli bra

Ehm!

Vad betyder Ehm?

Vildsvinsliknelsen var nog inte bra när jag tänker efter. Men mången spelglad musikant har faktiskt packat ner sitt instrument och skitit i alltihop på grund av ljudtekniker som helt saboterat inspelningen utan att ens fatta det själva. En lång sån tråd finns det nånstans. En ljudtekniker måste ju fatta att man kan spela in på många olika sätt. Att som en jävla Hitler tala om att alla utom trummisen kan gå hem det borde ju vara straffbart. Träffade ett bonnrocksgäng alldeles nyss som varit utsatta för detta. Inspelningen blev enbart skit, och aldrig ens färdig. De blev skitglada när jag sa att jag ville spela in dem rakt av som de lät. De sa att det var det enda sätt de kunde och ville spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå att säga som det är och ta konsekvenserna - antingen är de med på noterna och håller med, eller så blir det skitdålig stämning och katastrof - lite av en win/win ändå, man lär sig sjukt mycket när det går åt helvete!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är ju som någon sa att bara ta emot ljudfilerna och göra ditt bästa av det. Jag har gjort det vid ett par mixjobb och då är det ju bara att förklara att man inte kan trolla om grundljudet suger. Det är ju inte ditt fel att något låter som det låter och om de är av den åsikten att "man kan fixa det senare, i mixen" ... ja. Då är de kanske inte redo att spela in ännu. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sitter ju i ett bra läge: Musikerna trivs uppenbarligen inte som det är nu så bryt allt och säg: Ok vi testar en annan grej!

Sen sliter du trumtagningarna ur näven på den andra "producenten", tar med bandet ut på en näve öl för att snacka om hur bra den här skivan kan bli, och sedan fortsätter ni arbetet i din studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...